Sida 1 av 1

Kockums kockum 836

Postat: mån 17 sep 2012, 12:54
av jafi
Jag har problem med bromsen på min Kockums 836. Bromsen på traktordelen för ett väldigt oljud. Det uppstår ett huggande, vibrerande ljud vid inbromsning. Använder en Mobilolja, avsedd för våta skivbromsar, i transmissionen. Den har beteckningen 426. Skotaren har inte gått speciellt mycket efter senaste oljebytet. Bromsen är i stort sett justerad i botten.

Vad ska jag göra åt detta? Kan ett oljebyte hjälpa och i så fall vilken olja ska användas? Eller är det bara att riva isär bakdelen på traktorn och byta ut delar.


Nu har vi skruvat loss trumpeterna från differentialhuset och tagit isär bromsen. Det går inte att se något direkt fel på bromsdelarna, förutom repor på den slitbana i bromshuset som bromsskivorna trycker mot.

Vi lät svarva slitbanan för att få den jämn.

Jag försöker nu leta reda på vilken plus/minus tolerans som är okey för slitbanan, eller om det måste läggas dit shims för att bromsens justering ska räcka till.

Min fråga är om någon har data för toleransen eller vet någon annan som kan ha det?

Bifogar två bilder som beskriver vad jag menar. Den ena visar en sprängskiss (Ford 5000) där själva bromshuset är markerat med en röd pil. Den andra beskriver vilket mått som jag är ute efter. Skjutmåttet visar hur jag tror att det mäts.

Re: Kockums kockum 836

Postat: ons 19 dec 2012, 18:07
av mareka
Vet ej vad du kan göra. Enl manual ska man använda Ford M2C53A eller Shell S6930 i diffen. Vet ej vad det motsvaras av idag - någon som vet? Själv använder jag vanlig "Universal" 10W30 men denna kanske är för tunn?
God Jul i alla fall!!!

Re: Kockums kockum 836

Postat: tor 20 dec 2012, 14:38
av kl-820
Det är väl troligt att "bromslamellerna" är utslitna.

Det ska vara olja för våta bromsar, "Ford M2C53A" är översatt till dagens oljor en sådan, "wb".

Universialoljan innehåller troligtvis inte rätt tillsatser för bromsarna och är nog absolut i klenaste laget vad det gäller friktion.

Re: Kockums kockum 836

Postat: lör 22 dec 2012, 23:00
av mareka
Swedols un.olja ska funka till våta bromsar också enl inform.: "UNIVERSALOLJA Q8 T 1000 SAE 10W-30
Kombinerad motor-, transmissions- och hydraulolja av STOU-typ. Avsedd för diesel- och bensinmotorer. Speciellt anpassad för transmissioner ihopbyggda med våta bromsar. Universalolja för lantbrukare och entreprenörer.
Specifikation: API CF/SF, GL-4, New Holland NH 024C/324B/410B, MF M1127/M1135/M1139/M1141/M1144, GIMA CMS M 1145, Case MS 1118/1207/1209, Caterpillar TO-2, Allison C-4, ZF TE-ML 06B/06C/07B."

Re: Kockums kockum 836

Postat: sön 23 dec 2012, 03:18
av kl-820
Mja, den där ska väl räcka. Huvudsaken är nog att den är till för våta bromsar och håller GL-4 om man jämför med fordoljan du refererade till ovan.

Re: Kockums kockum 836

Postat: tor 05 nov 2015, 20:26
av mareka
Var det mycket problem att få bort trumpeterna? Är inte ramen i vägen så man måste sänka bakändan?
Jag har nämligen fått en slirning i splinsen på ena drivaxeln (inre änden) så troligtvis är ju även planetväxeln kass. Vet någon om det är samma drivaxel o planetväxel som i Ford 5000 eller någon annan Ford-modell?

Re: Kockums kockum 836

Postat: tor 05 nov 2015, 22:17
av Mr-Hemek
Det är inte lika på någon jordbrukstraktor