Öppna kategorin

Kor i skog och hagar är bra för miljön

45 inlägg 10636 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

Pannben  
#418062 I det som jag definierar som skog, har inte kor så mycket att hämta. Däremot om det är väl glesa "skogar" med markvegetation kan nöt klara sig väl där.
Jag har nöt av "moderna" mjölk och tunga köttraser på naturbeten med skogsområden och är övertygad om att de klarar sig gott på sådana marker. På ett arrendebete slutavverkades och återplanterades för 15 år sedan ca 5 ha med gran. Jag rent av hoppades i mitt stilla sinne att plantorna skulle stryka med så det skulle bli mer bete. Ack vad jag bedrog mig! Granplantorna rördes inte men gräs, hallon och rätt mycket löv betades ner helt. Hur kan charolaiskor på 800 kg missa att trampa på eller äta upp de små uschliga nyplanterade granarna?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418063
Pannben skrev:Hur kan charolaiskor på 800 kg missa att trampa på eller äta upp de små uschliga nyplanterade granarna?


Det är väl inga dumma kossor! :lol:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

Anders Rydén  
#418103
Pannben skrev:I det som jag definierar som skog, har inte kor så mycket att hämta. Däremot om det är väl glesa "skogar" med markvegetation kan nöt klara sig väl där.
Jag har nöt av "moderna" mjölk och tunga köttraser på naturbeten med skogsområden och är övertygad om att de klarar sig gott på sådana marker. På ett arrendebete slutavverkades och återplanterades för 15 år sedan ca 5 ha med gran. Jag rent av hoppades i mitt stilla sinne att plantorna skulle stryka med så det skulle bli mer bete. Ack vad jag bedrog mig! Granplantorna rördes inte men gräs, hallon och rätt mycket löv betades ner helt. Hur kan charolaiskor på 800 kg missa att trampa på eller äta upp de små uschliga nyplanterade granarna?

Så dina erfarenheter är de lämnar granen ifred?
Det är just detta jag hade velat se om det är så.

Stämmer det här borde man kunna plantera gran med 3m förband och i princip hoppa över första gallringen.
Eftersom de betar sly borde röjningsbehovet minska, samtidigt som framkomligheten i planteringen ökar.
Stämmer det du säger så har man sparat in på en hel del utgifter och arbete.

Självklart att när träden har vuxit upp till det du definierar som skog har djuren gjort sitt där och det är dags att ta bort de därifrån.

Det är just det här som jag funderar över, att ha som mål att låta djuren hjälpa till med skogsbruket i stället för att tänka på att ordna extra bete åt djuren.
Betet kommer så att säga per automatik ändå.

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

isteskog  
#418105 Blir det inte väldigt risiga granar med 3m planteringsförband? De som prövar så glesa förband, brukar inte de hoppas på löv mellan plantorna som håller tillbaka den värsta frodigheten. :geek:

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

haggloader  
#418137 Gran och nötdjur är lite tveeggat.
Nöt skulle kunna innebära granröta, men å andra sidan tillser korna att det kan blir granföryngring genom att hålla bort gräs och ordna bra förutsättningar för fröna. För mig började det växa gran på ett område där det aldrig har växt annat än gräs på över hundra år, efter korna betade.

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

torpöbo  
#418159 Min kära far envisas med att ha kalvar betande i en föryngring. Om man låter gräset växa för långt innan kalvarna kommer till hygget ,vilket ofta sker. Då funkar kalvarna som effektiva plantdödare.

Vidare kan nötkreatur vara en ingång för rotröta. Vet nått exempel där det varit ökad förekomst av röda där djuren stått extra mycket.

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

agrotron  
#418324 Så här ser våran skog ut nu efter att vi hade kor/nöt i den. Men vad jag kom ihåg så hade dom vanligt bete också. Så dom gick lite hur som. Detta var runt 80-86 dom gick där.
20160302_133639.jpg
20160302_123855.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419040 Öppna igenväxta åkrar för naturbete http://www.atl.nu/synpunkten/oppna-igen ... naturbete/
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

Anders Rydén  
#426470
torpöbo skrev:Min kära far envisas med att ha kalvar betande i en föryngring. Om man låter gräset växa för långt innan kalvarna kommer till hygget ,vilket ofta sker. Då funkar kalvarna som effektiva plantdödare.

Vidare kan nötkreatur vara en ingång för rotröta. Vet nått exempel där det varit ökad förekomst av röda där djuren stått extra mycket.

Röta har jag sett också, oftast om det är en liten grandunge i anslutning till en hage.
Jag gissar att korna tillbringar den mesta tiden där när de inte betar.
Jag skulle också gissa att det är där den mesta koskiten hamnar, det är ju föstås inte bra.
Det är sällan bra med för mycket gödsel på en liten yta, bättre om skiten blir lite mer utspridd förstås.
Det är nog så som du säger, står de extra mycket på på en plats så är det inte bra.

Angående betet i en föryngring som din far gjorde, ska jag tolka det som att tidpunkten för bete är ganska avgörande för om det ska vara en framgång eller inte?

Användarvisningsbild

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

Anders Rydén  
#426471
isteskog skrev:Blir det inte väldigt risiga granar med 3m planteringsförband? De som prövar så glesa förband, brukar inte de hoppas på löv mellan plantorna som håller tillbaka den värsta frodigheten. :geek:

Något vidare vackert är det förstås inte, det håller jag med om.
Men får man mindre betalt för frodvuxen gran?

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

hinowa  
#426491 Är det inte lite så att allt skall gå så jäkla fort idag?Skogen skall skötas som ett högproduserande växthus,och förstår att det skall vara ekonomi.
Min Morfar och Mormor hade fjällkor som gick på skogen i norra norrland och Morfar var mycket noga med sin lilla skog,men gallrade bara.
Inte var det några problem,skogen växte,och fina småstigar blev det mellan buskar och bär :grin:
Och fina priser fick dom för sin fina goda mjök.
Det var tider det när korna fick skita i skogen :-BD

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

isteskog  
#426502 Ska nog vara ganska "stygga" stockar innan det går i klass 2! :???:

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426519
hinowa skrev:Är det inte lite så att allt skall gå så jäkla fort idag?Skogen skall skötas som ett högproduserande växthus,och förstår att det skall vara ekonomi.
Min Morfar och Mormor hade fjällkor som gick på skogen i norra norrland och Morfar var mycket noga med sin lilla skog,men gallrade bara.
Inte var det några problem,skogen växte,och fina småstigar blev det mellan buskar och bär :grin:
Och fina priser fick dom för sin fina goda mjök.
Det var tider det när korna fick skita i skogen :-BD



Hade även jag en morfar med kor på skogen om somrarna. Idylliskt och fint var det med betesmarker blandat med skogsområden.
Men nu kommer bakslaget, av och till sedan Gudrun har luckorna blivit större och rötan syns överallt. Gran är ett oerhört känsligt träslag som inte tål tramp eller skav. Vi börjar se slutet på skadorna efter skogsbete och vi får bara hoppas att vildsvinen inte ger oss en ny våg med kraftigt rötskadade bestånd.
Ska det vara kor i skogen så ska det vara allt annat än gran. Vet inte om det finns något annat träslag som är så känsligt, kanske asp?

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

isteskog  
#426520 Jag har asp i en beteshage. Har inte upplevt att de får röta av betesdjur. är tvingad att avverka asp ibland i den hagen tack vare en kraftledning. :smile:

Avatar Fallback

Re: Kor i skog och hagar är bra för miljön

hinowa  
#426524 Fjällkor tror inte ställer till överdrivna skador små nätta flickor som är så duktiga och jobbar åt bregottfabriken :grin:
Och vilken gödning dom gav till potatislandet! Så kan potatis gro kan träden gro :wink:
Och fäbojänterna som höll sina vackra stämmor i trim :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).