Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

8696 inlägg 412966 visningar 49 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

svampbob  
Alvarsson skrev:Javisst är det någon som påstått något annat?

Du diskuterar ju så dumt pga att du inte förstår skillnaden. Eller förstår du men väljer att agera troll för att dra trafik till tråden?

Elmia

Alvarsson  
#850438 Problemet för dig är att du inte tål sanningen, att vi inte var självförsörjande på el på gamla goda kärnkraftstiden och att vi efter vi påbörjat utbyggnaden av vindkraften har enorma exportöverskott av el. Dessa fakta framgår tydligt av den artikel aho delade. Ser du i artikeln så går även effektbalansen åt rätt håll.

Användarvisningsbild

svampbob  
Alvarsson skrev:Problemet för dig är att du inte tål sanningen, att vi inte var självförsörjande på el på gamla goda kärnkraftstiden och att vi efter vi påbörjat utbyggnaden av vindkraften har enorma exportöverskott av el. Dessa fakta framgår tydligt av den artikel aho delade. Ser du i artikeln så går även effektbalansen åt rätt håll.

Vilken Pyrrus seger. Exportera vindkraft till låga eller negativa priser samtidigt som vi har effektbrist i Sverige när belastningen är hög och då får vi istället importera svindyr kolkraft från Tyskland.

På den gamla goda tiden hade vi, Tyskland, Frankrike med flera förbyggt oss på kärnkraft utifrån prognoser om en kraftigt ökad efterfrågan på el. Det syns tydligt i statistiken att vi i princip körde kärnkraften på tomgång blandat med långa stilleståndsperioder. Kostnaden för import under de perioderna var löjligt låga då elen fanns i överskott och var i princip gratis.

När staten på 90-talet utredde vindkraft så var slutsatsen att den aldrig kunde bli lönsam pga vårt effektöverskott och att vindkraften var för dyr.

Tor R  
#850450 Som jag tolkar vad aho hade i länken så har Sverige ett elunderskott på vintern, och är beroende av import vid den tiden på året.
Överskottet som kommer norrifrån är inte i närheten av att täcka behovet från Stockholm och söderut.
Som tur är produceras den bra i grannländer som Tyskland med sina gas- och kolkraftverk.

Användarvisningsbild

Hodal  

Även när det är mörkt och vindstilla behövs det ström, och den strömmen måste produceras på något vis. Hur ska det ske på något realistiskt vis?

Hema  
Hodal skrev:

Även när det är mörkt och vindstilla behövs det ström, och den strömmen måste produceras på något vis. Hur ska det ske på något realistiskt vis?

De troende säger att det blåser alltid någonstans...

Alvarsson  
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#850463 Kinas svenska vindkrafthaveri: 10 nyckeltal
https://www.affarsvarlden.se/kronika/ki ... -nyckeltal

Alvarsson  
#850465 Ja nu kan det finnas möjligheter att de hamnar i Svensk ägo. Som bekant är det många Svenska storbolag som vill investera sina pengar i vindkraft.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#850466 Med en avkastning på eget kapital på -266% så lär nog investerarna stå i kö.

Användarvisningsbild

svampbob  
Rotvältaren skrev:Med en avkastning på eget kapital på -266% så lär nog investerarna stå i kö.

Jag skulle självklart bygga vind och solkraft i mängder bara jag får tillräckligt med stöd, bidrag och lån som staten garanterar.

Jag skulle även bygga en batterifabrik bara bidragen är tillräckligt stora.
Tänk att NV förlorar 30 miljoner/tillverkat batteri och ändå kan ägarna ta ut hundratals miljoner ur bolaget och placera på annat håll. Det skulle aldrig funka i en ren marknadsekonomi.

Användarvisningsbild

rokon  
#850473 Jag kan tänka mig att se till att av rent beredskapsskäl och självbevarelsedrift sätta upp en 100w solcell samt framöver inskaffa ett litet 12 v vindgenerator, ej av de där snurrorna som låter en massa, utan som en stående cylinder med 2 vridna blad. Sett en modell på 600w
Jag har sedan tidigare en liten 300w konverter 12V-230V ren sinuskurva. 225 amp batteribank finnes redan. Med den skulle jag klara att driva 2 cirkulationspumpar till min mycket stora vedpanna för meterved. Vedpannan funkar redan med självcirkualation mot acctank, men kräver cikulationspump för golvvärme i friliggande garage och golvvärme i huset. även mobil och dator kan då få ström.
Kom just på att för att driva hydroforpumpen krävs mer resurser. Men tusan den nya som står på reserv är 3 fas? Tror jag föredrar en manuell pump som överlevnadskit direkt på brunnslocket.
Vedspis finnes i köktet samt även för nöd och lust även en liten fin gasolspis portabel. Jag skulle inte behöva ett öre i bidrag för att säkra upp enligt ovanstående.
PS (i södra ruzzland så saknar enligt myndigheterna drygt en miljon människor el sedan ca 3 eller 4 dygn. Nedstängning av en kärnreaktor och följdverkningar därav i kolaps av systemet. Enligt protesterande människor i flera städer tyder det på långt mer än en miljon är drabbade. ryzzland startade krig med motiveringen för att öka säkerheten fast de är nu osäkrare än någonsin, och det kommer nog en vinter för dem i år med) Ds
Senast redigerad av rokon sön 21 jul 2024, 12:03, redigerad totalt 2 gånger.

Alvarsson  
svampbob skrev:
Rotvältaren skrev:Med en avkastning på eget kapital på -266% så lär nog investerarna stå i kö.

Jag skulle självklart bygga vind och solkraft i mängder bara jag får tillräckligt med stöd, bidrag och lån som staten garanterar.

Tänk att NV förlorar 30 miljoner/tillverkat batteri och ändå kan ägarna ta ut hundratals miljoner ur bolaget och placera på annat håll. Det skulle aldrig funka i en ren marknadsekonomi.

Det är till kärnkraften det utgår bidrag och lån. Ändå är det inte en jävel som bygger. Det säger väl det mesta!

Alvarsson  
svampbob skrev:

Hur många vindkraftverk har du byggt? Så att köpa och sälja aktier ingår inte i en marknadsekonomi enligt dig?

gurka  
#850482 Marknadsekonomi??

"I en intervju med Dagens Industri den 11 juni 2013 säger Northvolt-grundaren och riskkapitalisten Harald Mix:
”Det värsta som finns är billiga pengar. Alla tror att vi gynnas av att kunna låna mycket och billigt men någon gång ska du betala tillbaka pengarna. Det är lite som heroin.”

Fastighetskraschen under tidigt 90-tal kom delvis som en följd av att realräntorna hade varit negativa i Sverige under flera års tid. Kreditexpansionen – och baksmällan – blev enastående när det i praktiken hade gått att tjäna pengar på att låna pengar.

Om kreditgarantierna var marknadsmässiga hade det offentliga rimligen inte behövts? Marknaden hade väl då redan erbjudit denna marknadsmässiga finansiering?

Det ”privata” i dessa finansiella upplägg handlar sannolikt om att ledande finansiella institutioner och storbanker i praktiken lånar ut pengar men i sin tur är backade av statliga garantier. Ingen utomstående kan veta den exakta fördelningen mellan risker, kostnader och avkastning.

DEN GRÖNA SYLTBURKEN
De särintressen som erhållit enorma kreditgarantier vill förstås inte bli tagna med händerna i den gröna syltburken. Därför hänvisar de gärna till dessa garantier på tiotals miljarder som ”marknadsmässiga” eller ”privata”. "

https://www.affarsvarlden.se/kronika/no ... som-heroin

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).