SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skotare

Proppen ur för skotarleveranser?

28 inlägg 15333 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Proppen ur för skotarleveranser?  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#798524 Skogsforum har sammanställt antal registrerade skotare för årets första kvartal och nu ser det ut som om fjolårets leveransstörningar är på väg att försvinna. Totalt registrerades 93 skotare under årets första kvartal och det är dubbelt så många som under Q1 2022. Den som nu verkar ha klämt mest ketchup ur flaskan är Komatsu Forest i Umeå. Från en situation med stora leveranssvårigheter under 2022 så inleder Komatsu nu året som marknadsledare. Var tredje skotare som levererats hittills i år har varit en röd skotare från Umeå.

Skogsforum har pratat med Komatsus marknadschef Peter Hasselryd och han säger att komponentförsörjningen nu börjar flyta på riktigt bra. Det finns fortfarande vissa utmaningar men det ser allt ljusare ut och marknaden för skogsmaskiner ser ut att hålla i sig.

-Vi är själva lite förvånade att marknaden fortfarande är så stark, säger Peter Hasselryd. Trots stigande räntor och ökande finansieringskostnader för kunderna så finns det en stabil efterfrågan för skogsmaskiner. De nordiska marknaderna samt Sydamerika är starka enligt Peter men det går även bra för Komatsu i Nordamerika.


1680777771_skotardata-q1-2023.jpg


Små förändringar i marknadsandelar
Tittar man i stort så är det inte så stora förändringar bortsett från att John Deere och Komatsu har bytt plats i toppen. Skillnaden mellan grönt och rött är dock inte så stor: Komatsu har registrerat 31 skotare och John Deere 28 under första kvartalet. Trean Ponsse och fyran Rottne håller i princip sina marknadsandelar vilket innebär mer än en fördubbling av antalet registrerade skotare i Sverige för båda företagen. Den enda som minskar i både marknadsandel och antal är Eco Log som ju som bekant har varit under rekonstruktion och fått nya ägare i slutet av 2022 samt i år meddelat att de slutar tillverka mindre skotare. Resterande del av året får visa hur de kommer att lyckas med sin nystart.

1680777771_skotarmodeller-q1-2023.jpg


Många stora maskiner
Tittar man på hur de registrerade skotarna är fördelade per storleksklass så kan man se att det har levererats en större andel större skotare. Andelen skotare med lastvikter från 15 ton och uppåt har ökat med 25% medan andelen skotare med lastvikter under 15 ton har minskat med lika mycket. Huruvida det här är ett resultat av att entreprenörerna och skogsbolagen går upp ytterligare i maskinstorlek eller om det beror på att det var de större maskinerna som hade mest leveransproblem 2022 återstår att se.

Fortfarande John Deeres 15-tonsskotare i topp
I topplistan över registrerade skotare per modell så regerar fortfarande John Deere 1510G som ohotad etta. Längre ner på prispallen är det nu ungefär lika rött som på prispallen i längdskidåkning med de tre största Komatsu-skotarna på plats två, tre och fyra.

1680777753_komatsu_895.jpeg


Stora Enso köper skotare
En sak som sticker ut om man tittar på företagen som har köpt de registrerade maskinerna är att Stora Enso har köpt ovanligt många skotare under Q1 2023. Normalt sett så köper bolagen SCA, Stora Enso och Sveaskog några enstaka maskiner per år men nu har alltså Stora Enso fått fem skotare levererade i början av året.

Källa:
Skogsforums skotarstatistik baseras på aktuell registreringsdata från Transportstyrelsen. I stort sett alla skotare som säljs på den svenska marknaden registreras i fordonsregistret vilket gör det lätt att följa hur många maskiner som säljs på den svenska marknaden varje år. Tyvärr finns ingen motsvarande data över antalet skördare men baserat på finsk registreringsdata kan vi anta att det säljs i stort sett lika många skördare som skotare per år.




   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

AKKAMAAN  
#798582
Torbjörn Johnsen skrev:En sak som sticker ut om man tittar på företagen som har köpt de registrerade maskinerna är att Stora Enso har köpt ovanligt många skotare under Q1 2023. Normalt sett så köper bolagen SCA, Stora Enso och Sveaskog några enstaka maskiner per år men nu har alltså Stora Enso fått fem skotare levererade i början av året.

Det kan vara ett tecken på att Stora har svårt att få sina entreprenörer att gå gå runt på sina avtal. Ett av Stora's "flaggskepp" och mycket högt aktade under mer än 50 år av Stora, Lindström Skog AB i Enviken tog till slut "sin Mats ur skolan" för några år sedan pga bristande lönsamhet.
Sen har alltid SCA, Stora med flera större skogabolag alltid haft som policy att ha en viss procent egna maskiner med anställda som förare för att kuna ha 100-procentig kontroll på avverkningskostnaderna och produktiviteten hos entreprenörerna. Sen spelar man ut de kollektivanställda förarna mot entrepernörena och vice versa för att tvinga fram högre produktivitet på båda fronterna. Och uppenbarligen har några entreprenörer förlorat det slaget nu alternativt sökt sig till "nya jaktmarker"...

Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

Hema  
#798595 John Deere har irriterat sina traktorägare, då de blivit för digitaliserade och kräver märkesverkstad. Ser det likadant ut på skotarfronten? Samt hur agerar andra märken?

Min tes är att JD börjar tappa mark, då kunderna (iaf traktorägarna) har börjat se sig om efter andra märken.

Användarvisningsbild

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

Torbjörn Johnsen  
#798600 Jag tror inte att man kan se någon liknande utveckling på skogsmaskinfronten. Här bidrar nog en del av digitaliseringen till ökad produktivitet och en del av digitaliseringen möter en kravnivå från uppdragsgivarna. I det korta perspektivet är det tillverkarnas förmåga att bygga klart och leverera maskinerna som påverkar marknadsandelar. I ett längre perspektiv de olika märkenas kapacitet i sina servicenätverk och i slutändan någon form av varumärkesstatus.

Jag tror att det är stor skillnad i service- och underhållsbehov mellan en traktor och en skogsmaskin. Gissar att detta konto är betydligt större för en skogsmaskin? Eller hur ser ni på det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

HannuRöj  
#798605 Framförallt man förventar väldigt lång livscyckel för jordbrukstraktorer.
Ingen våger väl lita på att fabrikslisenser och uppdateringar fungerar om 30 eller även om 60 år..

Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

AKKAMAAN  
#798623
Hema skrev:John Deere har irriterat sina traktorägare, då de blivit för digitaliserade och kräver märkesverkstad. Ser det likadant ut på skotarfronten? Samt hur agerar andra märken?

Min tes är att JD börjar tappa mark, då kunderna (iaf traktorägarna) har börjat se sig om efter andra märken.
Äjohn Deere har alltid gått sina egna vägar vad gäller tekniska lösningar. Det var lika irriterande på 1970-talets jordbrukstraktorer när alla andra tillverkare använde enkla konstantflödespumpar i konstantflödes system och John Deer använde variabla pumpar i konstanttrycksystem. När utvecklingen går lite fortare än takten på hur "bönder" går i pension så kommer det alltid att finns motstånd mot ny teknik, mestadels pga av att man kör allt som man gjorde för 20-40 år sedan. Det är en klyfta i acceptans, utbildning och teknisk förståelse. John Deere's problem genom åren har väl varit att maskinerna kostar mera än de ryska Belarus traktorerna. Man måste ha en verksamhet på en viss produktivitetsnivå för att kunna se fördelarna med avancerad teknologi.. En släpad rundbalspress kan i princip köras med vilken traktor som helst medan en delvis buren "8"-skärig växelplog kan behöva en annan typ av hydraullsk kontroll.
Senast redigerad av AKKAMAAN fre 07 apr 2023, 17:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

jannee  
#798626 Det var dock allt bättre förr. fick du bara i gång en diesel gick den sedan tills bränslet tog slut (på ena eller andra sättet), Dagens dieslar med all elektronik gör att de MÅSTE ha en viss batterispänning annars dör de. Bättre eller sämre???

Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

AKKAMAAN  
#798628
jannee skrev:Det var dock allt bättre förr. fick du bara i gång en diesel gick den sedan tills bränslet tog slut (på ena eller andra sättet), Dagens dieslar med all elektronik gör att de MÅSTE ha en viss batterispänning annars dör de. Bättre eller sämre???

Men nog är vär dagens "common rail" disel insprutningssystem ett stort steg framåt emd pricisare insprutningskontrol för varje indivuell motor cylinder. Om inte annat för bränsleekonomin oc...g "performance". Om batterispänningem faller så är det fel på generatorn och inte dieselsystemet, och det "dieselproblemet" är ju ganska lätt att fixa, bara se till att batteri och generator är fungerande.. Antar att om batteriet är starkt nerkylt och inte laddat så kan batterispänningen var för låg vid start av dieselmotorn... Men som sgat, det är ju ett alektriskt problem som alltid funnits oavsett hur dieselsystemet är konstruerat...

Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

jannee  
#798633 Man får ta det goda med det onda.
Frugans bil startade. Allt var ok tills hon körde ut från långtidsparkeringen. när hon kom ut på vägen tändes laddningslampan, därefter gick bilen i 14 mil innan den tvärdog - bogsering till verkstad och därpå en ny generator.
En gammal "hederlig" diesel hade gått hem utan problem.

Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798635 Hoppas ingen fortsätter köra utan belysning och instrumentpanel.

Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

tallen100  
#798637 Ja nog var det bättre förr, både bilar och maskiner.
Du behövde egentligen bara två batterikablar för att starta och kunna köra om det behövdes, krånglar tex tändningslåset så var det bara att ta skiftnyckel och kortsluta vid startmotorn och starta, sen var det bara att köra, med eller utan batteri.
Ingen onödig elektronik som tjuvar ström, eller stryper effekten pga någon felkod, enkelt är oftast bäst, särskilt när det krånglar.

På dagens fordon kan det räcka med att en liten kabel lossnat och du står där du står, och det är oftast inte enkelt att felsöka eller komma åt.

Användarvisningsbild

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

Torbjörn Johnsen  
#798643 För att inte tala om när vi hade häst och vagn. Fanns det bara mat till kusen så… och hittade hem själv gjorde den också. Kan inte begripa varför man måste byta ut allt som fungerar mot en massa otäcka nymodigheter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

jannee  
#798648 Men var ärlig Thorbjörn, jag förstår att du skämtar eller glimten i ögat.
Men idag pådyvlas vi saker som vi inte är i behov av.
Elektriska fönsterhissar är en sak som irriterar mig, finns mycket mer av s.k bekvämlighetsuppfinningar som kostar betydligt mer än de smakar.
Givaren som sitter under stolen på truckarna, sitter du inte ordentligt tvärstannar trucken. Kanske omtänksamt, men när man måste luta sig fram för att se EXAKT vad gafflarna och godset befinner sig tvärstannar trucken och pallen VÄLTER
Detta djävla pipande som skotarna och skördarna hela tör.
Start och stopp som nya bilar utrustas med = sliter bra mycket på startmotorn och som grädde på moset dessa gelbatterier, där kan man verkligen prata om en försämring. Har du tömt ett sådant batteri en gång är livslängden mer eller mindre över.

Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

AKKAMAAN  
#798651
jannee skrev:Elektriska fönsterhissar är en sak som irriterar mig, finns mycket mer av s.k bekvämlighetsuppfinningar som kostar betydligt mer än de smakar.

Men fönsterhissar har sin fördel när ma behöver ventilera sidorutor på passagerardörr och bakdörrar när man kör ensam i bilen.
-Vad då vantilera? Det finns väl Air Conditionsystem!?
-Näe, det är inte acceptabelt om det inte är aceptabelt med elektriska fönsterhissar :wink:

jannee skrev:Frugans bil startade. Allt var ok tills hon körde ut från långtidsparkeringen. när hon kom ut på vägen tändes laddningslampan, därefter gick bilen i 14 mil innan den tvärdog - bogsering till verkstad och därpå en ny generator.
En gammal "hederlig" diesel hade gått hem utan problem.

Det är ju inte ett dieselproblem. Om du tappar laddning och batterispänning på en bensinmotor med elektronisk insprutning så får du samma problem. Hoppas du kör med "gamla hederliga" förgasarmotorer också då... :))
Problemet är inte modern teknik. Problemet är att vi släpar efter i, acceptans, kunskap och förståelse för hur moderna system fungerar. Men jag kan hålla med om det negativa i att inte kunna fixa njukvaruproblemen sjölv som normal fordonskonsument...
Visar mman en 1-åring idag en gammal mobiltelefon från 1990-talet så säger de..
-Cool, men varför är bildskärmen så himla liten???
samma sak kommer att ske när yngre generationer sätter sig i en äldre bil...
-Vart är bildskärmen som visar hur timmar det är kvar till oljebyte i styrservon?

Användarvisningsbild

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

HannuRöj  
#798652 Nya skördaren har mycket mer ägenskaper än vi tror.
Hände här i vintern att hygget hade snitslat fel, en kant var i granfastighet. JD fjärrservis öppnade skördarlistan var kan ses kordinaterna av varje enskilda träd som avverkat. Gick alltså väldigt enkelt dela hygget efteråt åt varje ägare. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).