tis 05 nov 2024, 22:26#860629Farma kör nu runt på turné med sin skotare Farma LF8 tillsammans med firmorna som ska sälja skotaren i Sverige. Nu på fredag visas den av Maskin Väst på skogsdag hos min bror Göran (mellan Segmon och Slottsbron, avfart från E18 mot Segoltan) för den som är intresserad av att se maskinen.
Förra veckan var den i skogarna hos Staffans Maskin i Istorp/Horred i Västra Götaland. Jag var där och kollade på den men tyvärr blåste det så hårt så det gick inte att filma något bra. Men jag lägger upp några bilder här nedan. Den maskin som visades upp nu har något kortare kran än den första som visades i Estland i fjol. Nu sitter en Farma C7.2-kran på LF8:an istället för åttameterskranen som satt på första prototypen. Motorhuven har designats om till en lägre profil = bättre sikt framåt och en del komponenter som satt lite illa till (främst kring midjan) har nu placerats där de ska vara på ett skyddat sätt.
Farma säger att de jobbat en hel del med att utveckla styrningen av driften, som ju består av en hydraulmotor per hjul. Det krävs antagligen en hel del finlir i styrsystemet för att maximera dragkraften och minimera risk för slirning. Alla hjul går att styra individuellt och nu satt det kedjor på ett av hjulen i varje boggi vilket betyder att de båda hjulen slirar olika lätt. Vid det här demotillfället var det ganska ytblött och halt och det var intressant att se hur styrsystemet fick ligga och kompensera mellan varje hjul och boggi.
Skotaren ska kunna lasta 8,5 ton och den har vägts in (som den nu visades med 7,2-meterskranen) på en vikt av ca 9,5 ton. Det går att sätta band på bakre boggin, eller som här, kedjor på ett hjul per boggi. Priset landar enligt Farma på "mer än 2,5 miljon men mindre än 3..." Då ingår fogmaker-brandsläckningssystem mm.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto