Skogsnyheter

Nytt skogsbolag vill bygga nytt massabruk i södra Sverige

11 inlägg 5000 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nytt skogsbolag vill bygga nytt massabruk i södra Sverige

Torbjörn Johnsen  
#818336 Den här nyheten passerade förbi i en annan tråd i förra veckan men jag tycker den är värd egen uppmärksamhet: Ett helt nytt skogsindustribolag under bildande planerar att bygga ett helt nytt massabruk i Sverige. Ett bruk som ska använda en modern version av sulfitteknik istället för den idag förhärskande sulfatmetoden och därmed säger sig kunna öka utbytet i form av många olika produkter från den tillförda veden. Ursprunget till den här artikeln kommer från @Engelthons inlägg: Engelthon - Den Gröna omställningen.

Initiativet kommer från det tjeckiska företaget Sund Sampo s.r.o och tanken är att bilda ett nytt bolag med namn Wargons. Enligt uppgift finns redan idag ett nätverk av investerare bakom och Sund Sampo s.r.o har ansökt till Wargöns Innovation- och Industripark (i Vänersborg) om att få etablera ett bioraffnaderi på Vargöns industriområde. Det handlar om ett bruk som kommer att behöva i storleksordningen tre miljoner m3fub virkesråvara och som kommer att producera många olika typer av material, inklusive råvara för textilindustrin. Enligt uppgift kommer den planerade produktmixen att rendera högre värden än en traditionell massamix från sulfatbruk vilket ska leda till en högre betalningsförmåga för råvaran.

En sådan här etablering i råvaruknappa Götaland och i närheten av prisdikets Svealand kan ju onekligen ge intressanta effekter på virkesmarknaden.

Initialt planeras för en del råvaruimport och enligt Engelthon så ser råvarumixen ut så här:

Biokombinatet kommer att beräknas för bruka ca3 miljoner m3/f.

-1miljon m3f Northern hardwood (björk, asp, lönn, bok, ask)

-1miljon m3f softwood (hemlock, sikta, contorta, southern yellow pine) sedan rötskadad gran kommer vara eftertrakta från svenska marknaden.

-1miljoner m3f sågspån, grot, bark etc.

På grund av Svensk virkesmarknad och att det kommer ta tid att bygga upp ett svenskt virkesflöde samt den produktkvalite som just nu är planerad kommer minst 50% av volymen importeras från början.


I Vänersborg är man entusiastiska över planerna och ni kan läsa mer här i pressmeddelandet från Vänersborgs kommun

Det ser ut som ett klart intressant projekt och vi följer utvecklingen här på Skogsforum. Kanske vi även kan få lite mer info från Engelton?

Det har ju funnits en lång tradtition av skogsindustri i Vargön. Redan 1868 byggdes ett pappersbruk och 1874 bildades bolaget Wargöns AB. 1969 köpte Holmen pappersbruket och 2008 beslutade Holmen om nedläggning och 2010 slutade de sista på bruket. Skorstenen och panncentralen sprängdes och sedan tog Vänersborgs kommun över området.
Skiss över ett nytt bioraffinaderi i Vargön. Bild: Sund Sampo s.r.l
Ska det återigen bli en skogsindustri i Vargön? Bild: Sund Sampo s.r.l




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nytt skogsbolag vill bygga nytt massabruk i södra Sverig

Torbjörn Johnsen  
#818413 Det verkar vara många glada tillrop för detta projekt i Vänersborg. Dock finns det även personer som lyfter en del tvekan. Bl a en lokal bloggare i form av vänsterpartisten Stefan Kärvling. Han har lagt upp två blogginlägg där han reser frågor om organisationen bakom projekten:

Sund Sampo ny etablering i Wargön

och Sund Sampo??.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt skogsbolag vill bygga nytt massabruk i södra Sverig

Engelthon  
#818415 God kväll.

Vi börjar med att han inte fått tillstånd att ta material som bilder, inte bra.

Nästa felaktiga är att SUND SAMPO skulle investera och bygga fabriken vilket är fullständigt felaktigt. SUND SAMPO leverar en process plattform med know how och kommer leverera en EPCM tjänst.

Beställaren är det nya bolaget WARGONS som inte ägs av SUND SAMPO utan kommer få en snarlik ägar bil som Sunpine i Piteå.

Det är leverantören Sveaskog och Södra samt köparna Preem och Lawter. I detta fallet gick först teknikbolag Kiram likt SUND SAMPO I WARGONS och skapade förutsättningar för etablering.

Här måste det vara mycket tydligare med kommunikation så att alla förstår att det är WARGONS som bygger. Annars blir detta fullständigt fel.

Så det du länkade till Torbjörn var inte en reko sida, och juristavdeling får tampas med det i morgon.

Användarvisningsbild

Re: Nytt skogsbolag vill bygga nytt massabruk i södra Sverig

Torbjörn Johnsen  
#818419 Bra med kompletterande information! Det innebär, om jag fattar det rätt, att både Södra och Sveaskog kommer att finnas med bland ägarna till Wargons?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt skogsbolag vill bygga nytt massabruk i södra Sverig

Engelthon  
#818420 Då får jag be om ursäkt att jag skrev otydligt men Inga svenska skogsbolag är med i detta projektet.

Men det finns med en utländsk råvaru leverantör om jag ska uttrycka mig diplomatiskt.

Användarvisningsbild

Re: Nytt skogsbolag vill bygga nytt massabruk i södra Sverig

DalslandsAnders  
#818455 O nu kom beskedet att det inte blir något!
Var det bara lycksökare, som sökte uppmärksamhet, eller var det seriöst tro?

Användarvisningsbild

Re: Nytt skogsbolag vill bygga nytt massabruk i södra Sverig

anersimyra  
#818457
Engelthon skrev:God kväll.

Vi börjar med att han inte fått tillstånd att ta material som bilder, inte bra.

Nästa felaktiga är att SUND SAMPO skulle investera och bygga fabriken vilket är fullständigt felaktigt. SUND SAMPO leverar en process plattform med know how och kommer leverera en EPCM tjänst.

Beställaren är det nya bolaget WARGONS som inte ägs av SUND SAMPO utan kommer få en snarlik ägar bil som Sunpine i Piteå.

Det är leverantören Sveaskog och Södra samt köparna Preem och Lawter. I detta fallet gick först teknikbolag Kiram likt SUND SAMPO I WARGONS och skapade förutsättningar för etablering.

Här måste det vara mycket tydligare med kommunikation så att alla förstår att det är WARGONS som bygger. Annars blir detta fullständigt fel.

Så det du länkade till Torbjörn var inte en reko sida, och juristavdeling får tampas med det i morgon.

De dataframställda ”bilderna” över den tänkta anläggningen torde inte ha den så kallade verkshöjd som krävs för att upphovsrätten ska kunna åberopas, och då särskilt inte om de förekommer i handlingar som kommer att betecknas som offentliga.

Användarvisningsbild

Re: Nytt skogsbolag vill bygga nytt massabruk i södra Sverig

Torbjörn Johnsen  
#818458 Tyvärr bakom betalvägg men huvudbudskapet framgår ju av rubriken:
https://www.ttela.se/nyheter/vanersborg ... a4c8aa06de

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt skogsbolag vill bygga nytt massabruk i södra Sverig

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818894 Här finns intressant (men föga smickrande) bakgrundsinformation i fyra delar: https://karvling.com/2023/11/12/sund-sa ... -wargon-1/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nytt skogsbolag vill bygga nytt massabruk i södra Sverig

Rossignol  
#818902
Niking skrev:Här finns intressant (men föga smickrande) bakgrundsinformation i fyra delar: https://karvling.com/2023/11/12/sund-sa ... -wargon-1/
/Niklas


Tack för att du lade ut länken. Intressant läsning. Men fortfarande förstår jag inte var pengarna skulle komma ifrån.

Användarvisningsbild

Re: Nytt skogsbolag vill bygga nytt massabruk i södra Sverig

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818908
Rossignol skrev:
Niking skrev:Här finns intressant (men föga smickrande) bakgrundsinformation i fyra delar: https://karvling.com/2023/11/12/sund-sa ... -wargon-1/
/Niklas


Tack för att du lade ut länken. Intressant läsning. Men fortfarande förstår jag inte var pengarna skulle komma ifrån.


Inte jag heller. Jag får lite Fermenta-vibbar av det hela.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).