Skogsnyheter

Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

235 inlägg 37300 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483617
röjar kalle skrev:Då kan ju allt vara i oönskat i vissa ögon.Vid närmande efter tanke är jag nog ett riktigt mans svin, man har nog titta och haft syndiga tankar när man har sätt en snygg tjej.Får be så mycket om ursäkt och jag skall bättra mig jag lovar. :surp:

Hehe, det blev ju lite roligt:-)

Nu stod det ju även detta:

"Enligt lagen måste den som trakasserar förstå hur agerandet upplevs för att det ska bli fråga om trakasserier eller sexuella trakasserier. Det är därför viktigt att den som är trakasserad klargör för den som trakasserar att beteendet är obehagligt och ovälkommet."

Så om man bara tänker på sig själv kan vi nog räkna bort tankar även om vissa hävdar att de kan läsa tankar. Även blickarna ska ju vara närgångna för att det ska klassas som trakasserier och här känner nog de flesta var gränsen går. Men den utsatta har ju som sagt tolkningsföreträde och känner man att man har brist på empati så kan de ju vara läge att fundera.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483621
anersimyra skrev:
ocke skrev:
röjar kalle skrev:Det handlar om du till låter dej att bli kränkt eller bli sexuellt trakasserad eller bli utnyttjad.Det är som vanligt någon annan som skall ta ansvar.Man får väl ta tag i problemet och ge svinet en pungspark eller en nagel i ögat.Börjar man krypa då får du också krypa.Jag har aldrig trakasserat eller utnyttjat någon så jag tänker inte ta på mig något kollektivt ansvar för vad någon annan gjort.


Nja, om man tillåter någon att göra något så blir det ju frivilligt. Sedan anser jag att det inte är förövarna som man behöver ta ansvar för utan ansvar behöver tas för de som blir utsatta och förhindra att detta får hända.

Man är ju ganska överens om att våld föder våld så tror inte på ditt förslag. Problemet är ju även att med den lösningen inte jobbar förebyggande då lösning förutsätter att trakasserierna redan har inträffat. Så troligen kommer vi att ha kvar lika många utsatta vilket känns som ett misslyckande.

På do.se kan du läsa mer om traksserier. Här är ett litet urklipp att börja med:

"Trakasserier och sexuella trakasserier är ett beteende som är oönskat. Det är den som är utsatt för trakasserier som avgör vad som är oönskat eller kränkande. Enligt lagen måste den som trakasserar förstå hur agerandet upplevs för att det ska bli fråga om trakasserier eller sexuella trakasserier. Det är därför viktigt att den som är trakasserad klargör för den som trakasserar att beteendet är obehagligt och ovälkommet. I vissa situationer kan kränkningen vara så tydlig att inga påpekande krävs från den som känner sig trakasserad."
fy fan.. :surp: det är ju samma tolkning som görs i terrängkörningslagen, för fällande dom krävs att den som överträder lagen har som syfte att skada terrängen genom sin körning.. :-o


Ja, därför är det så viktigt att beteendet blir oacceptabelt och något som motarbetas. Även om det finns tolkningsföreträdelse så är ju händelsen svårbevisad. Man ska inte få en "Hen är sån"-kommentar när man tar upp detta problem.

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

anersimyra  
#483622 =)) =)) jag var i Marocko 1977..förutom att ” kärringarna ” utstuderat långsamt glodde på en från topp till tå så passade de på att klämma balle i trängseln på basarerna.. =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

anersimyra  
#483623 Och det var äkta ” kärringar ” Tallen.. :D

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483639
T24X4 skrev:
Vem var det som X var på? En lärling tror jag. Sen blev dom ett par och hade det skoj. Sen kom hon på att sexet inte var något att ha så dom avbröt relationen. Nu när metoo satte igång så tänkte hon en gång till: "Ja men jag då? Jag har ju också blivit påtvingat dåligt sex? Tänk om jag också kunde få mina fem minuter i rampljuset? Bli kändis för en stund?"

Vem hon är? Ingen aning. Ingen vet. Nuförtiden så räcker det att anklaga en man för nåt så blir han anklagad, dömd och straffad bara sådär utan vidare. Bevis? Glöm det. Om hon ändå hade nån substans i sin anklagelse hade hon polisanmält X så han fått en korrekt dom, eller frigivelse, som man kan förvänta sej av en rättstat.


Ett stort metoo-problem är allt detta fokuserande på känslor istället för fakta. Istället för att utreda vad som faktiskt hänt eller inte, så ska det diskuteras hur någon upplevde den eventuella händelsen och hur det isåfall kändes just då. Snöflingor som känner sig utsatta av att någon styggis tittar på dem "på ett sätt som de upplever kränkande" skriver långa romaner på metoo, detta flyttar fokus ifrån alla verkliga våldtäkter och övergrepp som begås.


Är inte en kränkning en känsla vilket skulle förklara fenomenet om att det är mycket känslor inblandat?
Jag uppfattar det som att t.ex. kommentarer blir först trakasserier om den tilltalade känner sig kränkt. Att bara kommentera är ju ingen trakasseri.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

tallen100  
#483644
röjar kalle skrev:Då kan ju allt vara i oönskat i vissa ögon.Vid närmande efter tanke är jag nog ett riktigt mans svin, man har nog titta och haft syndiga tankar när man har sätt en snygg tjej.Får be så mycket om ursäkt och jag skall bättra mig jag lovar. :surp:

Du är inte ensam, har varit dum och trodde det var ett friskhetstecken, men vi får väl titta åt en annat håll så fort vi "tror" att vi fått syn på en "dam" :oops: :d

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483649
tallen100 skrev:
röjar kalle skrev:Då kan ju allt vara i oönskat i vissa ögon.Vid närmande efter tanke är jag nog ett riktigt mans svin, man har nog titta och haft syndiga tankar när man har sätt en snygg tjej.Får be så mycket om ursäkt och jag skall bättra mig jag lovar. :surp:

Du är inte ensam, har varit dum och trodde det var ett friskhetstecken, men vi får väl titta åt en annat håll så fort vi "tror" att vi fått syn på en "dam" :oops: :d

Konstigt att offerkoftan alltid hänger längst fram i garderoben när den vanlig klädsel är i tvättmaskin:-).

Man undrar ju lite försynt vad citationstecknen runt dam avser då det i inlägget du svarar på nämns ett djur?

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Andreas99  
#483656 Jag trodde innan att uttrycket "vita kränkta män" bara var ett skämt. Det gör jag inte längre.

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483657
Andreas99 skrev:Jag trodde innan att uttrycket "vita kränkta män" bara var ett skämt. Det gör jag inte längre.

Varför skulle detta uttryck vara ett skämt? Vita män är väl varken mer eller mindre lättkränkta än andra grupper i samhället.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483662
Niking skrev:
Andreas99 skrev:Jag trodde innan att uttrycket "vita kränkta män" bara var ett skämt. Det gör jag inte längre.

Varför skulle detta uttryck vara ett skämt? Vita män är väl varken mer eller mindre lättkränkta än andra grupper i samhället.
/Niklas

Det kan du ju för visso ha rätt i men det är väll mer av ett utryck för när man är van vid privilegier så känns jämlikhet som förtryck.

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483678
ocke skrev:
Niking skrev:
Andreas99 skrev:Jag trodde innan att uttrycket "vita kränkta män" bara var ett skämt. Det gör jag inte längre.

Varför skulle detta uttryck vara ett skämt? Vita män är väl varken mer eller mindre lättkränkta än andra grupper i samhället.
/Niklas

Det kan du ju för visso ha rätt i men det är väll mer av ett utryck för när man är van vid privilegier så känns jämlikhet som förtryck.

Håller inte med om att den vite mannen skulle vara privilegierad i det svenska samhället. Snarare tvärtom nu när PK-maffian styr.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483680
ocke skrev:Är inte en kränkning en känsla vilket skulle förklara fenomenet om att det är mycket känslor inblandat?
Jag uppfattar det som att t.ex. kommentarer blir först trakasserier om den tilltalade känner sig kränkt. Att bara kommentera är ju ingen trakasseri.


Ingen ska bli dömd av ett samhälle på grund av en persons känslor. Vad är det som säger att den personens känslor är dom sanna? Det kan vara en person som bara är ute efter att jävlas inte för att personen i fråga blev kränkt alls. Domstolar fattar beslut utifrån fakta inte känslor. Vill du bli dömd utifrån känslor istället för fakta om du blir anklagad för våldtäkt eller sexuella trakasserier? Den frågan behövde jag inte ställa eftersom du kommer inte att svara på den heller. Vilket du inte gjort med mina andra frågor heller. Men det blir så när argumenten tryter.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

tallen100  
#483691
ocke skrev:Konstigt att offerkoftan alltid hänger längst fram i garderoben när den vanlig klädsel är i tvättmaskin:-).

Man undrar ju lite försynt vad citationstecknen runt dam avser då det i inlägget du svarar på nämns ett djur?

Tycker oxå det är konstigt...

Frågan om citationstecknen får du nog utveckla lite gran?...

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

tallen100  
#483693
Andreas99 skrev:Jag trodde innan att uttrycket "vita kränkta män" bara var ett skämt. Det gör jag inte längre.

lustig kommentar....

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

lundqvist.r  
#483695 Alltså, det är både ett och annat i den här tråden som jag inte begriper. Till att börja med inlägg om falska anklaganden. Har ni läst uppropen från alla håll? Ingenstans har enskilda, män eller kvinnor, namngivits. Inte ens i reportagen i DN och andra tidningar har personers namn funnits med, utan det har på sin höjd varit "Kulturprofilen" eller yrkestitel. De som berättat om hur de utsatts för kränkningar, oavsett grad, har ingenstans haft något att vinna på att berätta, det har inte varit fråga om att hänga ut individer överhuvudtaget. Så varför allt gnäll om falska anklaganden?

De upprop som publicerats innehåller så många beskrivningar av allt från hur de förminskats och nonchalerats till rena våldtäkter. Finns det ett system i detta? Ja, antagligen flera. För det första är de som utsatt personerna som berättat män. Gäller detta alla? Nej. För det andra har många av förövarna haft ett uttalat övertag och en maktposition. Gäller detta bara män? Nej, inte det heller. Men det finns likafullt ett system. Vittnesmålen beskriver hur män tagit sig rätten, ibland säkert omedvetet men ofta helt medvetet, att behandla kvinnor illa. Är det enstaka svin som betett sig? Knappast. Betyder det att det inte finns andra slags kränkningar? Självklart inte. Men vad spelar det för roll? Det borde väl vara bra att vi får igång en diskussion som kan sluta med förändringar och förbättringar. För inte vill vi väl ha det så att ena halvan av befolkningen är rädd för den andra halvan? Givetvis inte. Vill vi att människor ska få vara jävliga med varandra och utnyttja ett övertag man råkar ha? Knappast det heller.

Om vi går tillbaks till frågan om detta händer på SLU och i skogsbranschen så torde svaret vara givet. Varför skulle denna del av samhället vara fri från att män inte uppför sig som folk ? Och om det nu är så att de flesta av oss vill kunna umgås med andra utifrån sådant som respekt, lyhördhet och ömsesidighet, ska vi då bara fortsätta nu när det blivit så uppenbart att många behandlas respektlöst, utan känsla för vad den andra vill och ensidigt?

Så alla ni som känner er falskeligen anklagade eller osäkra på om ni kan titta på en kvinna, ta och läs uppropen. Fundera på hur vi ska göra för att #metoo-uppropen inte ska bli något som bara passerar utan leder till förändring. För det är inte en fråga som bara rör kvinnor, den gäller högeligen oss män också.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).