https://www.dn.se/direkt/2025-12-30/johannes-drog-fram-med-rekordhastigheter-har-blaste-det-mest/
Usus magister est optimus
Tåndemåla skrev:T18 skrev:Någon som kan delge vad som hände med priserna efter Gudrun? Hur mycket sjönk det? Hur snabbt?
Det fanns inget pris de första veckorna sedan satte södra ner foten och garanterade 160kr/fub för massa ock timmer. Detta blev ett golv och de flesta aktörerna betalade mer. Hela resultatet för södra gick sedan till medlemmarna men jag kommer inte ihåg hur mycket det blev men ca 200 för massa och 400 för timmer
alias skrev:Tåndemåla skrev:T18 skrev:Någon som kan delge vad som hände med priserna efter Gudrun? Hur mycket sjönk det? Hur snabbt?
Det fanns inget pris de första veckorna sedan satte södra ner foten och garanterade 160kr/fub för massa ock timmer. Detta blev ett golv och de flesta aktörerna betalade mer. Hela resultatet för södra gick sedan till medlemmarna men jag kommer inte ihåg hur mycket det blev men ca 200 för massa och 400 för timmer
Har för mig att det är lite rörigt att utläsa utifrån t.ex. Södras uppdragsredovisningar då man väl förlängde räkenskapsåret och dessutom ersatte efterlikviden med en "stormlikvid" för Gudrunvirket vid dess slut.
Tittade på ett AU-kontrakt med Södra från 2004 som jämförelse. Där betalades talltimret med 505 kr/m3toub, grantimret med 575+30 kr/m3toub, barrkubben med 350 kr/m3fub och barrmassaveden med 265+10 kr/m3fub. Där kostade avverkning och skotning ca 75 kr/m3fub, medan Gudrunavverkningen kostade drygt 100 kr/m3fub, trots att vi skotade merparten själva.
MVH
Alias
Stora mängder stormfälld skog i spåren av stormen Johannes väntas trycka ned priserna på inte minst timmer. Det kan bli en ljusglimt för den hårt pressade sågverksindustrin. ”Jag hoppas verkligen att det blir så, för vi behöver varje krona”, säger Per-Erik Andersson, vd för Sveden Trä i Dalarna.