Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

7820 inlägg 325141 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Tor R  
#850210
skogshare skrev:Framtidens energi måste inte bara bli fossilfri utan snarast och i möjligaste mån även koldioxidfri.

Bevare oss alla från Trump / Vance!
Det är utrikespolitiken jag fruktar från dem.
Inom USA håller delstaterna separata val där presidenten inte har mycket att tillägga.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850237
gurka skrev:Utsläppen av PM2,5 från inrikes transporter har minskat med 45 procent sedan 1990 och svarade 2021 för 26 procent av de totala utsläppen av små partiklar. Trots att utsläppen från inrikes transporter har minskat totalt sett, har utsläppen av små partiklar som uppkommer vid slitage av däck, bromsar och vägbana ökat med cirka 26 procent. Det beror på att den totala mängden trafik på våra vägar ökar. 2021 stod slitagepartiklar för cirka 20 procent av de totala utsläppen.

Utsläpp av PM2,5 från tunga lastbilars avgaser har minskat med 95 procent under perioden 1990 till 2021. Den kraftiga minskningen beror på att striktare avgaskrav har införts. "

Det här märks i alla länder i Europa där dieselbilar har varit vanliga för personbilar. På 80-talet kunde man stå vid Triumfbågen i Paris och titta ner längs Champs Elysees och se molnet av avgaser ovanför avenyn. Idag är det i stort sett helt rent och man mår inte längre illa av att promenera i stan.

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

svampbob  
#850239
th skrev:
gurka skrev:Utsläppen av PM2,5 från inrikes transporter har minskat med 45 procent sedan 1990 och svarade 2021 för 26 procent av de totala utsläppen av små partiklar. Trots att utsläppen från inrikes transporter har minskat totalt sett, har utsläppen av små partiklar som uppkommer vid slitage av däck, bromsar och vägbana ökat med cirka 26 procent. Det beror på att den totala mängden trafik på våra vägar ökar. 2021 stod slitagepartiklar för cirka 20 procent av de totala utsläppen.

Utsläpp av PM2,5 från tunga lastbilars avgaser har minskat med 95 procent under perioden 1990 till 2021. Den kraftiga minskningen beror på att striktare avgaskrav har införts. "

Det här märks i alla länder i Europa där dieselbilar har varit vanliga för personbilar. På 80-talet kunde man stå vid Triumfbågen i Paris och titta ner längs Champs Elysees och se molnet av avgaser ovanför avenyn. Idag är det i stort sett helt rent och man mår inte längre illa av att promenera i stan.


Det är nästan så att det har gått för långt i utvecklingen av motor tekniken. Min Stihl 460 röjsåg håller inte undan myggen lika bra som dom äldre röjsågarna gjorde.

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

Hodal  
#850242
Alvarsson skrev:En intressant artikel om batterierna i Kaliforniens elsystem effekt 6 gigawatt
https://growsverige.se/2024/04/24/kalif ... ergikalla/

Jag har tidigare visat dig beräkningar på hur absurt stora utsläpp av koldioxid det blir av batteritillverkning, något som gör batterier helt oanvändbara för att kompensera effektbortfall i ett elsystem. Varför bortser du från de utsläppen? Denna tråd och detta forum skulle må mycket bättre om du lät bli att trolla.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#850250 Så det är att trolla att dela en artikel om batteriernas betydelse i Kaliforniens elsystem?

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

laguma  
#850267
Alvarsson skrev:Så det är att trolla att dela en artikel om batteriernas betydelse i Kaliforniens elsystem?


Det kan det mycket väl vara. Men det kan i större utsträckning bero på okunskap.
Det är väl känt att lagring av el i batterier är en återvändsgränd eftersom de kända tillgångarna på de mineraler som krävs inte på kommer att tillåta den typen av lagring av el.
I en övergångsperiod kan de förvisso spela en roll.
Bättre vore att stabilisera elnätet med redan befintliga/kommande batterier i form av V2G. Som kan nyttjas för både effektförstärkning och persontransport.

Men du missar medvetet den största frågan och det är vilka förluster man har i sin elproduktion det är egentligen oväsentligt vilken primärenergi man använder, med undantag av hydro så producerar man el med 70% förlust vilket resulterar i 3ggr så stora CO2- utsläpp än vad som är nödvändigt.

Men det bekymrar ju inte dig.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#850273 Jo absolut! V2G kommer att betyda otroligt mycket både för elnätet och den enskilde medborgaren Men hur ser framtida lösningarna ut enligt dig?

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

laguma  
#850274
Alvarsson skrev:Jo absolut! V2G kommer att betyda otroligt mycket både för elnätet och den enskilde medborgaren Men hur ser framtida lösningarna ut enligt dig?


Det har jag redan sagt åtskilliga gånger.
Använd den energi vi redan producerar.
Om du ber mig att utveckla det så ids jag inte, för du begriper inte ändå.

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850275
laguma skrev:Men du missar medvetet den största frågan och det är vilka förluster man har i sin elproduktion det är egentligen oväsentligt vilken primärenergi man använder, med undantag av hydro så producerar man el med 70% förlust vilket resulterar i 3ggr så stora CO2- utsläpp än vad som är nödvändigt.

Både vattenkraft, vindkraft och sol-el har ju solen som primärenergi (t.ex. utan sol inget regn och ingen vind) och genererar i princip inga CO2-utsläpp under drift utan i stort sett bara under byggnation och rivning. Så varför skulle vindkraft och sol-el generera 3 ggr så stora utsläpp än vad som är nödvändigt ?
Kärnkraft har ju också stora energiförluster men genererar inte heller koldioxid under drift.

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

laguma  
#850276
th skrev:
laguma skrev:Men du missar medvetet den största frågan och det är vilka förluster man har i sin elproduktion det är egentligen oväsentligt vilken primärenergi man använder, med undantag av hydro så producerar man el med 70% förlust vilket resulterar i 3ggr så stora CO2- utsläpp än vad som är nödvändigt.

Både vattenkraft, vindkraft och sol-el har ju solen som primärenergi (t.ex. utan sol inget regn och ingen vind) och genererar i princip inga CO2-utsläpp under drift utan i stort sett bara under byggnation och rivning. Så varför skulle vindkraft och sol-el generera 3 ggr så stora utsläpp än vad som är nödvändigt ?
Kärnkraft har ju också stora energiförluster men genererar inte heller koldioxid under drift.


Om du nu skulle bemöda dig att studera diagrammet så framgår med all tydlighet att en stor del av elproduktionen använder Naturgas, biomassa biogas vilket förbränns med 70% förlust
Det är ljusår ifrån den energiteknik vi har i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#850277
laguma skrev:
Alvarsson skrev:Jo absolut! V2G kommer att betyda otroligt mycket både för elnätet och den enskilde medborgaren Men hur ser framtida lösningarna ut enligt dig?


Det har jag redan sagt åtskilliga gånger.
Använd den energi vi redan producerar.
Om du ber mig att utveckla det så ids jag inte, för du begriper inte ändå.


Nej, nu var det inte för min skull utan de andra här på Forumet som är minst lika intelligenta som du.

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

laguma  
#850278
Alvarsson skrev:
laguma skrev:
Alvarsson skrev:Jo absolut! V2G kommer att betyda otroligt mycket både för elnätet och den enskilde medborgaren Men hur ser framtida lösningarna ut enligt dig?


Det har jag redan sagt åtskilliga gånger.
Använd den energi vi redan producerar.
Om du ber mig att utveckla det så ids jag inte, för du begriper inte ändå.


Nej, nu var det inte för min skull utan de andra här på Forumet som är minst lika intelligenta som du.

Det betvivlar jag inte. Det är därför många lämnar forumet eller skiter i att försöka säga nåt vettigt.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#850279 För att det är för många intelligenta?

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#850281 Resultat av förbränning av fossilt bränsle.
https://www.dn.se/sverige/sa-jobbar-kom ... vamningar/

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

laguma  
#850282
Alvarsson skrev:Resultat av förbränning av fossilt bränsle.
https://www.dn.se/sverige/sa-jobbar-kom ... vamningar/


1 Ja
2 Det har vi vetat om i 30 år

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).