Mangan skrev:Rätt modigt gjort, det är en inte oansenlig risk de tar på sig när de måste höja priset för redan gjorda affärer. Funkar bra när allt pekar uppåt...
Noterar att massaveden ligger kvar.
vida har haft nåt liknande i flera år..
Mangan skrev:Rätt modigt gjort, det är en inte oansenlig risk de tar på sig när de måste höja priset för redan gjorda affärer. Funkar bra när allt pekar uppåt...
Noterar att massaveden ligger kvar.
Skogsteknikern skrev:Södra har ju långt kvar till rätt pris. Har just sålt ett LRK och fick då 1305 kr/m3fub. Ingen speciellt bra skog, skulle tro att medelstammen är ca 0,35. Känns bara lite bittert när jag för 2 år sedan sålde riktigt fin granskog och fick knappast hälften av detta pris.
Erikk skrev:Skogsteknikern skrev:Södra har ju långt kvar till rätt pris. Har just sålt ett LRK och fick då 1305 kr/m3fub. Ingen speciellt bra skog, skulle tro att medelstammen är ca 0,35. Känns bara lite bittert när jag för 2 år sedan sålde riktigt fin granskog och fick knappast hälften av detta pris.
Skrev nyligen ett avtal på 1300kr/fuben med Södra så känns som att du inte har koll på vad Södra faktiskt ger
alias skrev:Erikk skrev:Skogsteknikern skrev:Södra har ju långt kvar till rätt pris. Har just sålt ett LRK och fick då 1305 kr/m3fub. Ingen speciellt bra skog, skulle tro att medelstammen är ca 0,35. Känns bara lite bittert när jag för 2 år sedan sålde riktigt fin granskog och fick knappast hälften av detta pris.
Skrev nyligen ett avtal på 1300kr/fuben med Södra så känns som att du inte har koll på vad Södra faktiskt ger
Men pratar ni verkligen om pris på samma virke då?
1300 kr/m3fub är väl i det fallet bruttopriset endast för grantimret och inte ett snittpris netto för hela virkesvolymen (vilket är det normala för LRK)?
MVH
Alias
Erikk skrev:alias skrev:Erikk skrev:Skogsteknikern skrev:Södra har ju långt kvar till rätt pris. Har just sålt ett LRK och fick då 1305 kr/m3fub. Ingen speciellt bra skog, skulle tro att medelstammen är ca 0,35. Känns bara lite bittert när jag för 2 år sedan sålde riktigt fin granskog och fick knappast hälften av detta pris.
Men pratar ni verkligen om pris på samma virke då?
1300 kr/m3fub är väl i det fallet bruttopriset endast för grantimret och inte ett snittpris netto för hela virkesvolymen (vilket är det normala för LRK)?
MVH
Alias
Detta var 1300kr/m3 fub netto efter avverkning inclusive efterlikvid.
På 5 år med Södra modellen ökar virket med cirka 200kr/fub med utdelningar.
Jag hade inte sålt till konkurrent om de inte betalar mer än Södra modellen på 5 år. Så värdesätter jag Södra.
Mangan skrev:Jag skall hugga 3-4 hektar till våren/sommaren, denna gång blir det Södra. Ca 1200-1500 kubik. Hälften tall, hälften gran. 100 år eller så.
Vad blir nettot per huggen fub inklusive efterlikvid och premier tror ni? Över 1000:-?
Skogsnördennorrland skrev:Norra , mellan eller södra, spelar ingen roll ! Varför hålla på med alla dessa premier, efterlikvider, emissioner, mm ?! Varför inte bara komma överens innan och få ett bra netto på kontot direkt !
Skogsnördennorrland skrev:Norra , mellan eller södra, spelar ingen roll ! Varför hålla på med alla dessa premier, efterlikvider, emissioner, mm ?! Varför inte bara komma överens innan och få ett bra netto på kontot direkt !