Skotare

Kranspetsstyrning ger bättre start

18 inlägg 7409 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranspetsstyrning ger bättre start

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning ger bättre start

klunseduns  
#429331 Förstår inte riktigt vad de menar med kranspetsstyrning?
Vad är skillnaden?

Mvh en aningen trött människa. :lol:

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning ger bättre start

tallen100  
#429334 Det är väl att utskjutet går automatiskt, när du fäller ut stickan så går utskjutet ut och likadant när du kör in, fast åt andra hållet då :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning ger bättre start

JohannesG  
#429340 Om jag fattat det rätt innebär det att spakarna inte är kopplade till en specifik hydraulcylinder på kranen utan att du med spakarna "pekar" vart kranen skall gå. Ut, in höger, vänster, upp, ner...

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning ger bättre start

Fredrik Reuter  
#429346 Hej,
Här är en liten rapport med video när jag var och testade kranspetsstyrning, hoppas det kan ge nåt.

Fredrik Reuter - Kranspetsstyrning John Deere IBC

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning ger bättre start

klunseduns  
#429409 Tack för förklaringarna, nu förstår jag :) Speciellt länken var informativ.
Verkar väldigt smidigt & underlättar körningen.
Körningen borde om inget annat flyta på bättre.

Man hade gärna sett en video där de jämför maskin med & utan IBC.
Har John Deere patent på detta? Eller kommer fler börja pilla med de?
(Lite riktad fråga till @Fredrik Reuter :)

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning ger bättre start

Msk  
#429419 Det finns ett klipp på Youtube, sök på JD Ibc.
Ska försöka länka till klippet senare, om ingen annan hinner före.

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning ger bättre start

Fredrik Reuter  
#429425 Hej,
I länken ovan finns en video som jag gjorde som visar skillnaden när kranspetsstyrningen från John Deere är påslagen och avslagen.
Jag kan tycka att IBC från JD är version 1 av kranspetsstyrning i skogen, vid version 5 kanske det blir "riktig" kranspetsstyrning med mer eller mindre full automation. Jag vill absolut inte ta cred från JD, de var först och det ska de ha en eloge för. JD kan ha patent på delar i IBC, men högst troligt inte på funktionen. Jag har pratat med andra tillverkare och det känns som att de har kranspetsstyrning i testbänkarna men inte något för marknaden än.

Jag skulle vilja skilja lite på de olika typerna av kranspetsstyrning. IBC är första versionen och krasst sett gör JD en elektronisk variant av en parallellkran på en vikarmskran + att de har funktioner för att underlätta lastning (vissa funktioner på kranen fungerar inte över lasset mm). Helautomatiserad kranspetsstyrning för mig kan vara helautomatisk lastning utan att röra spakarna, alt semi-automatisk där föraren griper tag i ett knippe på marken och trycker sedan på en lasta-knapp så går kranen själv in och ställer sig över lasset.

Enspakssystem som ett jaktplan har också varit på tapeten, peka-och-följ med laserpekare en annan modell.

Det blir nog en spännande framtid! :-BD

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning ger bättre start

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448759 Är det någon som vet vilket bolag det är som har utvecklat kranspetsstyrningen?
Är det JD inhouse eller någon extern?

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning ger bättre start

Fredrik Reuter  
#448769 Hej,
När jag pratade med JD om detta så sade de att det var inhouse.
Men jag gissar att de tagit in konsulter, i alla fall initialt.

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning ger bättre start

Hema  
#448771 Undra om man använder flödesgivare eller på något annat sätt mäter var respektive kolvfot i respektive cylinder befinner sig. Ihop med flera mätpunkter till kranrörselseschemat, så borde en liten enkel dator kunna räkna ut hur mycket varje kolv ska röra sig för en specifik rörelse.

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning ger bättre start

Fredrik Reuter  
#448773 Hej,
Det är fasta givare som avläser kolvstången på varje funktion, läs mer här: Fredrik Reuter - Kranspetsstyrning John Deere IBC

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning ger bättre start

Hema  
#448781 Danke.

En sak är säker, utveckling kommer inte stå still och detta kommer antagligen vara väldigt i konkurrensen.

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning ger bättre start

Fredrik Reuter  
#448784 Jo, så är det nog.
Men det är inte heller "raketteknologi" direkt. Presentera systemet för ex en robotprogrammerare och vederbörande blir nog inte så impad?
Det verkar också som att konkurrenterna har färdiga, eller närapå färdiga, egna lösningar. Gissar de har örat mot rälsen och kollar på försäljningsutvecklingen av IBC från JD...

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning ger bättre start

Hema  
#448787 Ärligt så förstår jag inte vad det är att vänta på. Alla kommer komma med det inom kort, så varför inte iaf vara bland de första? Kommer nog en hel del sådant på Elmia.

Din tanke med automatisk återgång vid exempelvis avlastning är nog väldigt trevlig, om man kan få det valbart och att man inte lätt riskerar att skicka tillbaka kran med full grip.. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).