sön 31 jan 2021, 18:49#697919Enligt finska tidningen Ilta Sanomat så är en bild på en stackars hemlös uggleunge som nu cirkulerar på världens naturvårdssajter i själva verket en iscensatt bild.
Uggleungen som sitter på stubben efter avverkningen har helt sonika hämtats från en närliggande holk. Fotografen har tagit en stege, hämtat uggleungen och satt den på en stubbe för att få "rätt bild". Holken finns enligt tidningen i en trädgrupp som markägaren har sparat intill hygget. Ganska anmärkningsvärt om det ör sant!
Bilden finns bl a på Skydda Skogens FB-sida (se skärmdump):
Vill ni läsa hela artikeln så hittar ni den här (google translatad):
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005720254.html
Tack för tipset Bosse1 som postade i tråden Bosse1 - Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk. Jag tyckte den var värd en egen tråd👍
Bilden och artikeln i den finska tidningen jar några år på nacken (2018) men den snurrar fortfarande och nu senast hos Skydda Skogen.
Skogsnyheter
Skydda skogen delar fejkbild på "holkrövad" uggleunge
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga inSkydda skogen delar fejkbild på "holkrövad" uggleunge
sön 31 jan 2021, 19:59#697942Ja det är synd att man ska behöva ifrågasätta,undrar hur många bilder på "hyggen" som egentligen är brandfält ?
Tror det var i nån Uffe tråd där ett "fulhygge" tom var en naturvårdsbränning. Vi får nog granska sk fakta mer och ställa tillrätta 👍
Tror det var i nån Uffe tråd där ett "fulhygge" tom var en naturvårdsbränning. Vi får nog granska sk fakta mer och ställa tillrätta 👍
Re: Skydda skogen delar fejkbild på "holkrövad" uggleunge
sön 31 jan 2021, 20:06#697944Märkbart är att detta bildskandal hände redan 6/2018.
De som delar bilden är väldig bra medveten att det är en fejk.😡!
Om jag minns rätt bilden blev jämförat om reklam bilderna som inte är sant heller. Att den var liksom en reklam av organisationen. Han hade gjort den själv och delade den i sociala medier och det är helt tillåten.😠
De som delar bilden är väldig bra medveten att det är en fejk.😡!
Om jag minns rätt bilden blev jämförat om reklam bilderna som inte är sant heller. Att den var liksom en reklam av organisationen. Han hade gjort den själv och delade den i sociala medier och det är helt tillåten.😠
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
mån 01 feb 2021, 12:09#698060Snacka om att ändamalen helgar medlen... *suck*
Finns ju tillräckligt med bilder ända av körskador och annat att lägga upp om man vill visa skogsskövling.
Finns ju tillräckligt med bilder ända av körskador och annat att lägga upp om man vill visa skogsskövling.
Senast redigerad av Josephine mån 01 feb 2021, 12:30, redigerad totalt 1 gång.
If you want to be happy for a year, plant a garden; if you want to be happy for life, plant a tree. ~ English Proverb
mån 01 feb 2021, 12:20#698063
Körskador och skogsskövling är enligt mig två helt skilda saker...... 🤔
Josephine skrev:Snacka om att andamalen helgar medlen... *suck*
Körskador och skogsskövling är enligt mig två helt skilda saker...... 🤔
mån 01 feb 2021, 12:28#698066
En slutavverkning är inte skogsskövling, det är en helt normal åtgärd i vårt sätt att bruka skog. Man måste förstå att knappt 1 % av skogsarealen föryngringsavverkas årligen.
Märkligt nog kan lite "körskador" vara bra för den biologiska mångfalden 😎
Josephine skrev:Snacka om att andamalen helgar medlen... *suck*
En slutavverkning är inte skogsskövling, det är en helt normal åtgärd i vårt sätt att bruka skog. Man måste förstå att knappt 1 % av skogsarealen föryngringsavverkas årligen.
Märkligt nog kan lite "körskador" vara bra för den biologiska mångfalden 😎
mån 01 feb 2021, 20:03#698121Skydda skogen på fejan är en grupp för inbördes beundran den som ifrågasätter kastas ut
Jo jag blev utkastad 😎
Jo jag blev utkastad 😎
Samlar på grönt skrot,ja och lite rött oxå....

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).