Sida 1 av 1

Kockum 836, drivhjulsberoende?

Postat: tor 01 apr 2010, 12:39
av vamosalaplaja
Undrar om det finns något drivhjulsberoende uttag på dom ga kockum-skotarna? Är väl en Ford industri bakände på dom? Funderar på om man kan dra en kardan till bakänden så man får mekanisk drift istället för oljeslir. Tack på förhand

Re: Kockum 836

Postat: lör 03 apr 2010, 12:11
av vamosalaplaja
Såg på http://www2.landskrona.se/kultur/landsv ... start.html att 836 även fanns som dumper, då heter den 411. Som dumer måste den väl vara utrustad med mekanisk drivning bak eller? Någon som vet. Mvh Marcus

Re: Kockum 836

Postat: lör 03 apr 2010, 12:27
av totte
Kollade länken, där står om 411:an att den var produktionsmodellen av 410 och kollar man på den så står det att det var hydraulmotorer för bakhjusldriften, så det är nog samma gissar jag.

Re: Kockum 836

Postat: lör 03 apr 2010, 12:53
av vamosalaplaja
Såg de med sen, samt en bild på en 411'a där det var just hydraulik. Ser också ut att vara nån slags reduktion innan navet. Skulle vara bra att veta vad det är för utväxling efter hydraulmotorerna i fall det går att sätta dit en mekanisk bak axel.

Re: Kockum 836

Postat: mån 14 jan 2013, 16:13
av a05dama1
Jag funderar på att bygga om vagnsdelen på en kockums 836 till traktordragen skogsvagn men blev väldigt fundersam kring hur den hydrauliska drivningen på bakaxeln fungerar,

är det någon som kan beskriva?

Finns där 2wd läge så att vagnsdriften kan frikopplas eller krävas det ett oljeflöde för för att vagnen skall "rulla med"?

tack på förhand!

Re: Kockum 836

Postat: ons 23 jan 2013, 13:35
av kl-820
Det sitter en "koppling" som du lägger i och ur för att undvika att motorerna "snurrar med".

Re: Kockum 836

Postat: lör 13 apr 2013, 11:03
av ymer
kl-820 skrev:Det sitter en "koppling" som du lägger i och ur för att undvika att motorerna "snurrar med".


Orginalet är bromsbackar för vardera hjulet. Jag tror aldrig att konstuktionen nånsin har fungerat riktigt bra. Dels kunde det komma olja på backarna vilket gjorde att det slirade.
Dels var det svårt att få backarna att gå fria. Vid hög fart efter fin väg så kunde man få en rökstrimma efter traktorn eftersom backarna låg på!

Jag byggde om min drivning med 4 st bromsok och 2 bromsskivor!
Systemet har fungerat klockrent till 100%.
Jag fick även tillsätta 2 elektriska avlastningsventiler (för frigången)

Trycker jag ner spaken så snurrar hjulet (hjulen) i alla lägen!

Re: Kockum 836

Postat: tor 18 apr 2013, 11:46
av kl-820
Mja, om det är en 6 eller 8 hjuling så sitter det bara 1 "uppsättning bromsbackar" före fördelningslådan.

Re: Kockum 836

Postat: tor 18 apr 2013, 12:29
av Mr-Hemek
Om man ska bygga om till mekanisk drivning måste man flytta hydraulpumpen som drivs av kraftuttaget

Re: Kockum 836

Postat: tor 18 apr 2013, 17:32
av ymer
vamosalaplaja skrev:Såg de med sen, samt en bild på en 411'a där det var just hydraulik. Ser också ut att vara nån slags reduktion innan navet. Skulle vara bra att veta vad det är för utväxling efter hydraulmotorerna i fall det går att sätta dit en mekanisk bak axel. http://www.maskinisten.net/userpix/85_d ... ckum_1.jpg


Intressant bild.Jag tolkar det som att det sitter 4 bromsok som är bromsen och sen finns trummor och backar för drivningen.

På min konstruktion så är trumman borta och ersatt av bromskivor som fungerar som drivning. Jag har alltså ingen broms bak men kanonbra drivning på hjulen.

Jag köpte ok och skivor på skroten som har suttit i en Saab.
Dessemellan så är det en del svarvnings-jobb.