SKOGSFORUM ARTIKEL

Vipparm från Palfinger Epsilon på Rottne skotare

 Svara  6 inlägg  1892 visn.  6 följer
Användarvisningsbild

Vipparm från Palfinger Epsilon på Rottne skotare  ARTIKEL

 
#527142 Det har varit lite surr i skogen nu om att Rottne sedan drygt två sedan erbjuder Palfinger Epsilon vipparm till skotarna F10, F11, F13 och F15. Det är intressant när det surras så det kan vara på sin plats med en tråd om detta (om än den kanske bör läsas med nörd-glasögonen på).

Palfinger Epsilon
Med bas norr om Salzburg i Österrike och med anor 1932 då Richard Palfinger startade företaget så är idag Palfinger marknadsledare inom kranar, och då kanske främst styckegodskranar för lastbilar. Konkurrenter är HIAB och Fassi med flera. 1988 köpte Palfinger Epsilon. Epsilon var ett Tyskt företag som fokuserade mer på skogen och kranar för timmerbilar och idag är Palfinger Epsilon ett dotterbolag till och del av, Palfingerkoncernen med tillverkning i Österrike. Företaget har haft ett starkt fokus på timmerbilskranar men på senare tid har flyttat fram positionerna inom segmentet kranar för skotare och sedan 2012 även för skördare.

Exportkrav anledningen
Att nu Epsilon börjar synas i Nordiska skogar har att göra med att i detta fall Rottne fått önskemål från kunder i central- och sydeuropa om få Epsilon vipparmar på skotarna. Och nu verkar alltså Nordiska kunder även snegla på denna lösning.

Varför Epsilon?
Nu kommer vi till kärnan och anledningen till surret. Rent generellt så har Epsilon ett starkt varumärke. De är kända för kvalitet och innovation och där har vi nog en start. Men sedan hamnar utskjuten i skogen och då verkar fler och fler se att det finns fördelar. För det första så verkar det hålla bra. Det är gedigna och uttänkta produkter helt enkelt. Att de håller bra och pratas om kan också ha att göra med att det inte är varken slangar, rör eller “älgläppar” som sticker ut. Vipparmen är ren helt enkelt. Detta är något som är viktigt, kanske främst i gallring. Det är trångt och det är lätt att någon slang från utskjutet hakar fast i en gren eller liknande. Resultatet är att ta bilen direkt till slangverkstaden utan att passera gå.

En annan anledning kan vara att så kallade “långkranar” eller dubbelteleskopkranar blir mer och mer populärt bland skotarna. Det blir en merkostnad vid inköp men fler och fler verkar inse produktivitetsvinsterna både i slutavverkning och gallring. Exempel kan vara att “nalla” stockar från ett spökslag i slutavverkning utan att flytta skotaren. Eller att öka produktiviteten på skördaren i gallring och låta skotaren ta smällen genom att ex sektionsgallra långt inne i beståndet och lämna högen en bit in från vägen. Vipparmen från Palfinger Epsilon når 9,4 meter för F10 och F11 vilket är något längre än de andra tillvalen. För F13 och F15 når den 10 meter.

Har man då en långkran utan “skatbo” på vippan som bara går och går, ja då kanske valet är enkelt?

Tittar man lite djupare så visar det sig också att tillvalet med vipparm från Epsilon inte är ett dyrare tillval än andra dubbelutskjut, snarare kanske lite billigare, ja då börjar man förstå surret.

Bra produkter förtjänas att lyftas fram och det kan vara så att vi har just en sådan här. Kanske är det dags för de Nordiska krantillverkarna att lägga en beställning från Epsilon och börja dissekera och haka på denna utveckling?

Rottne har Epsilon som tillval till skotarna F10D, F11D, F13D och F15D. Oavsett modell så är det Epsilons S-modell som används och de specialbeställs av Rottne för att anpassas optimalt för deras kranbom. Efter samtal med Rottne så verkar tillvalet från Palfinger Epsilon blivit populärt då 45 skotare i skrivande stund valts med vipparm från Epsilon.

Här på Skogsforum har vi några som kör med denna lösning och har börjat gett rapporter om lösningen, bland annat i tråden Valmet, Cranab Protec? där vi också diskuterar att Epsilon har en liknande lösning som Cranab/Komatsu med intern slangdragning ner till gripen. Sedan tidigare har vi diskuterat lösningen i tråden Rottne F11-d och då även den röda färgen. Rottne meddelar numer dock att Epsilon vippan kan fås i två färger: Rottne blå eller Rottne blå.

Det skulle vara intressant att få igång en diskussion om detta, kanske med fler användarrapporter och vad Epsilon verkat gjort bra vid konstruktionen...



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vipparm från Palfinger Epsilon på Rottne skotare

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527210 Jag har den röda varianten på en f15. Då gick det INTE till vårt förtret att få det blått.
Känns genomtänkt, inga slangar eller annat krångel ännu efter 2500h. Bara spänt kedjan och smort utskjutet lite.

Användarvisningsbild

Re: Vipparm från Palfinger Epsilon på Rottne skotare

 
#527235
Johan_84 skrev:Jag har den röda varianten på en f15. Då gick det INTE till vårt förtret att få det blått.
Känns genomtänkt, inga slangar eller annat krångel ännu efter 2500h. Bara spänt kedjan och smort utskjutet lite.


Samma sak me F15 o F13 som finns i företaget! Gått snart 3000timmar bägge två. Väldigt fin vipparm! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vipparm från Palfinger Epsilon på Rottne skotare

 
#527749 Hej,
Det var intressant att läsa riktiga recensioner, tack!
Det verkar helt enkelt vara "bra skit"... 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Vipparm från Palfinger Epsilon på Rottne skotare

 
#527756 Jag har svaga minnen från 80-talet är Cranabs 'skallerorm' var aktuell. Frågan då och lika aktuell idag är plåttjockleken i utskjutet. Ska allt utom möjligen en dragkedja få plats invärtes måste själva fyrkantröret bli större och plåttjockleken mindre. Då bedömdes risken för bucklor på utskjutet bli för stor, har det problemet lösts numera?

Avatar Fallback

Re: Vipparm från Palfinger Epsilon på Rottne skotare

 
#527759 Stålkvaliteterna har gått mycket framåt sen 80 talet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Epsilon Skördarkran m unik slangdragning av huggarn82 - tis 30 okt 2012, 13:24
i Skördare

12
27 svar
12045 läst
av zeaflower     
sön 11 nov 2012, 12:31
Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skördare av Fredrik Reuter - fre 27 jan 2017, 14:45
i Traktorer och processorer

1 ... 567
98 svar
18097 läst
av d@nne     
lör 18 feb 2017, 20:20
Rottne F1 - Liten skotare från Rottne av Fredrik Reuter - fre 02 jun 2017, 16:59
i Skotare
11 svar
7567 läst
av tallen100     
fre 09 jun 2017, 09:51
rottne skotare av ola norman - lör 05 nov 2011, 19:54
i Skotare
3 svar
2555 läst
av 1070     
fre 16 mar 2012, 22:34
Rottne F15 skotare med Volvo Pentamotor (prototyp) av Torbjörn Johnsen - fre 11 nov 2016, 18:38
i Skotare

12
15 svar
8720 läst
av Larssoniskogen     
tor 02 feb 2017, 07:37
Annonser