Skotare

Någon med erfarenhet av Fiskars F50??? (kran)

5 inlägg 954 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon med erfarenhet av Fiskars F50??? (kran)

mareka  
#845642 Jag ska ev köpa en sådan för att ersätta havererad kran på Kockums 836.
Någon som vet om den är lämplig för det?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Någon med erfarenhet av Fiskars F50??? (kran)

AKKAMAAN  
#845726 Originalkran på Kockums 836 var en HIAB 178 timmerbilskran som hade ett lyftmoment på 5 tonmeter. Fiskars F50 indikerar också via modellnumret "50" 5 tonmeters lyftmoment. Så ur den synpunkten passar en F50 bra på en Kockums 836. F50 ligger i samma segment som t ex Cranab 5000 men F50 är en bättre och trevligare kran.
Jämfört med gamla HIAB 178 så blir det en riktigt bra uppgradering

Avatar Fallback

Re: Någon med erfarenhet av Fiskars F50??? (kran)

mareka  
#845740 Tack Akkamaan,
En tidigare montör varnade dock för att midjan inte kommer att hålla för en sådan tung/lång kran.

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon med erfarenhet av Fiskars F50??? (kran)

AKKAMAAN  
#845802 Good point! Men det skiljer nog inte mer än ett par 100 kg jämfört med originalkranen. Dessutom så är dessa andra/tredje generationen kranar betydligt bätrre designade än HIABs första generation och det kan till och med vara så att F50 är lättare än originalkranen.
Tror inte "100kg-200kg" ökad vertikal viktbelastning på midjan är av betydelse jämfört med den "bryt" belastning som uppstår när du maxar lyftmomentet och dessutom kör med fullt lass. Dagens 5 tonmeters kranar med enkelt utskjut väger runt 750 kg. Och med samma lyftmoment som originakranen så blir det ingen nämnvärd skillnad jämfört med originalkranen HIAB 178.

Men en sak är att din gamla HIAB kran på Kockums 836 arbetar med 175 bar pumptryck och det är möjligt att denna F50 når 5 tonmeter med ett högre arbetstryck, 190-200 bar?? Och det kan ju ge F50 ett något lägre lyftmoment om du inte kan höja pumptrycket. Och lägre lyftmoment innebär mindre brytbelastning på midjan. Så det kan då kompensera för (mycket osäkert) högre kranvikt på F50.
Kan tyvärr inte hitta ett datablad på vare sig F50 (eller HIAB 178) så det är lite osäkert med alla siffror, men jag tror inte jag "ljugit" allt för mycket 😁
Jag skulle inte t veka att montera F50 på en 836. Men du måste säkert bygga om kranfundamentet på midjan...

Avatar Fallback

Re: Någon med erfarenhet av Fiskars F50??? (kran)

mareka  
#845812 Tack igen.
Jag vill bara påpeka att min gamla kran verkar vara en Hiab 177 (enligt handboken som medföljde). Tillv.nr 6979.
Fiskars-kranen har dubbelutskjut 8,5 m räckvidd. Vikt??
Eftersom både jag och maskinen börjar bli till åren och kranen ganska dyr (40' + frakt o moms) tror jag inte det är värt att kosta på så mycket.
Dessutom mycket jobb med ombyggnad av fundament.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).