Skotare

Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

77 inlägg 35549 visningar 20 följer Svara, dela mm...   

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

Ljursken  
#760245 Jag pratade med Ulrika på Elmia och hon nämnde att de siktar på att maskinen skall landa på (börja på) ca 1,5 miljon beroende på kran, hjulval osv.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

svampbob  
#760260 Även om dom lyckas nå dit så är det mycket pengar för en självverksam.

Jag högg lite vindfällen manuellt i helgen och varje gång jag är ute med såg och skotare så blir jag förvånad över hur effektivt det ändå är då du har skotaren med dig och det blir noll brossling.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760263 Så är det. Men tittar man på begagnatmarknaden så får man väldigt mycket maskin för 1,5 mille. De flesta självverksamma nöjer sig med maskiner för 3-4 00 000.

Robur Clivus  
#787304 Borde börja närma sig med visning av denna skotare?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#787358 Det senaste jag hörde var lansering fram på vårkanten.

TS

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787590 Så vad väljer dom bort för att hålla nere priset så att det kan bli en maskin för den självverksamme?

Jag hoppas dom lyckas men vi har sett sådana här maskiner för den "självverksamme" komma och gå förut och med gå så menar jag att de antingen försvunnit eller blivit för dyr för den självverksamme.
Som någon sa, 1.5 mille är mycket för den självverksamme.

Om vänstern=miljömupparna får som dom vill så måste slutavverkningarna bli mindre och då fyller den kanske en funktion men annars så är den lite stor i mina ögon. Om det är en maskin för första och andragallring så borde den vara mindre och billigare.

Den självverksamme skulle nog vilja köpa en lätt begagnad maskin för ett lägre pris. En maskin som bara får något hundratal timmar per år på sig är nog svår att motivera i för den självverksamme.

Användarvisningsbild

JohannesG  
#787598 Priset lär vara det störst problemet för självverksamma.
Storleken är annars högst intressant både för självverksamma och entreprenörer. Ganska jämnstor med traktor och skogsvagn.

Användarvisningsbild

svampbob  
#787605 Nu när jag kör Vimek 870 NG så kan jag inte tycka att den är för stor. Den är otroligt smidig med boggistyrningen och jag lastar 7,5 fub utan att bredda bankarna.
Det blir jobbigt när jag i nästa vecka ska lämna igen den och börja köra 6-hjuling igen.

Jag tycker att Farma satsar helt rätt i storlek.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787610 Angående priset, vad kostar en ny traktor med drivkärra?

maltex  
#787611 Den som är sugen kan ju alltid räkna vad man får pynta för lämplig 15tons vagn,kran med ventil och styrsystem + passande traktor. Då kanske inte 1.5-2 miljoner är så dyrt för en skotare. Fast båda alternativen förutsätter att man har tillräckligt med körning eller kosing ,kombinationen av båda alternativen går nog också bra. Vi andra får fortsätta drömma.

hfab  
svampbob skrev:Nu när jag kör Vimek 870 NG så kan jag inte tycka att den är för stor. Den är otroligt smidig med boggistyrningen och jag lastar 7,5 fub

Kostar den något?
Jag tycker det ser lite osmidigt ut å kliva in i den.
Hur tycker du dörr och insteg känns?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
maltex skrev:Den som är sugen kan ju alltid räkna vad man får pynta för lämplig 15tons vagn,kran med ventil och styrsystem + passande traktor. Då kanske inte 1.5-2 miljoner är så dyrt för en skotare. Fast båda alternativen förutsätter att man har tillräckligt med körning eller kosing ,kombinationen av båda alternativen går nog också bra. Vi andra får fortsätta drömma.

Fast du ska väl jämföra med ett ekipage i samma storlek dvs 8ton och inte det dubbla.
Sen kan du skotta snö, plöja åkern, köra skräp, dra båten osv med traktorn. Med skotaren har du svårt att göra så mycket annat än att skota.

Om du hade haft en mobil för att ringa med, en för att skicka sms och en för att surfa med hade då varje mobil fått kosta lika mycket som den du kan göra allt med?

maltex  
#787665 Man behöver väl en 15tons vagn för att få på ca8ton virke vad jag förstått.Sen är ju frågan skotare eller traktor ett väldigt olika långt snöre,den som behöver en skotare ska nog inte köpa en gådstraktor. Målgruppen för LF-8 och liknande skotare kommer nog upp i såna volymer/år så att ett traktorekipagekanske inte blir ett ekonomiskt/praktiskt alternativ, beror lite på arbetssätt.

Användarvisningsbild

JohannesG  
#787666 Lastvikten på skogsvagnar är inte samma som på skotare. Med några få undantag finns det ingen logik mellan angiven lastvikt och faktisk lastvikt på dessa. Men det har ändå blivit en metod att jämföra storlek.

Det man får jämföra är faktisk grindarea, Vimek 870 NG har då ungefär samma area som det vi brukar kalla 12tons vagn (runt 2,7m², och sedan finns de som är både mindre och större).
Farmas skotare är troligen aningen större än Vimeken om man går på angiven lastvikt, men det vet vi inte säkert ännu.

Diskussionen om traktor kontra skotare behöver vi inte ta här då det är helt utanför ämnet. Att jag nämnde det vara bara en storleksjämförelse då jag ofta får uppfattningen att många tror att dessa två nya skotare är stora och klumpiga.
Då vill jag med traktorjämförelsen visa att de är i en storlek som länge varit och fortsatt är mycket vanligt förekommande bland skogsbönder, men då i form av skogsvagn efter traktor.

maltex  
#787668 Fast prisjämförelsen ny/nyare mindre skotare mot begagnat/välanvänt traktorekipage haltar ju lite.Ska man upp i samma prestanda med en traktor så lär det kosta (kran ventil spakar styrsystem pump etc).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).