Skogsnyheter

Södra höjer virkespriserna igen - närmar sig 1300 kr

64 inlägg 26978 visningar 21 följer Svara, dela mm...   

Re: Södra höjer virkespriserna igen - närmar sig 1300 kr

Sörlänningen  
Skogsnördennorrland skrev:Men snälla . Om jag har virke att sälja vill jag ha så bra som möjligt för det och det är nu på KONTOT .
Mao så förhandlar jag om ett pris netto som blir efter avverkning, oavsett om det blir av eller ej !
Jag vill inte finansiera en förening /industri !
Jag behöver ingen förening , eller nån annan som avgör om jag fått bra för virket , det avgör jag själv .

Men då skall du ju inte vara medlem i en skogsägarförening. Vi som vill bli lite rikare är medlemmar, så får vi båda som vi vill ha det.

Elmia

bgsentr  
Sörlänningen skrev:
Skogsnördennorrland skrev:Men snälla . Om jag har virke att sälja vill jag ha så bra som möjligt för det och det är nu på KONTOT .
Mao så förhandlar jag om ett pris netto som blir efter avverkning, oavsett om det blir av eller ej !
Jag vill inte finansiera en förening /industri !
Jag behöver ingen förening , eller nån annan som avgör om jag fått bra för virket , det avgör jag själv .

Men då skall du ju inte vara medlem i en skogsägarförening. Vi som vill bli lite rikare är medlemmar, så får vi båda som vi vill ha det.

Senast jag räknade noga på det skulle det ta 23 år i södras system innan jag var ikapp det jag fick kontant av ett sågverk😅
En halvmiljon extra kontant som jag kunde sätta på börsen eller använda som kontantinsats på en annan gård.

Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
#862046 Fritt att sälja till vem man vill , finns många anledningar som spelar in vem man säljer till .
Men tycker det är oerhört tråkigt att en skogsägarägd förening , gör allt vad man kan för att hålla ner virkespriset! (I mitt fall norra)
Jag förstår inte varför vissa är så lojal o h bara säljer till dessa !
Sen nästa poäng, allt prat om att alla medlemmar behandlas lika och får liknande ersättning för virket . STÄMMER INTE!
Finns de som fått 200-300 hundra Mer för barr/löv utöver prislistan.
Varför inte höja prislistan då ?

Användarvisningsbild

Elis76  
Erikk skrev:Detta var 1300kr/m3 fub netto efter avverkning inclusive efterlikvid.
På 5 år med Södra modellen ökar virket med cirka 200kr/fub med utdelningar.
Jag hade inte sålt till konkurrent om de inte betalar mer än Södra modellen på 5 år. Så värdesätter jag Södra.

1.300:-/m3fub netto inklusive efterlikvid kan knappast stämma.

Södras vinstdelning för 2024 bestäms först 2025.

Kan Du ha gjort en liten tankevurpa? 🤔

https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem/aktuellt/nyheter/2024/vad-innebar-vinstdelningen-for-dig/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).