Och frågan är, om det är någon som ska göra det, ska det då inte vara självaste Lars Bruun?
Enligt artikeln i den fysiska tidningen (ingen länk) så anser Bruun att skogsdrivningen gått helt åt fanders de senaste åren. Naturen skadas när det krävs över 50 ton totalvikt för att forsla ut 25 kubikmeter slutavverkningsvirke.
Han har nu istället börjat gjort ritningar på en skotare som ska lasta 10 ton men samtidigt ha en egenvikt på under 10 ton. Med andra ord, ett lastindex över 1. Detta är faktiskt något som vi diskuterat många gånger på Skogsforum och vi har ofta förundrats över varför det inte (längre) finns skotare med lastindex över 1. Exempel är tråden Lastindex skotare - ska väl va högt??
Enligt Bruun är boggies en styggelse och han har istället en idé om en skotare med färre antal hjul som istället kan vridas individuellt och även i höjdled. Med en snabb styrning får han därför ett lastrede och därmed last som alltid mer eller mindre är i våg. Detta gör att man kan köra fortare samtidigt som det skonar marken.
Att den inte har så stor lastkapacitet spelar enligt Bruun i artikeln ingen roll. Med hjälp av gamla patent kan han återvinna energi och genom detta köra dubbelt så snabbt med mindre energiåtgång. Här är det nog främst "Eco Mate" som avses, något vi diskuterat i tråden Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning.
Detta blir spännande att följa, skulle allt gå enligt plan så kan med kapital bygga en ny "Bruun skotare" inom ett år.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto