Sida 1 av 2

Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Postat: mån 12 jan 2015, 16:29
av Baggböla
Trodde att det skulle finnas en tråd om den nya konceptmaskinen. Det är en ny 6-hulig skotare med samtliga hjul på pendelarmar tillverkas av Extractor AB i Bollnäs.

Skogsforsk ska testa maskinen i sommar.

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Postat: mån 12 jan 2015, 16:37
av Fredrik Reuter
Hej,
Det finns ju en tråd ... nu!
Jag har inte hört av denna nya skotare.
Sökte man på företaget så verkar det ägas av den person som enligt utsago, iaf delvis, köpt rättigheter till soft konceptet.

Var det inte samma person som för några år sedan visade upp ett annat koncept med en svängbar vagn man kunde ha efter Komatsu skördare. Draget var svängbart så vagnen skulle kunna gå parallellt med skördaren och skapa en form av drivare?

Har du mer info eller bilder, eller någon annan? Lägg gärna upp!

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Postat: mån 12 jan 2015, 16:51
av Baggböla
Eller jo fanns ju en tråd innan och den hade jag gjort. :wink:
viewtopic.php?f=11&t=18346#p255029

Dock så står det ingen om hybriddrift i den senaste vision artikeln, varvid jag antagit att det är en vanlig diesel, och blandat ihop dem. Trådarna kan ju i vilket fall sammanfogas till en.

Läste i Skogforsk senaste tidning Vision.
http://www.skogforsk.se/contentassets/c ... lowres.pdf

Står kort om den på sidan 4.

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Postat: mån 12 jan 2015, 17:12
av Fredrik Reuter
Tackar för detta!
Det var inga dåliga specar de drar upp.

- Dubbel så hög hastighet mot en vanlig skotare, vilket skulle göra en 20% prestationsökning.
- Halverade markskador!
- Helkroppsvibrationer kan minskas med 80%!
- 30% minskad bränsleförbrukning per fub.

Ska bli spännande att följa.
Undrar hur de löst det med drivningen. Det står att den ska vara med hydraulmotorer, men då måste de kommit på en ny teknik som inte lider av de negativa följderna av dagens drivlinesystem med hydraulmotorer.

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Postat: mån 12 jan 2015, 23:04
av Axl
Lyfta makin med lass och drift med hydraul låter inte så bränslesnålt i mina öron

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Postat: mån 25 maj 2015, 18:15
av molnia
det här ska bli spännande att följa, första gången jag läste om skogsjan 2000 soft undrade jag varför det bara blev en prototyp och inte någon serietillverkning av den..
http://www.elmia.se/wood/For-press/Elmia-Classics/

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Postat: mån 25 maj 2015, 19:03
av torpöbo
Jag förstår inte varför man inte sätter en boggi på pendelarmen, sen har mekanisk drift fram. Det vore tekniskt möjligt, samt med färre hydrulkomponenter inblandade. Dock så kan det var svår att få lagringarna att hålla kanske.

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Postat: mån 25 maj 2015, 19:21
av bgl
Hydrauliska hjulmotorer på skotare, tex Norcar, ger ofta efter drygt 10000tim en ekonomisk 'nära döden upplevelse'. Att renovera en allt svagare transmission kostar i det närmaste lika mycket som maskinens kvarvarande marknadsvärde. Dessutom ökar marknadsvärdet ytterst marginellt efter renoveringen. Frågan måste alltid ställas: ska maskinen med förbrukad transmission skrotas?
Egentligen samma fråga finns för nya Volvo XC90 i hybridversion. Garantin ska vara 16000 mil men Volvocar kan inte säga hur mycket ett batteribyte vid 16500 mil kommer att kosta. Kommer bilens kvarvarande marknadsvärde att vara märkbart högre än batteribytespriset?

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Postat: ons 11 nov 2015, 20:53
av molnia
Hiittade en uppsats eller studie an en elev på KTH om XT28 konseptet.
i förordet står det såhär;


Skotaren har tillsammans med skördaren en central roll i den fullt mekaniserade kortvirkesmetoden för skogsavverkning. Majoriteten av dagens skotare på marknaden har sex eller åtta hjul, som är monterade parvis på boggilådor. Det innebär att de saknar chassidämpning, vilket begränsar operatörens komfort och orsakar även stora markskador på mjuk mark. Skogforsk koordinerar realiseringen av en fullskaleprototyp, som går under arbetsnamnet XT28, med sex hjul monterade på varsin pendelarm. Pendelarmarna har varsin hydraulcylinder som möjliggör aktiv helmaskinsdämpning. Detta examensarbete är inriktat på att skapa, demonstrera och verifiera en heterogen simuleringsmetodik, som integrerar och möjliggör samsimulering av en dynamisk mekanikmodell utvecklad i MSC Adams/View med en reglermodell för aktiv styrning av pendelarmarna. Reglermodellen har utvecklats i MATLAB / Simulink. Simuleringsresultaten, som visualiseras i Adams-miljön, visar att den aktiva pendelarmregleringen skulle kunna förbättra åkkomforten signifikant, och också kraftigt markkontaktkrafterna. Det visas att samsimulering mellan ADAMS och Simulink är en effektiv metod för att verifiera prestandan hos aktiva reglersystem för pendelarmsfjädring på prototypskotaren XT28.

länk till att ta hem hela uppsatsen som var på engelska och hopplöst svårt att få grepp om. en massa former om hydraliken och dess styrning.;
http://kth.diva-portal.org/smash/record ... swid=-2579

Sv: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Postat: tis 17 nov 2015, 16:25
av Fredrik Reuter
Hej,
Spännande, tack för länken Molnia.
I länken fanns även länken (!) till PDF:en runt XT28: http://kth.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

Om den går från teori till praktik ska det bli spännande att följa. En förutsättning är att de får ordning på drivningen tror jag + då att programmeringen fungerar även i skogen, inte bara i simulering...

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Postat: tis 17 nov 2015, 19:54
av 550
Intressant projekt som jag tror mycket på bara de lyckas med att få allt att hålla ihop. Tror att det är det största problemet, särskilt när hydrauliken börjar läcka :grin:

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Postat: tis 17 nov 2015, 22:28
av molnia
vad är det som hindrar att man bygger samma konstruktion men har en mekanisk drivlina i pendelarmarna? då får man bara en drivmotor och lättare kan styra drivingen med differentialer så att kraften fördelas rätt? eller är det det som den inte gör?

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Postat: tis 17 nov 2015, 23:07
av Fredrik Reuter
Bra fråga Molnia.
Det borde gå eftersom en skotare med boggilyft är lite åt det hållet.
Vet inte hur de planerat för XT28, men snackar vi pendelarmar historiskt så är det hydraulmotorer oftast.

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Postat: ons 18 nov 2015, 11:57
av Tosca
Ösa 670 hade ju den typen på drivlina, så visst går det.

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Postat: tis 12 apr 2016, 01:36
av Hema
bgl skrev:Hydrauliska hjulmotorer på skotare, tex Norcar, ger ofta efter drygt 10000tim en ekonomisk 'nära döden upplevelse'. Att renovera en allt svagare transmission kostar i det närmaste lika mycket som maskinens kvarvarande marknadsvärde. Dessutom ökar marknadsvärdet ytterst marginellt efter renoveringen. Frågan måste alltid ställas: ska maskinen med förbrukad transmission skrotas?
Egentligen samma fråga finns för nya Volvo XC90 i hybridversion. Garantin ska vara 16000 mil men Volvocar kan inte säga hur mycket ett batteribyte vid 16500 mil kommer att kosta. Kommer bilens kvarvarande marknadsvärde att vara märkbart högre än batteribytespriset?

Ptja är man väldigt nöjd med maskinen i övrigt så kan det ju vara värt det.