Öppna kategorin

Stänga fjällstugor i Jämtland

7 inlägg 2124 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stänga fjällstugor i Jämtland

Kälarn  
#831327 Vi måste nog prata om vad som händer i Jämtlands-fjällen. Renarna kalvar på våren då ytterst få vågar sig ut pga menföre. Alltså att det är bristande skare eller bara "socker". Det bekymrar mig oerhört hur polariserad relation som har uppkommit i dagsläget. När jag var ung så var vi några som åkte runt i de norra vildmarkerna där jag växte upp. Renskötarna kände mig och jag kände dem. Var min hund "ren- nyfiken " så fångade de den och jag hämtade den. Vi levde i samma vildmark.

Det som nu har hänt är att de yngre samerna vill vara själva i fjällen. Samerna vill inte ha andra människor i deras renskötselområde i fjällen.

Samerna idag vill inte ha utbölingar i markerna. Men... det gäller inte alla samer. De sameföreträdare som har renskötsel i fjällnära- eller inlandsskogar förstår att vi delar på samma mark. Även om det kan vara gnabb ibland.

De renägande samerna i fjällen har en ekonomisk omsättning motsvarande en stor ICA-butik. Läs det en gång till. Då förstår man vilken snedvriden debatt som nu råder . Omsättning motsvarande EN stor ICA- butik.

Jag som är en äldre man kan minnas härliga , trevliga möten med renskötare i vildmarken. Vi drack kaffe vid samma eld. Därför är jag så bekymrad över hur polariserad debatten är idag.

Det är ingen lösning att stänga fjällstugor ! Det är ingen lösning att stänga områden för ripjakt ! Sorgligt nog måste nog Svenska Staten sätta ner foten i "same-skuld-träsket" och tala om att den Svenska fjällkedjan tillhör svenskarna.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stänga fjällstugor i Jämtland

Torbjörn Johnsen  
#831383 Jag funderade över den här frågan när jag gick den s k Jämtlandstriangeln i höstas. Jag spelade t o m in den veckans podavsnitt i fjället: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... dat-omrade

Jag är ingen ”hard core” fjällvandrare men uppskattade möjligheten att vandra mellan fjällstationerna och få uppleva skönheten och vidderna. För det är verkligen enorma arealer med fjäll och marker vi pratar om. I några tydliga och väl upptrampade stråk mellan fjällstationerna vandrar många tusen personer varje år som vill uppleva fjället på samma ”bekväma” sätt som jag gjorde. Och visst blir själva vandringsleden uppsliten med följd att vegetationen försvinner just där. Men dessa bortslitna växter finns ju i rikt överflöd i hela resten av fjället. Om alla går på samma begränsade ställe så blir ju resten i storr sett orört. Der gick ju även att se spår av fyrhjulingar på sina håll och de kom inte från vandrare.

Vi såg mycket ren på fjället och renarna verkade inte speciellt lättskrämda. Oftast stod de en bit från vandringsleden och tittade förstrött på oss som vandrade förbi. Under kalvningstiden på våren har fjällstationern stängt och få rör sig i fjället.

Ett argument, som man bl a kunde höra i SVTs dokumentär med STF och samerna om just Jämtlandstriangeln, var att det inte fanns nån anledning att med de nu nädläggningshotade fjällstationerna ”erbjuda stockholmare trerättersmenyer i fjället”.

Jag var väldigt svårt att förstå att man inte skulle kunna samsas renägare och turister i dessa enorma arealer. Men det kanske skulle bli större acceptans för turismen om samerna fick driva fjällstationerna istället för STF?

Användarvisningsbild

Re: Stänga fjällstugor i Jämtland

HogbergetsVilma  
#831396
Torbjörn Johnsen skrev:Jag var väldigt svårt att förstå att man inte skulle kunna samsas renägare och turister i dessa enorma arealer. Men det kanske skulle bli större acceptans för turismen om samerna fick driva fjällstationerna istället för STF?


Inte för att vara den som är den men efter girjasdomen så är då åtminstonde jag som inte är permanentboende i området men är uppe i fjällen varje år för vandring och jakt inte övertygad om att det blir bättre om samerna får styra. Se hur det blev med jakten där samerna som nu har kontrollen över småviltsjakten bara låter boende inom det området få köpa jaktkort tex.

Om jag minns rätt är det ca 50% av Sveriges areal som är renbetesmark. Efter lite googlande så ska det finnas runt 20-40 tusen samer varav ca 10% av dem är aktiva renskötare (Google källa så inte särskilt stabil finns säkert bättre siffror att få tag i).

Jag efterlyser lite rim och rason i över hur mycket användande rätten av marken ska styras efter de få som lever med renskötsel gentemot allmänintresset för Sveriges befolkning.

Användarvisningsbild

Re: Stänga fjällstugor i Jämtland

Lars Lundqvist SLU  
#831557 Att man vill minska mängden turister i delar av Jämtlandsfjällen är att samma skäl som man vill få bilturister att inte stanna och störa renarna uppe vid Stekenjokk. Renarna rör sig naturligt runt på fjället men nyfikna turister stör dom.

https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... -i-sommar/

Fjällen är en stor areal, men betesmängsen är begränsad, vilket gör att renarna vandrar över stora områden för att beta. Fjällstationerna med lyxrestaurang gör att många fler söker sig till ett begränsat område, vilket försvårar renskötseln där.

Användarvisningsbild

Re: Stänga fjällstugor i Jämtland

Träpatron  
#842695 Det är ju helt befängt att man tvingas stänga ner stugor även vintertid när renarna inte befinner sig i fjällen utan betar nere i skogslandet. Är också befängt att inte en enda journalist kan ställa frågan till myndigheterna och renägarna varför det skall vara så.

Användarvisningsbild

Re: Stänga fjällstugor i Jämtland

Lars Lundqvist SLU  
#842704 Här har du förändringarna sammanfattade.

https://www.lansstyrelsen.se/jamtland/o ... elsen.html

Användarvisningsbild

Re: Stänga fjällstugor i Jämtland

Lars Lundqvist SLU  
#842706 Såhär beskriver STF själva de förändringar de gör och varför.

https://www.svenskaturistforeningen.se/ ... arjedalen/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar