ons 08 jul 2015, 15:29#335968
Niking skrev:Hema skrev:Det finns forskning som talar för att vi blir effektivare, vid kortare arbetsdagar.
Det beror nog på både jobbet och den enskilda arbetstagaren. Framför allt gäller det att hitta brytpunkten för den största produktiviteten (produktivitet = effektivitet * arbetstid) för respektive anställd. För månadslönen bör ju vara proportionell mot löntagarens totala produktivitet.
Det är en sak att ha formeln, det är en annan att applicera den på verkligheten.
Niking skrev:Hema skrev:Löneskillnaderna har ökat sedan 70-80-talet, kanske tid för att den utvecklingen börjar pendla åt andra hållet. Som jag skrev innan, att en del av arbetsgivaravgifterna skulle gå till arbetstidsförkortning.
Detta blir ju bara en straffskatt på arbete. Den kanske hade ett existensberättigande under större delen av 1900-talet, då det fanns en arbetskraftsreserv i lantbruket att ta av. Men nu när vi konstant ligger på en väldig arbetslöshet, finns det väl inget samhällsbehov av att effektivisera ännu mer och därmed spä på arbetslösheten ytterligare?
Jag är för fortsatt effektiviseringar, men det skall även gagna arbetarna.
Niking skrev:Dessutom ser jag ingen anledning att jämna ut löneskillnaderna. Det ska löna sig ekonomiskt att både vara duktig och att slita hårt. Det är en viktig orsak till att jag vill ha en platt skattesats i Sverige.
Att hålla på med finansiell spekulation har jag svårt att koppla ihop med slita hårt. Samt så finns det forskning som säger att för stora skilnad i samhället kan vara skadligt, samt att när de väldigt förmedlade inte längre anser sig ha något gemensamt med samhället i övrigt, kan det bli oroligt. Ta den franska drottningen som tyckte bönderna kunde äta kakor ist, om brödet var slut...
Jag tycker för många har en för dålig lön, jag tycker att lärare och sköterskor som exempel borde tjäna mer. Jag tycker att vi borde ha råd att ändra om skolan så att skolklasserna blir mindre, vilket skulle leda till att lärarna kan ge mer elevtid, samt att mindre grupper tenderar till att skapa lugnare grupper.
Niking skrev:Hema skrev:Jag vill tro att detta är möjligt liksom en fortsatt framtid för landsbygden. Om landsbygden får fiber, så lär bredbandshastigen inte längre vara något problem.
Landsbyggden får inte fiber, utan den fibern får nog landsbygden huvudsakligen själv bekosta.
Ptja det kanske var olyckligt formulerat, men jag menar att de kan få tillgång till fiber.
Niking skrev:Hema skrev:En sak är säker, man kan inte fortsätta i samma spår eller riktning, om man vill få till en förändring. Att fortsätta i samma spår och fortfarande tro på ett annat resultat är väl definitionen av en galning?
Det stora problemet är som vanligt att satsa på rätt saker i rätt tid. Satsar man för tidigt, blir det svårt att få snurr på verksamheten. Samma sak om man satsar för sent, eller satsar på fel lösning. Den som satsar på rätt saker kan däremot tjäna bra.
/Niklas
Jag tycker det är mer viktigt att skapa möjligheter, så att små och medelstora företag kan få en chans att existera på landsbygden. Jag förordar småskaligt framför storskaligt, så att konkurrens och uppfinningsrikedom kan blomstra.
//Henke månskensskogsbonde