Skotare

Skotare eller byta skogsvagn

9 inlägg 813 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skotare eller byta skogsvagn

Johannesv8  
#867687 Hej jag har en Valmet 705
med palms 10 ton skogsvagn Som är rätt så sliten så därför tänkte köpa en nyare skogsvagn gärna med drift och lite längre och starkare kran. Men en begagnad skogsvagn som uppfyller mina krav är så pass dyra. Så därför Funderar jag på om det inte skulle vara bättre att köpa en begagnad skotare istället. Har cirka 80ha skog själv men har även grannar som kan behöva hjälp med att köra ut ved.
Vad tror ni skulle var bäst skogsvagn eller skotare?

TS
Rottne skogsmaskiner

Re: Skotare eller byta skogsvagn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867690 En skotare är mycket roligare. Men det räcker med ett skapligt haveri så är förtjänsten med att skota en årsavverkning på 80 hektar borta.

Användarvisningsbild

Johannesv8  
#867693 Vad tror du om att köpa en rottne blondin 750 ?
Dock är dem väll ganska gamla men det borde väl ändå vara bättre en än traktor med huggarvagn?

TS

#867694 Absolut. I alla fall så länge convertern drar. Den finns det inga delar till längre. Brockhouse har konkat.

alias  
#867697 Risken med en billig/lågt prissatt äldre skotare är väl att det finns en anledning till prisnivån. Kollar man på så gamla modeller som Blondinen så är de väl rätt lättmekade och i regel byggda av standardkomponenter och lite elektronik, men godsutmattning och allmänt slitage i varierande grad kommer du säkert inte ifrån.

Annars så är det väl ens egna förutsättningar som avgör, såsom mängden vägtransporter och hur lättframkomlig mark man har.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Johannesv8  
#867698 Vad tror ni om en mini brunett?

TS

#867699 Undvik 578. Det börjar bli ont om 678:or också som det är något kvar av. De är klent byggda.

Användarvisningsbild

Johannesv8  
#867704 ja det har jag hört av andra också att dem är klent byggda.

Gällande Rottne blondin vad är bäst FD eller RD

TS

#867706 Har du klarat dig med bonntraktor förut så klarar du dig med en rulldriven.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).