fre 15 okt 2021, 05:34#731766
Det skurna lagret bjöd på lite mer motstånd än vad som var önskat, värmeutvecklingen som man ser spår av i färgskiftningen hade resulterat i att ytterlagerbanan hade ”svetsats” ihop med gjutjärnet i växellådshuset, delar av gjutjärnet följde med lagerbanan ut. Det kanske hade gått att bara slå dit en ny lagerbana och att det hade fungerat men jag ville försöka att fylla i med mässingslod och sedan arborra till rätt mått men det misslyckades och växellådshuset sprack trots förvärmning och isolering enligt konstens alla regler.
Några samtal senare så var ett nytt växellådshus lokaliserat och det blev en dagstur i bil genom de småländska skogarna för att hämta hem fyndet.
Växellådan är nu renoverad med nya drev och lager och åter ihopdockad med motorn. Allt återmonterat i maskinen för nästa moment att fixa bakaxelläckage och bromsar.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto