Skotare

Ford Teg 7000

38 inlägg 24222 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ford Teg 7000

Olov Jonsson  
#395525 Jag har länge velat åt å fram huruvida det skulle bli en skogsvagn till traktorn eller en gammal skogstraktor. Det blev av en händelse en gammal Tegare.
Finns det fler här på forumet som har eller har haft en Tegare?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Sv: Ford Teg 7000

Olov Jonsson  
#395529 Lite bilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford Teg 7000

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395559 Trevlig mackapär för gårdsbehoven, alltid kul med bilder.

Avatar Fallback

Re: Sv: Ford Teg 7000

Olov Jonsson  
#417052 Ett litet område som jag gallrat med motorsåg å sen kör ut med Tegarn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Ford Teg 7000

Olov Jonsson  
#417053
Senast redigerad av Olov Jonsson mån 07 nov 2016, 23:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Ford Teg 7000

Olov Jonsson  
#417054
1478557683509.jpg
Här har vi bytt ut den gamla 3/4 rotorn till en ny runtomsvängade. Lite modifieringar i gripen å en adapter mot griplänken var tvunget tillverkas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Ford Teg 7000

Olov Jonsson  
#417055 En bunt nytillverkad hydaulslangar. Älskar verkligen dom gamla skruvkopplingarna. Det kostar ju ingenting att göra nya slangar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Ford Teg 7000

Olov Jonsson  
#417058
1478559933997.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford Teg 7000

Vardon  
#417066 Runtomsvängande rotation vänjer man sig fort vid. Kul maskin

Avatar Fallback

Re: Ford Teg 7000

bgl  
#417076 Mycket målarfärg kvar på både traktor och kran, välkörd eller delvis ommålad?
Kranvriden fick mycket stryk om man traktorn körde med kranen i luften, många förstärktes genom plattor över tuberna som drogs ihop med gängade stänger. Antingen snällt körd eller relativt nyligen bytt vridmotor?
På fastmark eller tjäle kunde Tegen dra hiskeliga lass, vi hade ett par här nere som körde massor med virke på hembyggda kärror som rymde långt över 12 ton timmer.

Avatar Fallback

Re: Sv: Ford Teg 7000

Olov Jonsson  
#417089
bgl skrev:Mycket målarfärg kvar på både traktor och kran, välkörd eller delvis ommålad?
Kranvriden fick mycket stryk om man traktorn körde med kranen i luften, många förstärktes genom plattor över tuberna som drogs ihop med gängade stänger. Antingen snällt körd eller relativt nyligen bytt vridmotor?
På fastmark eller tjäle kunde Tegen dra hiskeliga lass, vi hade ett par här nere som körde massor med virke på hembyggda kärror som rymde långt över 12 ton timmer.
Den är delvis ommålad sen har den stått avställd och oanvänd sedan -90. Jag har ingen tidigare historik om traktorn mer än att tidigare ägare haft den stående i norrbotten någonstans. Den är både svetsad och förstärkt på taket kring kranvriden. Jag förstår varför man körde med kranen i luften då både framkomlighet och styrning ökar väsentligt då man kör utan band.
På min kran sitter det även eftermonterat utskjut. (det ser ut som det är eftermonterat) Har du någon mer info eller historia kring Tegarna så vore det väldigt trevligt att få ta del av de

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford Teg 7000

machonisti  
#417101 Farsan körde med denna i början av 70-talet. Importmaskin från Sverige. Jag som lillgrabb minns de stora hjulen och tyckte att styret var märkligt.

1478614148_img_0007.jpg

Avatar Fallback

Re: Sv: Ford Teg 7000

Olov Jonsson  
#417103 [quote="machonisti"]Farsan körde med denna i början av 70-talet. Importmaskin från Sverige. Jag som lillgrabb minns de stora hjulen och tyckte att styret var märkligt.

Underbart!! Mer bilder i fall det finns :-D

Tegs mekaniska verkstad låg i Umeå bara ett par mil ifrån där jag bor. Nån som kan ha koll på hur många som tillverkats? Själv är jag född -84 så jag har inga minnen av så här pass gamla maskiner. Därför är det jätteroligt att höra lite berättelser om dom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford Teg 7000

Lindqvist  
#417134 Det var en fin maskin du köpt och en intressant tråd. Man blir liksom full av iver att rusta och fixa när man skaffar sin första maskin den får även en ny rotator. Lycka till Olov Jonson.

Avatar Fallback

Re: Ford Teg 7000

Olov Jonsson  
#417137 Tack ska du ha Lindqvist. Vad håller du på med för maskin?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).