Skotare

Timpris Skotare

2 inlägg 1233 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timpris Skotare

Johansson Nils  
#843792 Hej!
Jag sitter just nu med ett skolarbete där jag ska genomföra en investeringskalkyl för eventuell investering i ny skotare.
Efter letande på internet har jag ännu inte fått fram något bra svar.

Min fråga är vad maskinkostnaden för ägaren av en skotare kan uppgå till per timme. Alltså kostnaden inkl. drivmedel, slitage, underhåll mm.. och exklusive förare. Förstår att timpriset kan variera en del beroende på olika förutsättningar i terräng, samt att många andra faktorer spelar in. Men jag undrar om det kan finnas ett "medel"? Skotaren i fråga är i storleken 12-15 ton.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Timpris Skotare

Vedproducent  
#843793
Johansson Nils skrev:Hej!
Jag sitter just nu med ett skolarbete där jag ska genomföra en investeringskalkyl för eventuell investering i ny skotare.
Efter letande på internet har jag ännu inte fått fram något bra svar.

Min fråga är vad maskinkostnaden för ägaren av en skotare kan uppgå till per timme. Alltså kostnaden inkl. drivmedel, slitage, underhåll mm.. och exklusive förare. Förstår att timpriset kan variera en del beroende på olika förutsättningar i terräng, samt att många andra faktorer spelar in. Men jag undrar om det kan finnas ett "medel"? Skotaren i fråga är i storleken 12-15 ton.

Är.det inte det du ska göra i skolarbetet? Investeringskalkylen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).