Skotare

Hydraulikproblem Valmet 860

31 inlägg 2557 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulikproblem Valmet 860

OleTHofstad  
#847846 Har plutselig fått et unormalt høgt trykk ut fra hydraulpumpen. Så høgt at o-ringer blåser ut på kranventilene. Dette hender uten at noen spaker er i aksjon, og kommer straks jeg starter motoren. Har justert ned maxtrycket og stand-by-trycket (en omgang moturs), men det hjelper ikke.
Jeg er en amatørmekaniker og lurer på hva som har hendt. Kan det være noe feil med avlastningsventilen? Bilde 1 viser utgången med høgt tryck. Bilde 2 viser hvor det høge trycket går inn i bromssentralen der avlastningsventilen vel også ligger.

1719208478_bilde_1.jpg

1719208478_bilde_2.jpg




   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

AKKAMAAN  
#847867 Vilket år är maskinen tillverkad?
Har du ett hydraulschema på maskinen?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

OleTHofstad  
#847868 Hei - det er en 1997-model.
Her er skjema.

ole t

1719240673_img_20240621_165411932~2.jpg

1719240673_img_20240623_215639686.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

Tralsmo  
#847870 Är det typ en sån här koppling som läcker med en justerbar mutter för anläggning?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

OleTHofstad  
#847872 Nei, har egentlig ikke lekkasje, Det er o-ringer på kranventilene som blåser ut (se bilde), selv på tomgang. Virker som om trycket er unormalt stort. Ble ikke bedre av nedjustering makstryck.

1719243837_img_20240607_153016075_hdr.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

Tralsmo  
#847874 Har du mätt trycket?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

OleTHofstad  
#847881 Nei, vanskelig det når o-ringene fyker straks jeg startet motoren.
Hva tror du er årsaken til at det ikke har hjulpet å redusere maks-trykket?
Tenkte når maskinen går på tomgang og ingen spak i funksjon, at det ikke ville være nåt trykk, i og med at systemet er lastkännande 🙂.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

Tralsmo  
#847884 Du måste mäta trycken.
Annars vet du ingenting.

Den där kopplingen ja visade bild på är lömska.
Byter man o ring å inte justerar rätt så blir de läck.

Dom gånger ja fått övertryck så blir de hallobalo å slangar går hej svejs.

Börja från början me tryckmätning å utgå från de.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

OleTHofstad  
#847885 Åkei. Ska prova. Hvad er lömska?🙃

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

AKKAMAAN  
#847899 Enligt de bilder du visat på läckaget, så verkar det som att det är pilottrycket till EHC ventilerna på ventilpaketet.
Men jag vill ändå att du testar följande.
Det sitter en tryckkompensator på hydraulpumpen (med två justerbara ventiler) och det sitter en ledning ansluten till tryckkompensatorn. Lossa den ledningen och se vad som händer med trycket.
Tyvärr är schemat lite suddigt så alla detaljer inte går att tyda.

Men om det är själva pilottryckt som blir för högt så är det nog en tryckreduceringsventil som låst sig pga nåt skräp. Nu när schemat är otydligt så kan jag inte se alla detaljerna om hur den är kopplad
1719256355_valmet_860_pilot_servo_tryck.jpg
Men det verkar sitta ett filter inuti gaveln som innehåller tryckreduceringsventilen. Jag skulle tro du kan hitta felet i den gaveln

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

OleTHofstad  
#847906 Interessant.
Og trykkreduksjonsventil er altså ikke det samme som avlastningsventil? ref fig. 19 på schema.
Hvad er så "gaveln"? Jeg er litt dårlig på teknisk svensk 🥴

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

AKKAMAAN  
#847911 Nej, #19 Avlastningsventil har med rattstyrningen att göra.
Hvad er så "gaveln"? Jeg er litt dårlig på teknisk svensk

Ventilpaketet består av 7 st sektionar av ventiler som styr kranen. I ena änden, den vänstra på schemat, sitter en "gavel" och där går anslutningarna för pump och retur in i gaveln.
I högra änden sitter också en gavel med 3 olika ventiler plus ett litet filter. En av ventilerna är tryckreduceringsventilen

Leta reda på ventilpaketets typskylt, rengör så att texten är läslig och ta ett foto på skylten och posta här
Jag behöver veta vilkentyp/ modell det är på ventilpaketet så att jag kan få fram datablad med bilder och sprängskisser

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

Fredi  
#847913 Dessa maskiner hade Monsun-Tison HV09 ventil från fabrik, tycker de ser ur som en sån på bilden @Olethofstad lagt ut. Läcker det mellan förstyrningsventilerna där pilen är så har du nog problemet i ventil paketets gavel som @AKKAMAAN skrev. Förstyrningstrycket för högt, mätt detta på ventil paketet.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

OleTHofstad  
#847914 Takk til mycket interessant info 😀 Drar til skogen i dag og ser nærare på maskinen👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

AKKAMAAN  
#848005
Fredi skrev:Dessa maskiner hade Monsun-Tison HV09 ventil från fabrik

1995 hade Valmet 860 avlastat konstanttryck med en VOAC F150 riktningsventil. HV09 är en äldre ventil som härstammar från Monsun&Tison på 1980-talet. Se länk till broschy från 1995
Enligt hydraulschemat för arbetshydrauliken så är detta ingen HV09 även om trådstartarens bild indikerar HV09t. Ventilen på hydraulschemat Läser man ritningshuvudet nere till höger på hydraulschemat så kan man läsa att schemat gäller en uppgradering av hydrostatsystemet. Så med avseende på trådstartarens bilder så är det fel hydraulschema, troligen visar schemat på en 860 av senare generation. HV09 hade inga inbyggda kanaler för LS och pilotservestyrning på samma sätt som schenmat visar.
Tyvärr är schemat lite oskarpt så det går inte läsa ritningsdatum. Däremot kan man se loggan för Sisu Logging vilket blev företagsnamnet 1994 och varade till 1998 då det blev Partek Logging. Men Partek jan ju förstås ha använte en äldre ritning om nu shemat är för en senare maskinmodell
$matches[2]

$matches[2]

Nu säger trådstartaren att maskinen är tillverkad 1997.
OleTHofstad skrev:Hei - det er en 1997-model.

Ole, vilken av de två varianterna av 860 har du? Se bild ovan.

Jag tar tillbaka mina kommentarer om "gaveln". Din bild indikerar EHC styrningen på en HV09. Om ditt läckage är vide den röda pilen så beror det på att det skett en liten separation mellan det två förstyrventilerna längst till vänster. Det sitter o-ringar mellan dessa sektioner.
Du förstår bättre om du tittar på den här PDFn LÄNK
Jag tror inte du har ett problem med för högt tryck som orsakar läckaget. Det är mest troligt O-ringar som inte tätar
Och ditt hydraulschema är felaktigt när det gäller arbetshydrauliken

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).