Den starka underliggande efterfrågan och kommersiella drivkraften har fortsatt inom alla sex divisioner och geografier. Alla divisioner fortsätter att vara fullbokade och det råder fortfarande en snäv balans mellan utbud och efterfrågan i många produktkategorier. Det andra kvartalet inleddes med höga försäljningspriser vilka har fortsatt att mildra inflationstrycket.
Det här ger en lite annorlunda marknadsbild än vad många olyckskorpar försökt kommunicera den senaste tiden. Inklusive Carnegie som förra veckan skrev:
Vi förväntar oss att de exceptionella prisnivåerna avtar för sågade trävaror, kartong och massa från och med andra halvan av 2022 och ser vinsttapp både för 2023 och 2024.
Värt att beakta är att Stora Enso har industrier i många olika länder varav de allra flesta får köpa sin råvara till avsevärt högre priser än vad som är fallet för Stora Ensos svenska bruk och sågverk. Timmerpriset som bolagets sågverk i Österrike får betala är mellan två till tre gånger högre än vad t ex sågverken Gruvön och Ala i Sverige får betala. Det finns med andra ord goda skäl för svenska skogsägare att försöka få upp timmerpriset till sin rätta nivå.
Kom ihåg att Stora Ensos virkesköpares viktigaste uppgift är maximal vinst till aktieägarna. Helt OK och som det ska vara i en marknadsekonomi men bra att komma ihåg när man använder samma person som sin skogsrådgivare.
Läs Stora Ensos pressmeddelande om ökad vinstprognos här.