Öppna kategorin

Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

62 inlägg 21994 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335918
Hema skrev:Vad sägs om att öka beskattningen på ekonomisk spekulation till förmån att sänka skatten på arbete? Då blir det mer lönsamt att investera pengar i något "riktigt" och fler jobb borde genereras.

Sedan har jag ett svagt minne av att en del av arbetsgivaravgiften består av pengar som skall gå dels till satsningar och stöd för företag/branscher, samt förbätttringar för arbetarna, såsom arbetsmiljö och arbetsförkortning.


Vad sägs om att minska den ofantliga sektorn istället?

Stöd i all ära, men det bästa stödet för företagare är att minska den ofantliga sektorn och den byråkrati detta medför.
/Niklas

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Hema  
#335920
Niking skrev:
Hema skrev:Vad sägs om att öka beskattningen på ekonomisk spekulation till förmån att sänka skatten på arbete? Då blir det mer lönsamt att investera pengar i något "riktigt" och fler jobb borde genereras.

Sedan har jag ett svagt minne av att en del av arbetsgivaravgiften består av pengar som skall gå dels till satsningar och stöd för företag/branscher, samt förbätttringar för arbetarna, såsom arbetsmiljö och arbetsförkortning.


Vad sägs om att minska den ofantliga sektorn istället?

Stöd i all ära, men det bästa stödet för företagare är att minska den ofantliga sektorn och den byråkrati detta medför.
/Niklas

Om vi kan få fler i arbete (på olika sätt), så får arbetsförmedlingen mindre att göra och skulle kunna bantas ordentligt. Arbetsförmedlingen är idag en väldigt stor myndighet, som faktiskt inte förmedlar några jobb, utan ägnar sig åt att styra och kontrollera de arbetslösa. (snacka om slöseri)

Sedan som svar angånde urbaniseringen, så kanske den iaf dämpas om vi får mer fritid? Det är vetenskapligt bevisat att vi mår bra av att vara och röra oss i naturen. Vi blir både lugnare och mår bättre. Jag tror på en revansch för landsbygden, om rätt beslut tas.

[OT]Dock kommer skogsbruket revolutionera sig inom 10år, genom robotisering. Borta är de stora maskinerna, kvar kommer de mindre bli, vilka kommer bli fler och självgående. Kanske att vi kommer se en förändring mot snabba och flexibla vägtransporter till mer centrala lastbilsupphämningsplatser. Borde öka chanserna till fler mindre uttag, vilket borde göra det enklare för de mindre aktörerna och om man vill gå över till kontinuitetsbruk.[/OT]

Användarvisningsbild

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Fredrik Reuter  
#335936 Hej,
Spännande teorier!
Kollade som hastigast på vart detta skulle vara applicerbart utifrån definitionen för glesbygd. Vi måste dock börjat med tätort.
En tätort definieras som:
Som tätbebyggt område räknas alla hussamlingar med minst 200 invånare, såvida avståndet mellan husen normalt icke överstiger 200 meter. Avståndet kan dock tillåtas överstiga 200 meter, när det gäller hussamlingar inom en större orts influensområde


Definitionen för glesbygd:
Områden som har mer än 45 minuters bilresa till en tätort med över 3000 invånare.


Det känns som att det blir mest applicerbart på norra Sverige, eller vad tycker ni?

Avatar Fallback

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Hema  
#335955 Det svåra är väl att hitta ett system som ger bäst resultat. Så det inte blir: "Nee tyvärr du har 44min till en tätort på 3000 invånare, sedan att det är den enda tötorten inom 1,5h tar vi ingen hänsyn till."
Det borde nog isf bli likt fördelningen i en vägförrening, att den som bor längst ifrån får betala mest (men i detta fall ges mest) Att det blir en glidande skala, annars blir det lätt att grannen fick men inte du.

Användarvisningsbild

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335961
Hema skrev:
Niking skrev:
Hema skrev:Vad sägs om att öka beskattningen på ekonomisk spekulation till förmån att sänka skatten på arbete? Då blir det mer lönsamt att investera pengar i något "riktigt" och fler jobb borde genereras.

Sedan har jag ett svagt minne av att en del av arbetsgivaravgiften består av pengar som skall gå dels till satsningar och stöd för företag/branscher, samt förbätttringar för arbetarna, såsom arbetsmiljö och arbetsförkortning.


Vad sägs om att minska den ofantliga sektorn istället?

Stöd i all ära, men det bästa stödet för företagare är att minska den ofantliga sektorn och den byråkrati detta medför.
/Niklas

Om vi kan få fler i arbete (på olika sätt), så får arbetsförmedlingen mindre att göra och skulle kunna bantas ordentligt. Arbetsförmedlingen är idag en väldigt stor myndighet, som faktiskt inte förmedlar några jobb, utan ägnar sig åt att styra och kontrollera de arbetslösa. (snacka om slöseri)

Sedan som svar angånde urbaniseringen, så kanske den iaf dämpas om vi får mer fritid? Det är vetenskapligt bevisat att vi mår bra av att vara och röra oss i naturen. Vi blir både lugnare och mår bättre. Jag tror på en revansch för landsbygden, om rätt beslut tas.


Det är jag inte så säker på. Många tillbringar ju helst sin fritid framför TV, datorn etc. och efter som bredbandshastigheterna generellt är högre i städerna så lär nog dessa människor stanna i städerna. Särskilt under den kalla och mörka årstiden.

Att det sedan kan vara hälsosamt att röra sig i den s.k. naturen, kan jag hålla med om. Men jag är inte helt säker på att gemene man skulle göra detta mer än idag, om de fick mer fritid. Utan det beror nog mer på det personliga intresset. Är man intresserad, ser man nog till att prioritera sina frilufts- intressen. Annars inte.

Dessutom innebär ju lägre arbetstid också lägre inkomster och därmed mindre pengar att lägga på sina fritidsintressen. Som enskild företagare brukar man antingen ha pengar eller så har man fritid. Sällan båda delarna samtidigt.

F.ö. så går ju Slöseriombundsmannen till hårt angrepp på alla nya kommunala simhallar, som byggs för fantasibelopp. http://www.sloseriombudsmannen.se/2015/ ... n-27156429 Vem ska ha råd att nyttja dessa lyxanläggningar om de får mindre i plånboken p.g.a. minskad arbetstid?

Hema skrev:[OT]Dock kommer skogsbruket revolutionera sig inom 10år, genom robotisering. Borta är de stora maskinerna, kvar kommer de mindre bli, vilka kommer bli fler och självgående. Kanske att vi kommer se en förändring mot snabba och flexibla vägtransporter till mer centrala lastbilsupphämningsplatser. Borde öka chanserna till fler mindre uttag, vilket borde göra det enklare för de mindre aktörerna och om man vill gå över till kontinuitetsbruk.[/OT]


Tänkbart, men den diskussionen kan vi väl ta i en mer lämplig tråd?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Hema  
#335962 Det finns forskning som talar för att vi blir effektivare, vid kortare arbetsdagar.

Löneskillnaderna har ökat sedan 70-80-talet, kanske tid för att den utvecklingen börjar pendla åt andra hållet. Som jag skrev innan, att en del av arbetsgivaravgifterna skulle gå till arbetstidsförkortning. Jag vill tro att detta är möjligt liksom en fortsatt framtid för landsbygden. Om landsbygden får fiber, så lär bredbandshastigen inte längre vara något problem.

En sak är säker, man kan inte fortsätta i samma spår eller riktning, om man vill få till en förändring. Att fortsätta i samma spår och fortfarande tro på ett annat resultat är väl definitionen av en galning? :)

Användarvisningsbild

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335963
Hema skrev:Det finns forskning som talar för att vi blir effektivare, vid kortare arbetsdagar.


Det beror nog på både jobbet och den enskilda arbetstagaren. Framför allt gäller det att hitta brytpunkten för den största produktiviteten (produktivitet = effektivitet * arbetstid) för respektive anställd. För månadslönen bör ju vara proportionell mot löntagarens totala produktivitet.

Hema skrev:Löneskillnaderna har ökat sedan 70-80-talet, kanske tid för att den utvecklingen börjar pendla åt andra hållet. Som jag skrev innan, att en del av arbetsgivaravgifterna skulle gå till arbetstidsförkortning.


Detta blir ju bara en straffskatt på arbete. Den kanske hade ett existensberättigande under större delen av 1900-talet, då det fanns en arbetskraftsreserv i lantbruket att ta av. Men nu när vi konstant ligger på en väldig arbetslöshet, finns det väl inget samhällsbehov av att effektivisera ännu mer och därmed spä på arbetslösheten ytterligare?

Dessutom ser jag ingen anledning att jämna ut löneskillnaderna. Det ska löna sig ekonomiskt att både vara duktig och att slita hårt. Det är en viktig orsak till att jag vill ha en platt skattesats i Sverige.

Hema skrev:Jag vill tro att detta är möjligt liksom en fortsatt framtid för landsbygden. Om landsbygden får fiber, så lär bredbandshastigen inte längre vara något problem.


Landsbyggden får inte fiber, utan den fibern får nog landsbygden huvudsakligen själv bekosta.

Hema skrev:En sak är säker, man kan inte fortsätta i samma spår eller riktning, om man vill få till en förändring. Att fortsätta i samma spår och fortfarande tro på ett annat resultat är väl definitionen av en galning? :)


Det stora problemet är som vanligt att satsa på rätt saker i rätt tid. Satsar man för tidigt, blir det svårt att få snurr på verksamheten. Samma sak om man satsar för sent, eller satsar på fel lösning. Den som satsar på rätt saker kan däremot tjäna bra.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Hema  
#335968
Niking skrev:
Hema skrev:Det finns forskning som talar för att vi blir effektivare, vid kortare arbetsdagar.


Det beror nog på både jobbet och den enskilda arbetstagaren. Framför allt gäller det att hitta brytpunkten för den största produktiviteten (produktivitet = effektivitet * arbetstid) för respektive anställd. För månadslönen bör ju vara proportionell mot löntagarens totala produktivitet.

Det är en sak att ha formeln, det är en annan att applicera den på verkligheten.

Niking skrev:
Hema skrev:Löneskillnaderna har ökat sedan 70-80-talet, kanske tid för att den utvecklingen börjar pendla åt andra hållet. Som jag skrev innan, att en del av arbetsgivaravgifterna skulle gå till arbetstidsförkortning.


Detta blir ju bara en straffskatt på arbete. Den kanske hade ett existensberättigande under större delen av 1900-talet, då det fanns en arbetskraftsreserv i lantbruket att ta av. Men nu när vi konstant ligger på en väldig arbetslöshet, finns det väl inget samhällsbehov av att effektivisera ännu mer och därmed spä på arbetslösheten ytterligare?


Jag är för fortsatt effektiviseringar, men det skall även gagna arbetarna.

Niking skrev:Dessutom ser jag ingen anledning att jämna ut löneskillnaderna. Det ska löna sig ekonomiskt att både vara duktig och att slita hårt. Det är en viktig orsak till att jag vill ha en platt skattesats i Sverige.


Att hålla på med finansiell spekulation har jag svårt att koppla ihop med slita hårt. Samt så finns det forskning som säger att för stora skilnad i samhället kan vara skadligt, samt att när de väldigt förmedlade inte längre anser sig ha något gemensamt med samhället i övrigt, kan det bli oroligt. Ta den franska drottningen som tyckte bönderna kunde äta kakor ist, om brödet var slut...

Jag tycker för många har en för dålig lön, jag tycker att lärare och sköterskor som exempel borde tjäna mer. Jag tycker att vi borde ha råd att ändra om skolan så att skolklasserna blir mindre, vilket skulle leda till att lärarna kan ge mer elevtid, samt att mindre grupper tenderar till att skapa lugnare grupper.

Niking skrev:
Hema skrev:Jag vill tro att detta är möjligt liksom en fortsatt framtid för landsbygden. Om landsbygden får fiber, så lär bredbandshastigen inte längre vara något problem.


Landsbyggden får inte fiber, utan den fibern får nog landsbygden huvudsakligen själv bekosta.

Ptja det kanske var olyckligt formulerat, men jag menar att de kan få tillgång till fiber.

Niking skrev:
Hema skrev:En sak är säker, man kan inte fortsätta i samma spår eller riktning, om man vill få till en förändring. Att fortsätta i samma spår och fortfarande tro på ett annat resultat är väl definitionen av en galning? :)


Det stora problemet är som vanligt att satsa på rätt saker i rätt tid. Satsar man för tidigt, blir det svårt att få snurr på verksamheten. Samma sak om man satsar för sent, eller satsar på fel lösning. Den som satsar på rätt saker kan däremot tjäna bra.
/Niklas

Jag tycker det är mer viktigt att skapa möjligheter, så att små och medelstora företag kan få en chans att existera på landsbygden. Jag förordar småskaligt framför storskaligt, så att konkurrens och uppfinningsrikedom kan blomstra.

Avatar Fallback

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

jannee  
#335971 Viktigast måste ändå vara att MINSKA löneskillnaderna. Detta gynnar hela landet både kort och långsiktigt.
Tjänar stora massan 50tkr mer/år och person lär de flesta handlar upp varenda sekin vilket gör att hjulen snurrar fortare = högre sysselsättning = mindre kostnader för de arbetslösa (arbetslösheten minskar). Även skatteintäkterna ökar vilket gör att offentliga sektorn får tillgång till mer pengar.
Tycker att det är i högsta grad oförskämt med löner över 70 tkr/mån, dessutom har de som har dessa löner tydligen total ansvarsfrihet för misstag som de inte sällan gör - inte minst inom den offentliga sektorn medan de lågavlönade drabbas av löneavdrag eller blir suspenderade för sina s.a.s. grova (egentligen bagateller) övertramp.
Dj**la orättvist, bara för att jag är lite dum i huvudet och inte duger till annat än chaufför ska jag bara tjäna runt 25 tkr/mån - innan övertid, mens de som har huvud kan tjäna mångdubbelt mer - var finns den rättvisa. Jag är totalt utsliten vid pensioneringen medan de högavlönade är vid full vigör när de näns ta pension.

Avatar Fallback

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335972 Varför skapa jobb, när vi borde undanröja jobb istället? Försök minska behovet av jobbande människor, och använd oss bara där det behövs.

Avatar Fallback

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Hema  
#335975
Mangan skrev:Varför skapa jobb, när vi borde undanröja jobb istället? Försök minska behovet av jobbande människor, och använd oss bara där det behövs.

Jag vet inte vem du riktade dig till, men jag instämmer, med tillägget att jag tycker att det vore trevligt om jobben var mer utspridda. Sedan så tycker jag att vi bör dela på jobben, inte skapa fler.

Sedan som kuriosa, om man lekte med tanken att ha någon form av medborgarlön, skulle man kunna lägga ned Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan bl.a.

Användarvisningsbild

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

JörgenO  
#335976
jannee skrev:Viktigast måste ändå vara att MINSKA löneskillnaderna. Detta gynnar hela landet både kort och långsiktigt.
Tjänar stora massan 50tkr mer/år och person lär de flesta handlar upp varenda sekin vilket gör att hjulen snurrar fortare = högre sysselsättning = mindre kostnader för de arbetslösa (arbetslösheten minskar). Även skatteintäkterna ökar vilket gör att offentliga sektorn får tillgång till mer pengar.
Tycker att det är i högsta grad oförskämt med löner över 70 tkr/mån, dessutom har de som har dessa löner tydligen total ansvarsfrihet för misstag som de inte sällan gör - inte minst inom den offentliga sektorn medan de lågavlönade drabbas av löneavdrag eller blir suspenderade för sina s.a.s. grova (egentligen bagateller) övertramp.
Dj**la orättvist, bara för att jag är lite dum i huvudet och inte duger till annat än chaufför ska jag bara tjäna runt 25 tkr/mån - innan övertid, mens de som har huvud kan tjäna mångdubbelt mer - var finns den rättvisa. Jag är totalt utsliten vid pensioneringen medan de högavlönade är vid full vigör när de näns ta pension.


:grin: :grin: :grin: Underbart!!! :grin: :grin: :grin: (låtsas att skrattgubbarna är avundsjukt gröna och att ordet underbart fullkomligt dryper av ironi)

Angående ämnet: skulle vi svenskar via skattesedeln vara beredda att betala en yrkeskategori, tex glesbygdsbönder för att hålla med djur och landskap öppna och lanthandlare och basic service för att ha en infrastruktur som möjliggör boende och skapar goda cirklar (ytterligare inflyttning )?
Det finns säkert dummare skattefinansierad verksamhet man kan dra ner på som motprestation.
Problemet blir kanske att det alltid brukar bli fel när samhället skall in o styra var folk skall bo och syssla med.

Avatar Fallback

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Hema  
#335982
JörgenO skrev:Angående ämnet: skulle vi svenskar via skattesedeln vara beredda att betala en yrkeskategori, tex glesbygdsbönder för att hålla med djur och landskap öppna och lanthandlare och basic service för att ha en infrastruktur som möjliggör boende och skapar goda cirklar (ytterligare inflyttning )?
Det finns säkert dummare skattefinansierad verksamhet man kan dra ner på som motprestation.
Problemet blir kanske att det alltid brukar bli fel när samhället skall in o styra var folk skall bo och syssla med.

Men som medlem här har väl även du någon form av intresse av att försöka öka förutsättningar för en framtid på gles- och landsbygden?

När man läser Dagens prestation-tråden, där en sons kompis är ute på landet för första gången. När vi snart har en generation som inte har en susning om hur maten kommer på bordet. Ja då kanske det blir läge för att utöka historiaundervisningen..

Avatar Fallback

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

jannee  
#335985 Inför ett GRUNDAVDRAG för ALLA med inkomst, även pensionärer/sjukskrivna, på låt oss säga 200 eller 300 tkr. Inkomster därutöver ska ALLA lägga 50 eller 60% skatt.
Vilket ramaskrik bland de väl besuttna, men rättvist - SJÄLVKLART.
Självklart ska ränteutdelning/aktieutdelningar inräknas.

Avatar Fallback

Re: Inför en glesbygdslön på 12000 kr/mån

Hema  
#335989
jannee skrev:Inför ett GRUNDAVDRAG för ALLA med inkomst, även pensionärer/sjukskrivna, på låt oss säga 200 eller 300 tkr. Inkomster därutöver ska ALLA lägga 50 eller 60% skatt.
Vilket ramaskrik bland de väl besuttna, men rättvist - SJÄLVKLART.
Självklart ska ränteutdelning/aktieutdelningar inräknas.

Det är en intressant tanke, men det hjälper inte de som står utan arbete.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).