fre 10 jun 2016, 09:52#395525Jag har länge velat åt å fram huruvida det skulle bli en skogsvagn till traktorn eller en gammal skogstraktor. Det blev av en händelse en gammal Tegare.
Finns det fler här på forumet som har eller har haft en Tegare?
Skotare
Ford Teg 7000
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

fre 10 jun 2016, 10:08#395529Lite bilder.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
fre 10 jun 2016, 13:41#395559Trevlig mackapär för gårdsbehoven, alltid kul med bilder.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
mån 07 nov 2016, 23:21#417052Ett litet område som jag gallrat med motorsåg å sen kör ut med Tegarn.
Skapa konto
Skapa konto
TS
mån 07 nov 2016, 23:22#417053
Skapa konto
Skapa konto
Senast redigerad av Olov Jonsson mån 07 nov 2016, 23:38, redigerad totalt 1 gång.
TS
mån 07 nov 2016, 23:31#417054 Här har vi bytt ut den gamla 3/4 rotorn till en ny runtomsvängade. Lite modifieringar i gripen å en adapter mot griplänken var tvunget tillverkas.
Skapa konto
Skapa konto
TS
mån 07 nov 2016, 23:35#417055En bunt nytillverkad hydaulslangar. Älskar verkligen dom gamla skruvkopplingarna. Det kostar ju ingenting att göra nya slangar!
Skapa konto
Skapa konto
TS
tis 08 nov 2016, 00:05#417058
Skapa konto
Skapa konto
TS
tis 08 nov 2016, 09:03#417076Mycket målarfärg kvar på både traktor och kran, välkörd eller delvis ommålad?
Kranvriden fick mycket stryk om man traktorn körde med kranen i luften, många förstärktes genom plattor över tuberna som drogs ihop med gängade stänger. Antingen snällt körd eller relativt nyligen bytt vridmotor?
På fastmark eller tjäle kunde Tegen dra hiskeliga lass, vi hade ett par här nere som körde massor med virke på hembyggda kärror som rymde långt över 12 ton timmer.
Kranvriden fick mycket stryk om man traktorn körde med kranen i luften, många förstärktes genom plattor över tuberna som drogs ihop med gängade stänger. Antingen snällt körd eller relativt nyligen bytt vridmotor?
På fastmark eller tjäle kunde Tegen dra hiskeliga lass, vi hade ett par här nere som körde massor med virke på hembyggda kärror som rymde långt över 12 ton timmer.
tis 08 nov 2016, 12:10#417089 Den är delvis ommålad sen har den stått avställd och oanvänd sedan -90. Jag har ingen tidigare historik om traktorn mer än att tidigare ägare haft den stående i norrbotten någonstans. Den är både svetsad och förstärkt på taket kring kranvriden. Jag förstår varför man körde med kranen i luften då både framkomlighet och styrning ökar väsentligt då man kör utan band.
På min kran sitter det även eftermonterat utskjut. (det ser ut som det är eftermonterat) Har du någon mer info eller historia kring Tegarna så vore det väldigt trevligt att få ta del av de
bgl skrev:Mycket målarfärg kvar på både traktor och kran, välkörd eller delvis ommålad?
På min kran sitter det även eftermonterat utskjut. (det ser ut som det är eftermonterat) Har du någon mer info eller historia kring Tegarna så vore det väldigt trevligt att få ta del av de
TS
tis 08 nov 2016, 15:11#417101Farsan körde med denna i början av 70-talet. Importmaskin från Sverige. Jag som lillgrabb minns de stora hjulen och tyckte att styret var märkligt.
Skapa konto
Skapa konto
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
tis 08 nov 2016, 15:34#417103[quote="machonisti"]Farsan körde med denna i början av 70-talet. Importmaskin från Sverige. Jag som lillgrabb minns de stora hjulen och tyckte att styret var märkligt.
Underbart!! Mer bilder i fall det finns :-D
Tegs mekaniska verkstad låg i Umeå bara ett par mil ifrån där jag bor. Nån som kan ha koll på hur många som tillverkats? Själv är jag född -84 så jag har inga minnen av så här pass gamla maskiner. Därför är det jätteroligt att höra lite berättelser om dom.
Underbart!! Mer bilder i fall det finns :-D
Tegs mekaniska verkstad låg i Umeå bara ett par mil ifrån där jag bor. Nån som kan ha koll på hur många som tillverkats? Själv är jag född -84 så jag har inga minnen av så här pass gamla maskiner. Därför är det jätteroligt att höra lite berättelser om dom.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar