Skotare

Timberjack 810 eller rottne f9

22 inlägg 3137 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timberjack 810 eller rottne f9

Mathiasj  
#839319 Går i funderingar på att införskaffa en skotare för husbehov, kanske köra lite åt någon granne om något uppkommer vintertid. alltså inga planer på att den ska rulla allt för många timmar per år. Vad säger expertisen om man ställer en 810 mot en f9? För samt nackdelar med dessa? F12 verkar vara en trevlig maskin med.. har inga erfarenheter när det gäller dessa. Skulle va roligt att höra från någon som har bättre koll!

TS
Rottne skotare

Re: Timberjack 810 eller rottne f9

Axl  
#839354 Beror nog mer på vad du hittar som är i vettigt skick. Jag vet inte men jag kan tänka mig att det finns risker med att ha kranen på traktordelen som 810 jmf med att ha den på vagnen som f9. Om man tex missar flytläge vid förflyttning

Användarvisningsbild

Mathiasj  
#839356 Hur mycket skotare är det kvar efter 20000h? Vad kan vara vettigt antal timmar? Har inte jättemycket erfarenhet i ämnet.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839365 20 000 timmar är inget problem om maskinen varit servad och körd med förstånd. Undvik de tidiga 810. A- modellen var en riktig rövhög.

jannee  
#839369 Finns det ingen tumregel att vid ett visst antal timmar är det bättre att byta bort maskinen för att köpa en ny.
Stillestånd + reparationer gör den mindre lönsam än motsvarande ny med amorteringar.
20 000 tim = risken för sprickor + slitna bussningar lite varstans är det inte överhängande ?
På lastbilssidan räknar i alla fall åkarna med att det är lagom att byta upp sig strax efter att bilen är amorterad.

#839371 Nu var det inte på den nivån som trådskaparen tänkt sig att köra.

jannee  
#839390 Har förstått detta, men att ge uppåt 1/2 miljon för ett reperationsobjekt är väl ändå lite magstarkt.
För det är just vad det handlar om när en maskin gått 20 000 timmar, hur väl skött den än är så är den mer eller mindre utsliten - ELLER ?
Inbytes får du inte många hundratusen för en sådan maskin, därpå brukar förmedlaren skicka den inbytta till något öststatsland.
Men visst, är man duktig på att skruva, älskar detta och har tillgång till en fullt utrustad verkstadslokal så varför inte.
Man ska nog ha i beräkning att det blir fler timmar att skruva än att köra i skog.
Om nu TS verkligen tänker köpa någon sådan maskin bör han ta med sig en som äger eller har ägt en liknande och kört en sådan, denne vet med sannolikhet maskinens svagheter.

#839396 Min Gremo hade gått 22000 när jag köpte den. Som entreprenadmaskin var den för liten men det var mycket kvar av den när jag sålde den vid 25000. Saknar den faktiskt. Till självverksamhet hade den gjort sig bra fortfarande. Men man ska köpa en som en riktig entreprenör har haft. Inte en som vandrat runt mellan bönder.

valtra mega  
#839425 Brukar inte många av de som vandrat runt bland bönder ligga på närmare 35-40 tusen timmar

Tralsmo  
#839435 Vi har ju gjort hela resan från gammal bråte till nytt å lite "bättre" nyare.

Är man intresserad av å köra i egen skog så har man inget val , man måste köpa såkallade repobjekt för de är oftast va de är.
Om de är ekonomiskt försvarbart är ju upp till varåen.

Att köra i egen regi i egen skog kan va rätt tillfredsställande å som redan nämnt nånstans här på forumet så är de vissa som har medfödd talang å vissa som nog borde ligga i sängen hela dan ochså.

Nånstans måste man börja.

De viktigaste är hå ha tålamod å kanske hjälp av nån kunnigare när man väl gör affär på en maskin

Bonnamaskiner är oftast hoplappade me de som finns till hands eller de som va billigast. Finns undantag som kan va riktigt fina å välhållna.

När de gäller maskiner som går i professionell verksamhet kan de ochså va så.
En del entreprenörer är som bönner va förr.
Bara de billigaste duger för dom har inte råd me nåt annat.

A och O med skogsmaskiner är förebyggande underhåll å inga jävla provisoriska lösningar som alldrig blir riktigt åtgärdade å som man får dras med i evvinerlighet.
Me kunskap å insikt i vad som blir billigast över tid så går de hyfsat bra å köra me äldre maskiner i egen skog.
MEN risken är rätt stor att man åker på nån större reperation ibland

Användarvisningsbild

Mathiasj  
#839453 Är väll som ni säger att skicket får styra, och tillgång till reservdelar… går det riktigt bra kanske det kan bli en lite mer permanent sysselsättning, men det återstår väll att se när man kommer så långt. Framförallt är det flexibiliteten med egen maskin som vore skönt att ha, så man slipper ha timmer ligga ute i skogen flera månader för man måste få ihop lite mer så det lönar sig att ringa in någon lite mer etablerad entreprenör.

TS

jannee  
#839458 Planerar du verkligen att eventuellt köra på heltid, köp då för f*n ingen maskin som gått mer än 5 000 timmar.
Köra med gammalt skrot = du kommer att bli gråhårig i förtid.
För övrigt finns det ingen lönsamhet i att äga och köra en skotare, prispressen på just drivning är enorm.

#839462 Tycker faktiskt lönsamheten har blivit lite bättre. Kanske är det certifieringskraven som gjort att bönder med gamla hobbymaskiner lagt ner eller pensionerat sig. Tror att jag är den siste här. 🤭 Annars så är det helprofessionella företag med anställt folk som är tvungna att ta betalt.

Användarvisningsbild

Mathiasj  
#839463 Nej det är klart att man inte kan åka runt i något gammalt ruckel hur länge som helst, men känns som att det kan vara ett bra sätt att komma igång med en lite äldre maskin. Är det inget som det blir några timmar med ute så gör det inget om den står. Blir lite annat om man köper en ny/nyare maskin med få timmar och sen står man utan körning😊 är roligare att byta upp sig än åt andra hållet😅

TS

jannee  
#839464 Lycka till med vad du än tar dig för. 👍
Tyvärr brukar gamla maskiner gå sönder här och där och när man minst anar det + blir inte sällan mycket dyrare än vad man anat..
Men visst är du verkligen intresserad så kanske en gammal billig maskin kan vara något att prova lyckan med, fungerar det inte är du bara några hundra tusen fattigare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).