Skogsnyheter

Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

235 inlägg 37305 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

tallen100  
#483700 Har nog inte läst hela tråden så kan ha missat något, men jag har inte sett någon här som har känt sej falskt anklagad eller kränkt.
Det är tydligen vad vissa tror, bara för att andra här belyser problem som falska anklagelser, överdrifter o.s.v som det lätt kan bli av det här, det betyder inte det att vi som inte har skygglapparna på känner oss kränkta. :-o

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

anersimyra  
#483707 Jag har sen min första anställning 1973 endast vid ett tillfälle stött på något som i dag skulle betraktas som sexuella trakasserier. Det var en pensionsmogen herre som trodde att hans kommentarer gentemot en sommarjobbande flicka var roliga. Kommentarerna var enbart pinsamma och ingen annan förutom ” gubben ” fann dem roliga, tvärtom så visade vi övriga vad vi tyckte genom att undvika ögonkontakt med ” gubben ” när han drog sina ” skämt.” Jag sa till flickan att hon inte behövde tåla ” gubbens ” s.k skämtande. Det är inte så farligt, stämmningen är rå men hjärtlig sa hon. Nej det är den inte, du behöver inte tåla ” gubbens skämtande ” om du besväras av dem. Ingen kom att direkt konfrontera ” gubben ” men vi vände oss demonstrativt om när han kom igång, och faktiskt så fattade han läget och la ner sina dumheter. En betydligt vanligare typ är dock ” småpåven, eller lillhitler ” som företrädesvis återfinns med befattningen LAGBAS. Det är ofta en typ som genom sin egen oduglighet ” trakasserar ” samtliga arbetstagare oavsett kön, dessa irriterande typer var rätt vanliga under 90 talet av någon anledning. Undantaget var en arbetsplats med kvinnlig VD och könsfördelningen ca 50-50 där jag var inhyrd. Det första samtliga anställda och entreprenörer fick lära sig var att aldrig lägga sig i hur andra valde att utföra sitt arbete, och det fungerade förträffligt. Jag kan med bestämdhet säga att, på de arbetsplatser jag själv arbetat på i snart ett helt yrkesliv skulle inga som helst trakasserier mot någon arbetskamrat accepteras överhuvudtaget, att sexuella, eller andra trakasserier i dag skulle nå närmast epidemiska nivåer tror jag helt enkelt inte på.. :???:

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Robertberg  
#483712 Så anersimyra eftersom du nästintill aldrig varit med om sexuella trakasserier så tror du inte heller att nån annan är med om det?

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

anersimyra  
#483723
Robertberg skrev:Så anersimyra eftersom du nästintill aldrig varit med om sexuella trakasserier så tror du inte heller att nån annan är med om det?

Vilken korkad kommentar du kommer med, självklart så förekommer det, jag berättar enbart om mina egna iakttagelser på de arbetsplatser där jag själv har arbetat.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

tallen100  
#483728
anersimyra skrev:
Robertberg skrev:Så anersimyra eftersom du nästintill aldrig varit med om sexuella trakasserier så tror du inte heller att nån annan är med om det?

Vilken korkad kommentar du kommer med, självklart så förekommer det, jag berättar enbart om mina egna iakttagelser på de arbetsplatser där jag själv har arbetat.

Ja ska man skratta eller gråta, det är tydligen inte ens okej att säga att man aldrig varit med om sexuella trakasserier. Spårar ur var ordet.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Robertberg  
#483733
anersimyra skrev:Vilken korkad kommentar du kommer med


Ok, jag tolkade väl din slutkläm fel. Ursäkta för att jag var osäker och frågade.

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

anersimyra  
#483767
Robertberg skrev:
anersimyra skrev:Vilken korkad kommentar du kommer med


Ok, jag tolkade väl din slutkläm fel. Ursäkta för att jag var osäker och frågade.

Ok.det är lugnt Robert. Jag konstaterar bara att där jag arbetar, och har arbetat skulle varje form av sexism och övriga trakasserier vara fullständigt uteslutna om det skett öppet mot någon arbetskamrat, och som sagt, plumpa offentliga kommentarer med sexuell anspelning gentemot en arbetskamrat har jag enbart upplevt vid ett tillfälle under drygt fyrtio år på en mängd olika arbetsplatser.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Hema  
#483811 Det var en professor på radion för några veckor sedan som uttalade sig om att ca 4% av männen stod för majoriteten av de sexuella trakasserierna. Om detta stämmer, kan det förklara att många kvinnor blivit drabbade, samtidigt som många män inte känner igen sig i detta.

För att förbättra situationen är det upp till oss alla att hjälpas åt att säga ifrån, när någon uttrycker/utför en sexuell trakassering. Genom att säga att det där beteendet inte är ok.

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Vardon  
#483827
anersimyra skrev:Ok.det är lugnt Robert. Jag konstaterar bara att där jag arbetar, och har arbetat skulle varje form av sexism och övriga trakasserier vara fullständigt uteslutna om det skett öppet mot någon arbetskamrat, och som sagt, plumpa offentliga kommentarer med sexuell anspelning gentemot en arbetskamrat har jag enbart upplevt vid ett tillfälle under drygt fyrtio år på en mängd olika arbetsplatser.


Är det inte egentligen i din beskrivning som mycket av problemet ligger. Dvs eventuella trakasserier har inte skett öppet. Vilket ger offret ett dilemma, försöka göra något, riskera att inte bli trodd bli ansedd sprida falska rykten och få en ännu värre situation eller försöka gå vidare. Medan förövaren stärks i sin makt och kan fortsätta.

Och med tiden så triggar tex metoo att berätta om det när bägaren rinner över.

Jag tror inte det finns några bra svar på falska anklagelser vs vad som hände.

Här är en färsk artikel från aftonbladet som jag tycker belyser dilemmat...Det hann bli ett offer till helt enkelt. Samtidigt som det självklart inte ska sparkas folk för en anklagelse... Men jag tycker inte det är lätt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim ... tsatta-kor

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

jörgent  
#483859 Extremt fascinerande att läsa alla dessa inlägg där män blundar och förnekar...

Detta finns på SVTs hemsida och är insiktsfullt skrivit
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/45-p ... overdrivet
Läs OCH försök fundera på innebörden...

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Robertberg  
#483908
T24X4 skrev:Den frågan behövde jag inte ställa eftersom du kommer inte att svara på den heller. Vilket du inte gjort med mina andra frågor heller. Men det blir så när argumenten tryter.


Stämmer det? Är det av den anledningen du har lämnat frågor till dig obesvarade?
(Jag har inte hunnit räkna hur många frågor det är, så kan tyvärr inte svara på din motfråga som lär komma.)

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

SHR  
#483909
jörgent skrev:Extremt fascinerande att läsa alla dessa inlägg där män blundar och förnekar...

Detta finns på SVTs hemsida och är insiktsfullt skrivit
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/45-p ... overdrivet
Läs OCH försök fundera på innebörden...

Har följt denna tråd med intresse, sett diskussionen som fötts ur den och noterat allas ställningstaganden.
Tänkte även länka till denna artikel men såg att jörgent redan gjort det.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

husqvarna_med_sthil  
#483916 Nu har ju skogsforum vuxna balanserade medlemmar som ofta saknas i diverse forum där sådan här ämnen diskuteras men flera liksom jag själv verkar vara rätt överens om att det är svårt, för samtidigt ska en misstänkt heller inte kunna straffas innan rätten sagt sitt. Man kan lätt förstå att folk blir förbannade åt det ena eller andra hållet men att tippa över skutan och bara se svart eller vitt i det här är omöjligt om man tänker efter lite.

Det finns också lite olika synsätt inom det här uppropet, den typiska utrota alla män alá F! och den kan man ju ruska på huvudet åt samtidigt som det döljer det verkliga problemet med trakasserier och kanske inte minst hedersrelaterat förtryck, grupp/överfallsvåldtäkter osv. En flicka 15 år giftes bort här i Sundsvall för 3 år sedan enligt faderns planering, det blev förstås inte lagriktigt men det är ett rejält förtryck det inte pratas så mycket om. Jag pratade mycket med den här tjejen tiden före hon skulle bryta upp från skolan och flytta till sin nye man hon inte träffat sedan tidigare, hon hade fått det uppmålat som paradiset trots att han borde förmodligen betecknats som gubbe från hennes synvinkel fast hon inte sa det till mig. I skenet från sådana här händelser och upplevelser kan jag inte rå för att jag tycker uppropet som nu fått så mycket uppmärksamhet är mycket viktigt men det finns riktigt illa förtryck som inte alls får samma uppmärksamhet. Försökte polisanmäla men det fanns tydligen inte något brott att anmäla då man inte kan gifta sig på de premisserna i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483917
T24X4 skrev:
ocke skrev:Är inte en kränkning en känsla vilket skulle förklara fenomenet om att det är mycket känslor inblandat?
Jag uppfattar det som att t.ex. kommentarer blir först trakasserier om den tilltalade känner sig kränkt. Att bara kommentera är ju ingen trakasseri.


Ingen ska bli dömd av ett samhälle på grund av en persons känslor. Vad är det som säger att den personens känslor är dom sanna? Det kan vara en person som bara är ute efter att jävlas inte för att personen i fråga blev kränkt alls. Domstolar fattar beslut utifrån fakta inte känslor. Vill du bli dömd utifrån känslor istället för fakta om du blir anklagad för våldtäkt eller sexuella trakasserier? Den frågan behövde jag inte ställa eftersom du kommer inte att svara på den heller. Vilket du inte gjort med mina andra frågor heller. Men det blir så när argumenten tryter.

Jag kan svara men tro inte jag övertygar dig eftersom det är upp till dig om du väljer att uppfatta detta som fakta.

Sedan tror jag det är bevis som du avser och inte fakta?
Exempel:
Det är fakta att jag 03.23 vakna och fundera på när jag skulle gå upp. Däremot är det svårt att bevisa att detta hänt.

Här finns en dom där man kan läsa vad det krävs för bevis i en domstol (läs även domen som finns i pdf längst ned): http://www.do.se/lag-och-ratt/diskrimin ... eri-skane/

Hade kassabiträdet uppfattat/känt det som allt var skämt och inte sagt ifrån eller tagit avstånd hade det nog inte blivit en fällande dom. I domen kan man även läsa om exempel på oönskade blickar vilket vissa verkar vara oroliga för.

Men metoo handlar inte bara om att få människor lagförda utan det handlar även om att förhindra oacceptabla beteenden som får människor att känna obehag och rädsla.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483921
lundqvist.r skrev:
Om vi går tillbaks till frågan om detta händer på SLU och i skogsbranschen så torde svaret vara givet. Varför skulle denna del av samhället vara fri från att män inte uppför sig som folk ? Och om det nu är så att de flesta av oss vill kunna umgås med andra utifrån sådant som respekt, lyhördhet och ömsesidighet, ska vi då bara fortsätta nu när det blivit så uppenbart att många behandlas respektlöst, utan känsla för vad den andra vill och ensidigt?
.


I jämställsdebatten finns även den faktor att genom att kvinnor skräms bort från t.ex SLU bidrar man till att kvinnor inte fortbildar sig vilket allt som ofta medför lägre lön. Så även löneskillnaderna mellan könen påverkas av detta beteende.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).