Skotare

840 -95 transmissionsproblem

36 inlägg 5912 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 840 -95 transmissionsproblem

Felixmax  
#840038 Ok för hit en Repratör ikväll så får vi kolla på det, fanns det nya på Komatsu ?

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Rippinkitten  
#840040 Jag fick tag på en ny på komatsu, men det glesnar nog på hyllorna med delar till gamla maskiner. Vet inte hur det ser ut om man kan köpa delar direkt från Sauer. Pumpen sitter säkert i andra anläggningsmaskiner.

TS
Användarvisningsbild

Felixmax  
#840041 Ja jag har skickat förfrågan så får se då!

Användarvisningsbild

Felixmax  
#840200 Hade Repratör ute idag och då fick vi inte maskin ur fläcken, upptänkte ett läckage av hydraulolja in i fördelningslådan. Troligtvis från hög och låg växeln, ska byta oringar där så får vi se om det kan lösa problemet. Trycker in hydraulolja så det kommer ut i luftningen på fördelningslådan.

Tralsmo  
#840224 Nu har inte ja koll på så gammal 840.

Men på mina gamla ösa 250 kunde man medelst två mutter på en pinnbult justera hög å låg mekaniskt så man fick antingen hög eller låg.
Om hydrauliken eller kolven inte funkade.
Gick ochså att ställa i mitten (neutral) å då va ju inte kugghjulen i ingrepp.

Borde ju iochförsig en erfaren reperatör ha koll på.

Tralsmo  
#840231 Läste nu första inlägget igen.

Förmodligen är inte min föregående kommentar relevant men läcker de så bör de ju åtgärdas.

Ta huvud problemet först i såfall.

Användarvisningsbild

Felixmax  
#840757 Jobbar vidare med min 840, fanns inga nya eller begagnade elmagneter på Komatsu tyvärr, ska försöka mäta upp dem. Fick även tips om indexerings boxen som styr hydrostaten mm.

Användarvisningsbild

Felixmax  
#845813 Har mätt mina magnetventilen nu och fick 25 på pumpen och inget värde på hydrostatmotorn så kanske kan vara det som är felet!

Tralsmo  
#845882 Va menar du med 25?

Hydrostat motorn går inte ner till noll på hastigheten även om magnetventilen eller hydraulstyrning är fel så den kan de knappast bero på om inte motorn totalhavererat.
Den va väl genomgången läste ja.

AKKAMAAN  
#845886 Menar troligen 25 Ohm, vilket verkar vara en relevant siffra för en förstyrventilmagnet spole

Användarvisningsbild

Felixmax  
#845890 Exakt 25 Ohm och det var vad tillverkaren angav efter lite efterforskning, inget värde på magnetventilen vid hydrostatmotorn vilket kan tyda på att den gett sig.

AKKAMAAN  
Tralsmo skrev:Hydrostat motorn går inte ner till noll på hastigheten

Om hydrostatmotorn skulle gå ner till noll i deplacement så skulle hydrostatpumpen bygga max tryck och flödet går på överströmning vilket skulle höras på både pume och dieselmotor.

även om magnetventilen eller hydraulstyrning är fel så den kan de knappast bero på om inte motorn totalhavererat.
Den va väl genomgången läste ja.

Om det beror på hydrostatmotorns sida av hydrostaten så är det som du säger antingen motor haveri eller mekaniskt avbrott i fördelningsväxellådan

Eftersom det är en röd lampa som larmar så måste det nog vara ett fel som inkluderar eletroniken.
Då vi har en magnetventil för vardera körriktningen på pumpen så är det osannolikt att båda dessa är felande.

Om det nu inte finns nån resistans i hydrostatmotorns magnet så skulle det kunna vara orsaken till att den röda lampan larmar.

Det skulle kunna konstateras genom att lossa Hirshmann hatten på motorns elventil och ansluta en annan 25 Ohm förstyrmagnet till kablaget. Alternativt ansluta ett motstånd på 25 ohm.. Om lampan slocknar så har vi (troligen) hittat felet

Tralsmo  
#845896 En fråga till akkaman.

På mina skotare ja haft så vinklar ju inte hydrostatmotorn ner till noll i hastigheten.
Då borde ju noll i hastigheten på skotaren inte bero på den?

AKKAMAAN  
Felixmax skrev:inget värde på magnetventilen vid hydrostatmotorn

När man mäter resistans över till exempel en magnetspole så kan man få fyra olika typer av resultat.

1.Rätt resistansvärde, 25 Ohm

2. Fel resistansvärde t ex 12 Ohm eller 100 Ohm. 12 Ohm tyder på "halv-brunnen" lindning från överhettning. "100 Ohm" skulle kunna vara en dålig lödning under sockeln
3. Oändligt hög resistans vilket tyder på ledningsbrott i spolen. Detta kan vara reparerbart om avbrottet sitter under magnetens sockel (lödning). Sockeln går att lossa med ett par skruvar och då kan man löda fast en lossnad kabel igen.
4. 0 (noll) Ohm vilket tyder på kortslutning och spolens lindning är troligen "hel-brunnen" från överhettning.

Vilket av alternativ 3 resp 4 är det som ger "inget värde"?

Om du använder en digital multimeter så ska den visa 0 (noll) vid kortslutning och vid avbrott så ska displayen blinka på alla sifferpositioner (eller alternativt visa ett oändlighetstecken (∞)

Användarvisningsbild

Felixmax  
#845901 Ja jag fick ju 0 som du skriver i alternativ 4 så då bör den vara brunnen. Vi ska göra lite mer kontroller ikväll och se om vi kan pröva med ett motstånd som du föreslog.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).