mån 01 aug 2022, 18:50#765716
gripskopa skrev:Idag sitter det riktigt breda däck på de flesta maskiner men om man ser till 70- 90 talet så var det ju vanligt med lite smalare däck på främst större maskiner
Markskador pga högt marktryck har fått större uppmärksamhet de senaste 30-40 åren, t e n större andel breda lågprofildäck.
Att använda lågprofildäck är ett sätt att öka däckbredden utan att behöva ökad hjuldiametern. Profilförhållande 40/50/60/70

. Om man vill öka däckbredden utan att öka hjuldiametern så går man ner i profilförhållande alternativ gå ner i fälgdiameter. Alla däck som är lågprofil, dvs profilförhållande lägre än 80% eller 0.8 har sin däckbredd angiven i millimeter t ex 600-26,5. Den angivelsen anger dock inte profilförhållandet så en mera korrekt angivelse är 600/55-26,5
Antar du menar 22/65-25, det är nog en ganska ovanlig däckdimension, och kanske undantaget som bekräftar regeln då bredden anges i tum, 22 och dessutom ett lågprofil-förhållande.
Bredden 22 tum motsvarar ca 550 mm och motsvarigheten blir då 550/65-25.
Hade/ har en dimension som 22-26-25 någon fördel mot 600-26,5, tänker kanske med band i djup snö?
600-däcket, 600/60-26.5 är 41 mm bredare och har 32 mm större hjuldiameter. Båda dessa faktorer bidra till lägre marktryck för 600-däcket om båda däcken går med samma lufttryck. Et smalare däck går definitivt bättre i djup snö, speciellt på en enkelaxel fram. Kockums 850 kom ut med 18.4-34 fram alternativt det bredare 23.5-25. Hade 850 med 18.-34 som gick parallellt med andra maskiner som hade 23.5-25 och skillnaden i snö var påtaglig. På boggin bak satt 17.5-25 vilket också hjälpte i snön. Man kan säga att 18.4-34 skar som "en varm kniv genom smör".
Känns som den dimensionen var mer vanlig norrut även på tex Kockums 84-35.
Norrut=djupare snö
Men fanns 22/65-25 som alternativ på Kockums 84-35?? LÄNKHar själv en Rapid med den hjulutrustningen på vagnen och jag tror det står i boken att den är "djupsnöutrustad"?
Fanns ju också med 17.5-25 vilket vore ett ännu bättre däck för djup snö, LÄNK
Man lär så länge man undervisar...
//Per A