Skotare

Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

73 inlägg 31250 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

Staffan7  
#804565 Jag har ca 100 ha. Mycket planteringar efter Gudrun som ska börja gallras inom 5 år.
Det är en maskin i rätt storlek, inte för liten och inte för stor.
Och som någon så.. förhoppningsvis inte så mycket elektronik.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

svampbob  
#804580
Staffan7 skrev:Jag har ca 100 ha. Mycket planteringar efter Gudrun som ska börja gallras inom 5 år.
Det är en maskin i rätt storlek, inte för liten och inte för stor.
Och som någon så.. förhoppningsvis inte så mycket elektronik.


Varför är ni så rädd för elektronik? Utan elektroniken blir det en väldigt primitiv maskin.
Visst jag kan förstå rädslan för gammal sliten elektronik i skogsmaskiner som är 20 år+

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

alias  
#804584
svampbob skrev:
Staffan7 skrev:Jag har ca 100 ha. Mycket planteringar efter Gudrun som ska börja gallras inom 5 år.
Det är en maskin i rätt storlek, inte för liten och inte för stor.
Och som någon så.. förhoppningsvis inte så mycket elektronik.


Varför är ni så rädd för elektronik? Utan elektroniken blir det en väldigt primitiv maskin.
Visst jag kan förstå rädslan för gammal sliten elektronik i skogsmaskiner som är 20 år+


Elektronik och datorer i maskiner som går i daglig drift är säkert inte något problem i normalfallet, men när man har maskiner som kanske inte startas på ett drygt halvår ibland så brukar det vara just elrelaterade fel som ger sig tillkänna.

Ju mer avancerade konstruktioner blir, desto svårare blir de att felsöka och reparera/hålla vid liv.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

HannuRöj  
#804590 På tal om elektronik..
Nu har jag (minst!) fjärde motorkontrol av märket WOODWARD APECS på min 9 år gamla TERRI. Har kostat något 1-2€ per timme, att slippa gasa PERKINS. Jag själv har köpt och bytit en, och det tog hela tre månader att få en original reservdel hit från Sverige.
Plus att (minst!) en av fyra JÖRGENSENS canbus datorer har bytit, och säkert något annat också.
Fick ingen hjälp av Jörgens industrielektronik AB, gällande deras USB - CAN adapter mm.

(Blev lite gratis reklam, var så god alla förenämda) 🤐

Edit. Fixade åldern. 9 är den, inte 19. 😁
Senast redigerad av HannuRöj sön 25 jun 2023, 15:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

Staffan7  
#804592 Jag har lantbruk också och det mekaniska på maskinerna är inte alls så dyrt att laga som det elektroniska.
Elektronik är väldigt bra så länge det inte går sönder eller krånglar.

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

Skarpan  
#814252 Någon som hört något nytt om LF 8?

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

Torbjörn Johnsen  
#814253 Lansering förväntas ske nästa vecka. Håll ögonen här på Skogsfrum😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

Torbjörn Johnsen  
#814898 Idag har vi fått lite mer teknisk information om den nya Farmaskotaren LF8. I morgon ska vi ut och se på prototypen i skogen så då blir det lite video och bilder. Här är en sammanfattning när det gäller tekniken:

Motor
CAT C3.6 steg V/Tier 4 Final
Effekt: 100 kW
Vridmoment: 550 Nm

Styrsystem
Parker IQAN

Hydraulik
Pump: Linde (lastkännande med effektkontroll)
Hjulmotorer: Linde motor och Dana navreduktion
Max tryck: 350 bar
Max flöde: 260 liter

Transmission
Hjul: 8 st med 500, 600 eller 700-däck
Transmission: 8WD hydrostat, en hjulmotor i varje hjul (variabel och elstyrd)
Dragkraft: 120 kN
Körhastighet max: 27 km/h
Hjulhastigheten varieras så att innerhjulen går långsammare när maskinen svänger (sensor i midjan)

Kran
Flera alternativ:
Farma C6,7
Farma C7,2
Farma C8,5
Farma C8,0 X-CEL
Grip: 0,20 alt 0,24

Mått & vikt
Vikt: från 8500 kg (beroende på utrustning)
Lastarea: 2,6 m2 (går att breda stakarna ytterligare + 10 cm på vardera sida)
Max lastvikt: 8 500 kg

Bredd: 2,22 meter med 500 eller 600 hjul. 2,42 m med 700-hjul
Längd: 8,43 meter (standard). Går att förlänga bakvagnen med 60 cm och då blir längden 9,03 m
Markfrigång: 55 cm
Svängvinkel: 50 gr

Pris: ej beslutat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

Torbjörn Johnsen  
#814922 Här kommer några bilder på maskinen. Video och mer utförligt reportage kommer inom kort:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

Torbjörn Johnsen  
#815156 Nu finns en ny artikel med bilder och video från premiärvisningen:
Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820438 Ska vi gissa 1.8 miljoner?

120kN dragkraft är väldigt mycket för en så liten maskin!
En Malwa 460 som är ungefär hälften i stor sett till vikten har ca 30kN i dragkraft.
Jag gissar att det är navmotorerna som gör att man behöver så mycket extra kraft.
En Malwa som står med hälften av hjulen på is är ju lika stark som om den har bra fäste på alla hjulen, denna är bara hälften så stark när vartannat hjul står på is.

Sikte framåt kan inte vara något vidare, i övrigt så ser den väl vettig ut.

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

Robur Clivus  
#851362
Robur Clivus skrev:Tycker det hade varit intressant koncept om man även förbrett så att man kunde ha en stegmatarlösning att montera på skotaren med enkla handgrepp och med hjälp av kranen tex.


Vad tror vi om fästena fram under huven? https://www.forsmw.se/sv/skotare/lf8 på bilderna, ser kanske lite klent ut men svårt att tyda från bilder, kan man kanske ha en plan att montera en modifierad variant av https://www.forsmw.se/sv/processor/5-15-c och styra från hytten?

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

alias  
#851367
Robur Clivus skrev:
Robur Clivus skrev:Tycker det hade varit intressant koncept om man även förbrett så att man kunde ha en stegmatarlösning att montera på skotaren med enkla handgrepp och med hjälp av kranen tex.


Vad tror vi om fästena fram under huven? https://www.forsmw.se/sv/skotare/lf8 på bilderna, ser kanske lite klent ut men svårt att tyda från bilder, kan man kanske ha en plan att montera en modifierad variant av https://www.forsmw.se/sv/processor/5-15-c och styra från hytten?


Är inte det bara gångjärn för att kunna fälla motorhuven framåt?

Ska man ha ett aggregat på en så dyr basmaskin så lär man nog vilja ha kranspetsmonterat för smidighet och produktion.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).