Skotare

Kuriosafråga däckdimensioner förr

4 inlägg 2178 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kuriosafråga däckdimensioner förr

gripskopa  
#765126 Idag sitter det riktigt breda däck på de flesta maskiner men om man ser till 70- 90 talet så var det ju vanligt med lite smalare däck på främst större maskiner tänker på t.ex. 22-65-25 som satte på Mastrar mfl men även ofta på Ciceronen och ibland på. ån Blondin och Rapid ofta i kombination med band, emedan mellanmaskiner annars hade 600-26,5.

Hade/ har en dimension som 22-26-25 någon fördel mot 600-26,5, tänker kanske med band i djup snö?
Känns som den dimensionen var mer vanlig norrut även på tex Kockums 84-35.

Har själv en Rapid med den hjulutrustningen på vagnen och jag tror det står i boken att den är "djupsnöutrustad"?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Kuriosafråga däckdimensioner förr

AKKAMAAN  
#765716
gripskopa skrev:Idag sitter det riktigt breda däck på de flesta maskiner men om man ser till 70- 90 talet så var det ju vanligt med lite smalare däck på främst större maskiner

Markskador pga högt marktryck har fått större uppmärksamhet de senaste 30-40 åren, t e n större andel breda lågprofildäck.
Att använda lågprofildäck är ett sätt att öka däckbredden utan att behöva ökad hjuldiametern. Profilförhållande 40/50/60/70 (%). Om man vill öka däckbredden utan att öka hjuldiametern så går man ner i profilförhållande alternativ gå ner i fälgdiameter. Alla däck som är lågprofil, dvs profilförhållande lägre än 80% eller 0.8 har sin däckbredd angiven i millimeter t ex 600-26,5. Den angivelsen anger dock inte profilförhållandet så en mera korrekt angivelse är 600/55-26,5


tänker på t.ex. 22-65-25

Antar du menar 22/65-25, det är nog en ganska ovanlig däckdimension, och kanske undantaget som bekräftar regeln då bredden anges i tum, 22 och dessutom ett lågprofil-förhållande.
Bredden 22 tum motsvarar ca 550 mm och motsvarigheten blir då 550/65-25.

Hade/ har en dimension som 22-26-25 någon fördel mot 600-26,5, tänker kanske med band i djup snö?

600-däcket, 600/60-26.5 är 41 mm bredare och har 32 mm större hjuldiameter. Båda dessa faktorer bidra till lägre marktryck för 600-däcket om båda däcken går med samma lufttryck. Et smalare däck går definitivt bättre i djup snö, speciellt på en enkelaxel fram. Kockums 850 kom ut med 18.4-34 fram alternativt det bredare 23.5-25. Hade 850 med 18.-34 som gick parallellt med andra maskiner som hade 23.5-25 och skillnaden i snö var påtaglig. På boggin bak satt 17.5-25 vilket också hjälpte i snön. Man kan säga att 18.4-34 skar som "en varm kniv genom smör".

Känns som den dimensionen var mer vanlig norrut även på tex Kockums 84-35.

Norrut=djupare snö
Men fanns 22/65-25 som alternativ på Kockums 84-35?? LÄNK

Har själv en Rapid med den hjulutrustningen på vagnen och jag tror det står i boken att den är "djupsnöutrustad"?

Fanns ju också med 17.5-25 vilket vore ett ännu bättre däck för djup snö, LÄNK

Avatar Fallback

Re: Kuriosafråga däckdimensioner förr

gripskopa  
#766035 Tack för kommentarerna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kuriosafråga däckdimensioner förr

JohannesG  
#766126 En som körde mycket i mina trakter på 70 talet lär ha sagt att man ska ha smala hjul så man kommer ner till fast mark. Samma person lär även ha sagt att så länge han kan sitta i lågskor i hytten är det inte blött.

På den tiden var det många som inte alls brydde sig eller tänkte på körskador över huvud taget.
Idag är det mycket bättre, om än långt ifrån perfekt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).