Skotare

Montera Hydraulisk vinsch på en Minibrunett

25 inlägg 7742 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Rottne skotare kategori
Användarvisningsbild

Re: Montera Hydraulisk vinsch på en Minibrunett

Otik  
#823939Hur har det gått, Har du fått dit vinschen och fungerar det som tänkt ?

Rottne skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Rickard Magnusson  
Otik skrev:Hur har det gått, Har du fått dit vinschen och fungerar det som tänkt ?

Ha varit på tok för mycke att göra på andra håll ett tag o kallt ute o ingenstans att vara inne o skruva så det får blir ett projekt till våren. men kommer att gå på tipsen jag fått här *Tumme upp* =)

TS
Användarvisningsbild

Otik  
#825974Du får berätta när du fått monterat och testat om du blev nöjd. Har samma maskin som dig och funderar starkt på en vinsch 😊

Användarvisningsbild

Otik  
#847455Har du fått monterat på vinschen och hur har den fungerat isåfall ?

Användarvisningsbild

Rickard Magnusson  
#847509Tanken är att jag ska göra det på semestern. så tyvärr ha jag inte kommit längre än.

TS
Användarvisningsbild

Otik  
#847511Dokumentera gärna med lite bilder ditt arbete och hur det blev och lägg in här om du kan. Jag är intresserad av liknade lösning. Är alltid någon stock som man hade behövt vinscha. Speciellt om man är ute och tar reda på vindfällen.

Användarvisningsbild

Rickard Magnusson  
#847524Det ska jag absolut göra 👍

TS

AKKAMAAN  
#873984Har hjälpt en annan Mini Brunett ägare med installation av Weimers radio vinsch.
Din vinschventil ansluts med ett T på pumpens tryckledning nånstans där det finns utrymme. Vinschventilen ska komma med en serienippel på retursidan som måste pluggas.

För att aktivera högtryck på pumpen så behöver du en 2/2 solenoidventil (normalt öppen). Elsignalen för aktiveringen tar du från den 12 V elsignal som aktiverar vinschventilen
Du behöver 2 st dioder på dessa två ledningar.. Enligt min bild
1741313983_vinsh_palastningsventil_678.jpg

Pålastningsventilen installeras i den signalledning som går från kranventilen ner till styrningsventilen.

Användarvisningsbild

Otik  
#877806Då har man fått monterat Weimers vinsch och radiostyrning på 578:an.
Blev en hel del kliande i huvudet innan det fungerade och blev bra.
Förutom vinschen var det en 6:2 ventil samt radiostyrning från Göranssons .
Då det sitter Ergo stick i maskinen och dessa är minus styrda ( det ligger 24 ständigt vid magnetventilen) och radiostyrningen är plus styrd så funkade det inte bara koppla ihop vid magnetventilen. Fick bli att radiostyrningen fick kopplas till ett relä som jordade magnetventilen för att komma runt problemet med plus respektive minus styrt system.
Ett stort tack till Weimer, Göranssons och Ergo Digistick för mycket god hjälp och support !

Användarvisningsbild

svampbob  
#877932Hur stor andel av skotarna som inte går professionellt har vinsch tror ni?
Jag hade vinsch på en av mina 610or men använde den en enda gång under de åren som jag hade den.

Nu när jag ser det här så tänker jag ändå att det kanske skulle vara bra att ha på 870in.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).