Öppna kategorin

Svenska Cellulosa Aktiebolaget

5 inlägg 1041 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svenska Cellulosa Aktiebolaget

Elis76  
#843661
1715352909_1000010419.jpg
Jag hittade bifogade annons idag när jag hade vägarna förbi KB (Kungliga Biblioteket).

Dubbelklicka på bilden för att få bättre upplösning.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Svenska Cellulosa Aktiebolaget

svampbob  
#843695 Då var SCA längre ned i näringskedjan. Inga egna pappersmaskinener.
I Obbola hade man länge bara massabruk och på 70-talet kom ett engelskt bolag och byggde till en pappersmaskin där SCA fick vara delägare.

Användarvisningsbild

Re: Svenska Cellulosa Aktiebolaget

rokon  
#843729 Tänk bara att vara sjöman på något av fartygen som fraktade exporten krigsåret 1943 med ubåtar såväl under som i flytläge, torpeder, minor i vatten fästade eller löst drivande och som toppen på det hela flygplan från luften som kan anfalla.
Jag hade på 70 talet en arbetskamrat som varit till sjöss under ww2, ett tag ombord på svensk uthyrd bunkringsbåt för att fylla olja inför Slagskeppet Bismarck första resa. Senare leveranser av järnmalm till Hamburg då Hamburg blev väldigt kraftigt bombat även med brandbomber. Det fanns skyddsrum alldeles intill hamnen där den svenska besättningen fick gå ner. De ryska krigsfångarna som skötte lossningen av fartyget lämnades kvar. jag tror anfallen från luften pågick i flera dagar. När de till sist kom upp från undergjorden så fanns hamnkontoret där de gått ned ej kvar. trä och bråte överallt på däck men inga ryssar sågs till men lasten var lossad.
Så de lämnade hamnen för resa åter till Sverige men när de varit på väg ett tillräckligt lång sträcka så började det dyka upp ryssar som gömt sig ombord lite överallt när de svenska sjömännen började städa däcket, med ett flin så stegade de fram och gjorde det som behövdes.
Att karln från Söderhamnstrakten överlevde krigsåren till sjöss var ett under, och han var helt opåverkad av den stress som kunde råda på industrin där vi jobbade och jag måste säga han var lat också, tyckte nog att han gjort sitt.

Användarvisningsbild

Re: Svenska Cellulosa Aktiebolaget

rokon  
#843734 jag anknyter till mitt förra inlägg, en nära släktings (utvandrad till Canada alldeles i början av 1900-talet) son på min farmors sida ingick i ett av flygplanen som bombade Hamburg, det flygplanet återkom aldrig efter sin mission så det blev väl nedskjutet.
https://youtu.be/TMTZuxkcAMM?si=Koa5MITDxPDvzWfM
Själv så var jag några dagar år 1968 i Hamburg tog då även en guidad rundtur i Hamburgs stora hamn med båt. Jag och syrran tältade centralt i Hamburg på en liten campingplats mellan två byggnader. det fanns då fortfarande luckor efter rivna ruiner, eller byggnader där endast första våningen fanns kvar och nyttjades.

Användarvisningsbild

Re: Svenska Cellulosa Aktiebolaget

Elis76  
#843738 Här lite om slaget vid Nevel där Tyskarna förlorade 20.000 man under Röda Armens framryckning.

Winston Churchill på bättringsvägen efter att ha haft lungiflammation och fäktmarskalk Rommel ute på inspektion i Frankrike står att läsa.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).