sön 13 nov 2016, 10:34#418103
Pannben skrev:I det som jag definierar som skog, har inte kor så mycket att hämta. Däremot om det är väl glesa "skogar" med markvegetation kan nöt klara sig väl där.
Jag har nöt av "moderna" mjölk och tunga köttraser på naturbeten med skogsområden och är övertygad om att de klarar sig gott på sådana marker. På ett arrendebete slutavverkades och återplanterades för 15 år sedan ca 5 ha med gran. Jag rent av hoppades i mitt stilla sinne att plantorna skulle stryka med så det skulle bli mer bete. Ack vad jag bedrog mig! Granplantorna rördes inte men gräs, hallon och rätt mycket löv betades ner helt. Hur kan charolaiskor på 800 kg missa att trampa på eller äta upp de små uschliga nyplanterade granarna?
Så dina erfarenheter är de lämnar granen ifred?
Det är just detta jag hade velat se om det är så.
Stämmer det här borde man kunna plantera gran med 3m förband och i princip hoppa över första gallringen.
Eftersom de betar sly borde röjningsbehovet minska, samtidigt som framkomligheten i planteringen ökar.
Stämmer det du säger så har man sparat in på en hel del utgifter och arbete.
Självklart att när träden har vuxit upp till det du definierar som skog har djuren gjort sitt där och det är dags att ta bort de därifrån.
Det är just det här som jag funderar över, att ha som mål att låta djuren hjälpa till med skogsbruket i stället för att tänka på att ordna extra bete åt djuren.
Betet kommer så att säga per automatik ändå.