Alvarsson skrev:Det hjälper föga att veta om ett problem om man inte åtgärdar det.
th skrev:laguma skrev:Men du missar medvetet den största frågan och det är vilka förluster man har i sin elproduktion det är egentligen oväsentligt vilken primärenergi man använder, med undantag av hydro så producerar man el med 70% förlust vilket resulterar i 3ggr så stora CO2- utsläpp än vad som är nödvändigt.
Både vattenkraft, vindkraft och sol-el har ju solen som primärenergi (t.ex. utan sol inget regn och ingen vind) och genererar i princip inga CO2-utsläpp under drift utan i stort sett bara under byggnation och rivning. Så varför skulle vindkraft och sol-el generera 3 ggr så stora utsläpp än vad som är nödvändigt ?
Kärnkraft har ju också stora energiförluster men genererar inte heller koldioxid under drift.
laguma skrev:th skrev:laguma skrev:Men du missar medvetet den största frågan och det är vilka förluster man har i sin elproduktion det är egentligen oväsentligt vilken primärenergi man använder, med undantag av hydro så producerar man el med 70% förlust vilket resulterar i 3ggr så stora CO2- utsläpp än vad som är nödvändigt.
Både vattenkraft, vindkraft och sol-el har ju solen som primärenergi (t.ex. utan sol inget regn och ingen vind) och genererar i princip inga CO2-utsläpp under drift utan i stort sett bara under byggnation och rivning. Så varför skulle vindkraft och sol-el generera 3 ggr så stora utsläpp än vad som är nödvändigt ?
Kärnkraft har ju också stora energiförluster men genererar inte heller koldioxid under drift.
Det är sant att att kärnkraft och sol vindkraft ger förhållandevis låga CO2 utsläpp. Men vi vet egentligen inte vilka utsläpp dessa genererar eftersom de produceras huvudsakligen i Kina.
Vad gäller vårt egna bidrag till klimatförändringen, så skulle vi kunna lägga ner Värtaverket omedelbart och skita i eventuella BECCS trams.
Enbart genom att dra en spillvärmeledning till Sth från Forsmark.
Jag har efter min tid i denna bransch svårt att förlika mig till att genomföra åtgärder som kommer att öka CO2-utsläppen oavsett vad Alvarsson säger.
Alvarsson skrev:laguma skrev:th skrev:laguma skrev:Men du missar medvetet den största frågan och det är vilka förluster man har i sin elproduktion det är egentligen oväsentligt vilken primärenergi man använder, med undantag av hydro så producerar man el med 70% förlust vilket resulterar i 3ggr så stora CO2- utsläpp än vad som är nödvändigt.
Det är sant att att kärnkraft och sol vindkraft ger förhållandevis låga CO2 utsläpp. Men vi vet egentligen inte vilka utsläpp dessa genererar eftersom de produceras huvudsakligen i Kina.
Vad gäller vårt egna bidrag till klimatförändringen, så skulle vi kunna lägga ner Värtaverket omedelbart och skita i eventuella BECCS trams.
Jag har efter min tid i denna bransch svårt att förlika mig till att genomföra åtgärder som kommer att öka CO2-utsläppen oavsett vad Alvarsson säger.
Och varför dras det inte en spillvärmeledning till Stockholm från Firsmark?
Alvarsson skrev:laguma skrev:th skrev:laguma skrev:Men du missar medvetet den största frågan och det är vilka förluster man har i sin elproduktion det är egentligen oväsentligt vilken primärenergi man använder, med undantag av hydro så producerar man el med 70% förlust vilket resulterar i 3ggr så stora CO2- utsläpp än vad som är nödvändigt.
Och varför dras det inte en spillvärmeledning till Stockholm från Firsmark?
laguma skrev:Om du nu skulle bemöda dig att studera diagrammet så framgår med all tydlighet att en stor del av elproduktionen använder Naturgas, biomassa biogas vilket förbränns med 70% förlust
Orsa skrev:Förra gången sa Ursula att man skulle satsa på grön omställning från EU-håll. Vet inte om det är klart, eller så. Men idag är det jobben och rimliga boenden som ska prioriteras.