Skotare

Inköpt Mini bruunett 678 -85

199 inlägg 84931 visningar 23 följer Svara, dela mm...  
Rottne skotare kategori

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

sveakatten  
#551309Som ny, och vilken kran!!! :-bd :-bd

Rottne skogsmaskiner

bgl  
#551323Inte helt lätt att se på bilden, men det verkar som om det är lyftcylindern som kan få kontakt med bågen över taket.
Mindre lämpligt för lagret på cylinderstången, försök att ändra så att bågen går mot huvudarmen i stället.

stenberg77  
#551363Tyckte inte det såg ut som ett problem, utan tyckte det blev ganska vettigt, den vilar på en plan yta på själva örat, jag får se hur jag gör. Du kanske har en poäng, men den kan inte nå/skada kolvstången. Den där plana ytan på örat är förmodligen till för att kunna skruva fast en plåt för att skydda kolvstången.

1550088464_img_1196.jpg

TS

Värmlänning  
#551368WOW.. jag måste nog också köpa en Mini Bruunett... :shock: :mrgreen:

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551390Verkligen snyggt 👍
Väger den nya kranen mindre än den gamle?

stenberg77  
#551397Ska vara ca 100kg lättare än gamla.

TS

bgl  
#551418Tack för bilden. Jag tänker mest på bussningen som kan få onödig statisk belastning som riskerar trycka bort smöjfettet.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#551425Vilken maskin! Jag blir nostalgisk när jag tänker tillbaka. Grattis till ett enormt fint jobb!

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#551506Verkligen mycket mycket fin! Den håller du hårt i nu för en sån fin maskin ska värderas
mycket! :-bd

stenberg77  
#551676Ni som har äldre skotare, har ni bytt styrsystem? Verkar som de man frågor rekomenderar byta kablar och köra vidare. Det fungerar ju bra det lilla jag testat hittils...

TS

M,ohlsson  
#551738Funderade på samma sak när det började spöka på våran 678. Bytte dock aldrig, vi har minispakar så bytte allt i kabelväg och lämnade iväg boxarna på en övergång och kontroll av lödningarna. Hittills har det funkat fint.
Fint med kranen på din 👍

bgl  
#551763Min gamla 678 började efter några år att få glappkontakt till kranen. Det var en av de första som byggts med IPS-boxar. Felet hade börjat komma på fler och rådet var att löda om boxarna. Jag rådgjorde med en bekant som var elektronikkonstruktör i helt annan bransch, han förstärkte snabbt alla lödningar med ett annorlunda lod och allt blev bra. Minns inte vad han använde.

stenberg77  
#551829Är potentiometrarna den svaga länken? eller elektrolytkondensatorerna? Eller har det varit lödningarna helt enkelt.

Man blir ju lite sugen på att rita om korten och lägga in digitala potentiometrar som man skulle kunna styra med blåtand och mobil, tex få förara profiler. Men det får nog stanna vid en tanke, det finns tusen andra saker och göra, tex använda maskinen.... :-)

Enligt alfta produkter var kabelhärvorna det första man skulle byta vid problem.

TS

Tralsmo  
#551864Har haft ett par ösa 250 mä ips.
Dom ips boxarna har jag inte behövt meka med men rent generellt efter många års erfarenhet i elektronik så är elektrolyt kondensatorer en förbrukningsvara.
Det beror föralldel lite var dom sitter i konstruktionen.

Angående lödningar så är nog det det vanligaste felet i en ips box.

Potensiometrarna i ips boxarna är av en typ som kallas cermet och är av riktigt bra kvalité, borde hålla betydligt längre än allt annat på maskin.

stenberg77  
#552277Jaha, jag skulle aldrig frågat och nya styrsystem. Idag började det krångla när jag skulle testa hänga på stegmataren. Åt vilket håll jag än drog spaken, kom vipparmen innåt mot rutan! Testade att kasta om spakarna och då blev det bra, så felet är i spaken. Delade spaken och provade kasta om underdelen med den fungerande spaken. Så felet är lokaliserat till underdelen. Sedan var det ett rätt komplex konstruktion, så där stannade jag.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).