Skogsnyheter

Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

202 inlägg 32947 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Arvid0  
#665022
r93 skrev:Hmmm..... unga män??
Det är alltså bara unga män som inte kan bete sig?

De äldre sköter sig?

För att sticka ut hakan så känns det ju som att du menar att tycker man om jakt så ska man lära sig att inte tycka om jakt?


Läs länken och studien. Det är främst unga män när det gällde de kvinnliga studenterna som kände sig kränkta (de flesta studenter är relativt unga) men också den typiska machokulturen i skogsbranchen.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

jannee  
#665025 Vi alla vet, framför allt vi som har en familj att för att det ska fungera bra mellan kvinnor och män ska kvinnan styra och bestämma.
Det är EXAKT samma förhållande som det är med en hund och en katt.
Så länge katten har herraväldet fungerar det bra att ha en hund tillsammans med katt.
Män fungerar bra tillsammans med kvinnor och även feminister så länge mannen tiger och lyder= fogar sig .
Männen får gärna ha åsikter, bara så länge de håller dem för sig själva.
En man är ofta som en hund, skäller men sedan är det oftast bra. Däremot är kvinnan som en katt, fräser sedan klipper hon till med klorna, ibland t.o.m. innan hon fräser.
Ni måste inse att en man är en man och inte en könlös varelse, kvinnan är en kvinna och BÅDA parter måste lära sig acceptera att vi inte är lika, tycker inte lika, känner ej heller lika.
Tyvärr har det nu gått så långt att det är kvinnans tyckande och tänkande som ska vara allenarådande.
DU man kanske tror att det är just DU som styr och ställer där hemma, men tänk efter, tänk noga efter, vems vilja bruka det vara som avgör?
Javisst ni gör saker och ting gemensamt - men vems vilja är det som oftast råder?
Inte sällan tiger mannen för husfridens skull.
Nu protesterar säkert en del och säger att jag är en mes/toffelhjälte.
OK, jag är väl det då, men vårt förhållande fungerar utmärkt, kanske till viss del beroende på att jag under de senaste 40 åren tillbringat 4 nätter/vecka i en lastbil = det är frugan som har stått för styrandet och ställandet.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Lars Lundqvist SLU  
#665030 Studenter är väldigt sällan äldre män. Däremot på skogsbolagen var det blandade åldrar.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

r93  
#665034 I morgon ska jag och studenten styra upp hennes uppgifter hon fått från utbildningen, ska jag visa henne denna tråden, eller inte?

Vad säger Skogsforum???

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Grålle52  
#665039
r93 skrev:I morgon ska jag och studenten styra upp hennes uppgifter hon fått från utbildningen, ska jag visa henne denna tråden, eller inte?

Vad säger Skogsforum???


Ska hon jobba i skogen eller??

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Erre  
#665041 Visa henne.

Kränkta män skriker högst.
Dom må inte representerar alla skogsägare.
Men dom visar tydligt att problem finns.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

r93  
#665045
Grålle52 skrev:
r93 skrev:I morgon ska jag och studenten styra upp hennes uppgifter hon fått från utbildningen, ska jag visa henne denna tråden, eller inte?

Vad säger Skogsforum???


Ska hon jobba i skogen eller??


Ja, hon har fått uppgifter som ska utföras i fält.
Om dessa ska göras imorgon vet jag inte men vi ska höras imorgon.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Robertberg  
#665057
r93 skrev:Hmmm..... unga män??
Det är alltså bara unga män som inte kan bete sig?

De äldre sköter sig?


Så som jag läser rapporten så är det de äldre studenterna som influerar de yngre till hur de ska bete sig.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

anersimyra  
#665063
jannee skrev:Vi alla vet, framför allt vi som har en familj att för att det ska fungera bra mellan kvinnor och män ska kvinnan styra och bestämma.
Det är EXAKT samma förhållande som det är med en hund och en katt.
Så länge katten har herraväldet fungerar det bra att ha en hund tillsammans med katt.
Män fungerar bra tillsammans med kvinnor och även feminister så länge mannen tiger och lyder= fogar sig .
Männen får gärna ha åsikter, bara så länge de håller dem för sig själva.
En man är ofta som en hund, skäller men sedan är det oftast bra. Däremot är kvinnan som en katt, fräser sedan klipper hon till med klorna, ibland t.o.m. innan hon fräser.
Ni måste inse att en man är en man och inte en könlös varelse, kvinnan är en kvinna och BÅDA parter måste lära sig acceptera att vi inte är lika, tycker inte lika, känner ej heller lika.
Tyvärr har det nu gått så långt att det är kvinnans tyckande och tänkande som ska vara allenarådande.
DU man kanske tror att det är just DU som styr och ställer där hemma, men tänk efter, tänk noga efter, vems vilja bruka det vara som avgör?
Javisst ni gör saker och ting gemensamt - men vems vilja är det som oftast råder?
Inte sällan tiger mannen för husfridens skull.
Nu protesterar säkert en del och säger att jag är en mes/toffelhjälte.
OK, jag är väl det då, men vårt förhållande fungerar utmärkt, kanske till viss del beroende på att jag under de senaste 40 åren tillbringat 4 nätter/vecka i en lastbil = det är frugan som har stått för styrandet och ställandet.

Vore jag producent av kattmaten sheba så hade ett byte till reklamsloganen: jannee, om katten själv får bestämma blivit aktuell..😸

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

alias  
#665074
jannee skrev:Jag har ingen personlig kontakt med några kvinnliga studenter, varken på SLU eller någon annan skola.
MEN jag inbillar mig ändå att den är en viss speciell typ av kvinnor (intressen, personlig agenda) som just studerar på SLU.
Dessa kvinnor kan vara mer överkänsliga för manlig påverkan, men är problemen så stora som en del vill till det är, dela på klasserna. En kvinnlig och en manlig.
Ibland är det t.o.m på så sätt att man inte kan tillfredsställa alla parter.
Sedan har det alltid varit så: Det är inte bara ens fel att två träter.
Fredrik, har du någon information från manliga studenter, vilken uppfattning har dessa?
När personer är oense bör man höra BÅDA parter innan man drar någon slutsats.
De kvinnliga studenterna kan ha helt rätt, MEN det kan också vara att massmedia gjort en höna av en fjäder.


Det är många antaganden i denna tråd...

Som utbildad jägmästare är det inte rolig läsning om sexuella trakasserier på Skogis, men inte kan jag påstå att jag upplevt t.ex. Elin Olofsson eller Brita Asplund, eller någon av de andra tjejerna på utbildningen på min tid, som känsligare eller mer ömtåade än andra personer som jag lärt känna under skoltiden eller i yrkeslivet.

Har efter examen mestadels jobbat utanför den traditionella skogssektorn och kan bara konstatera att det även där finns det folk som behandlar sina medmänniskor på mindre tilltalande sätt - inte för att det gör varken till eller från gällande Skogis eller skogssektorn i denna fråga.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

jannee  
#665208 Sexism och manlig kultur på skolor, är det inte ett relativt nytt fenomen.
När en ann gick min fullständiga utbildning förekom då inget sådant.
Tvärtom vi pojkar såg lite upp till flickorna och behandlade dem på ett mjukt sätt. INGEN säger ingen av mina klasskamrater hade en tanke på på några verbala sexskämt eller tanke på att över huvud taget tafsa på någon kvinnlig klasskamrat. Det var något man bara inte gjorde och hade någon tagit sig friheten att göra detta - stackars pojke.
Sänkt uppförandebetyg, kvarsittning och direktkontakt med föräldrarna från läraren eller rektorn, och i hemmet hade ändalykten fått smaka på björkriset.
Sak samma när en gjorde lumpen (militärtjänstgörningen), där gällde det att verkligen tänka efter när det gällde de kvinnliga anställda. Kompaniförbud kom som ett brev på posten om du gjort någon av de kvinnligt anställda förnär.
Är det vi gamlingar som fostrat våra barn till att bli så otrevliga eller vad/vem är den skyldige.
ELLER är det någon grupp individer som blivit överkänsliga, kanske något som liknar allergi som snart var och varann lider av.
För övrigt visar TV dagligen flera olika program (serier) som mer eller mindre bara går ut på sex, inte undra på att vi alla har kommit i fördärvet.
Småflickor går idag knappt ut ospacklade och kläder som framhäver kroppens behag, flickor som nyss börjat skolan ska ha behå (trots inga bröst), stringtrosor säljs i barnstorlekar.
Flickor - unga kvinnor gör sig själva till sexobjekt, då inte undra på att pojkar i puberteten tänder till och på.
Våra barnbarn som nyss börjat skolan berättar att en del flickor målar sig och redan (under 10 års ålder) börjat fråga chans på olika killar.
VART är vi på väg????????????

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

r93  
#665214 Så, nu har jag pratat med henne på telefon, och hon läser vid Linné i Kalmar så hon har ju ingen koppling alls till SLU.

Hon kommer nästa helg och ska börja med sina uppgifter, de första var något om bergarter och jordmån i olika bestånd vad jag kunde förstå.

Jag försökte fråga lite om könsfördelning på kursen och hur hon trivdes så här långt men det kändes mest bara creepy att styra in samtalet på det spåret, hon var mest intresserad vad för olika sorters skog hade på min mark.

Så fortsättning får väl följa när jag träffar henne ”in real life”.

Jag tror inte det hade varit så lyckat att säga till henne

-Kul att du som ung tjej har valt att utbilda dig skogligt, ta en titt i denna tråden på detta nätforumet.

För övrigt så tror jag att det är så mycket konflikter i skogen helt enkelt för att det är så många som har intresse i skogen, men ingen vill betala.

Skogen ska räcka till allt & alla, man ska bygga i trä, inte betong, göra kläder, förbrukningsmaterial ta upp koldioxid etc....

Samtidigt som den ska skyddas från människor.....

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

ulf 1  
#665215 Varför vi ser hur ett skitskogsbruk som breder ut sig har nog väldigt mycket med människorna i toppen att göra, kan det vara tyngdlagen som gör att skiten sipprar ner på de under, och sen en annan naturlag skit in skit ut.

Eftersom ni inte orkar läsa texter, men klarar att titta på bilder så får ni bilden här.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

ulf 1  
#665216 Och så skärper vi texten lite.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Dennis1982  
#665220
jannee skrev:Sexism och manlig kultur på skolor, är det inte ett relativt nytt fenomen.
När en ann gick min fullständiga utbildning förekom då inget sådant.

Kanske beror på att din fullständiga skolgång tog slut innan du nådde puberteten? 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).