Skotare

Kockum 84-35 kran fungerar endast när man vrider ratten

9 inlägg 1603 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kockum 84-35 kran fungerar endast när man vrider ratten

Daniel.  
#849256 Hej.
Har problem med att kranen inte rör sig om man inte rör på ratten (styrning) sammtidigt på en Kockum 84-35.
Det sitter ett monsun tison hv03 på den. Vilotrycket ligger på 30bar, vilket skall vara korrekt.
Jag kan se att trycket på ventilpaketet stiger när jag rör på spakarna och att kranen bara "darrar till", men saknar helt ork att göra något.
Men så fort jag rör på ratten fram och tillbaka så att terrängstyrningen rör på sig och rör på spakarna samtidigt så fungerar kranen klockrent.

Har skruvat ur och kontrollerat alla pluggar och slaggar på den som visas på bilden nedan. Osäker på vad den är till för. Men det fanns ingen olja i den. Kan detta ha att göra med kranen bråkar?
1720375344_img_1353.jpg

Mvh Daniel

TS
Rottne skotare

Re: Kockum 84-35 kran fungerar endast när man vrider ratten

AKKAMAAN  
#849392 Troligen så är det en liten strypning som sitter igen i riktningsventilen. Eller eventuellt är den på en ¼" ledning som sitter mellan pumpen och ventilpaketet. Hydraulsystemet är av typen "avlastat konstant tryck" och det som händer när strypningen utter igen är att pumpen inte kan få ett signaltryck när man försöker aktivera kranventilen. Jag har ett hydraulschema man kan inte öppna den nu då jag sitter på en färja till Seattle WA. Återkommer senare
1720461125_img_20240708_105143755.jpg

AKKAMAAN  
#849431 Ber om ursäkt för mitt förra inlägg. Jag var lite ofokuserad och misstog mig om den där strypningen som inte användes på dessa kockumsmaskiner med Monsun&Tison HV03. Man har löst avlastat konstant tryck på ett annat sätt, med två st pålastningsventiler för högtryck. En gemensam för rattstyrning, schakblad och grinden, #10 på bilden, och den andra, #11 på bilden, för kran och terränstyrning. När någon av dessa pålastningsventiler påverkas av respektive funktioner så går pumpen upp i högtryck. Om pålastningsventilen för kran terrängstyrning t ex kärvat fast så att den inte kan växla position så uppstår ditt symptom
Jag kan se att trycket på ventilpaketet stiger när jag rör på spakarna och att kranen bara "darrar till", men saknar helt ork att göra något.

Den obetydliga "darrningen" i kranen beror på att pumpen stannar i stand-by läge på 30 bar.
Dessa två pålastningsventiler, #10 och #11 sitter på en varsin ledning som går till en skyttelventil #12 som ansluter till pumpens tryckregulator.
Det måste vara kranventilens pålastningsventil #11 som inte funger. Den sitter på en ledning mellan skyttelventilen #12 och kranventilpaketet. Dessa pålastningsventiler har också en tryckbegränsande funktion. medan du påverkar ett kranreglage lämpligen rotator med en hängande kran
Knacka försiktigt med en liten hammare på huset till pålastningsventil #11 så kanske den vaknar till liv. Tala om hur det går...
1720500365_84-35_avlastat_konstanttryck.jpg
1720500366_kockums_84-85_hydraulshema_1+2.jpg

Användarvisningsbild

Daniel.  
#849788 Hej igen.
Jag har haft isär vad jag tror är begränsningsventilen för kranen. Ni kan se den på bilden nedan. Rätta mig gärna om jag är helt fel ute.

Jag har blåst i de olika kanalerna för att se vilken väg allting tar.
Detta är vad jag har kommit fram till:

-Mitt på kortsidan av ventilpaketet så kommer det en slang som ansluts på toppen av begränsningsventilen.
Det satt lite skit i den slangen, men det fanns ingen olja iden slangen. Bör det vara de?

-Det kommer ut en slang på vardera sida av ventilpaketet som mats i ett t-kors, för att sedan gå in i begränsningsventilen.
Där detta t-kors ansluts till begränsningsventilen så sitter det en fjäderbelastad ventil på insidan som öppnas vid ett visst tryck.
När den väl öppnas leds hydrauloljan genom begränsningsventilen och ut genom den slangen som går till pumpen (pumpsignal?)

-Det kommer en slang inifrån hytten (Okänd funktion) som går in i begränsningsventilen och ut genom slangen som går till pumpen (pumpsignal?)

TS

AKKAMAAN  
#849803 Ta en bild på HELA riktningsventilpaketet så man kan se alla ledningsanslutningar. Jo jag vet att det är trångt så du kanske måste ta flera bilder ur olika vinklar.
Edit: alla tre vntilpaketen, speciellt det som används för terrängstyrningen.
Försöker hjälpa dig hitta den här kritiska strypningen som troligen sitter igen med skräp. Det ska gå ett litet kontrollflöde genom den strypningen
1720877979_kontroll_floede_strypning.jpg

AKKAMAAN  
Daniel. skrev:Det satt lite skit i den slangen, men det fanns ingen olja iden slangen. Bör det vara de?
Var slangen helt torr eller hade oljan runnit ut?

-Det kommer ut en slang på vardera sida av ventilpaketet som mats i ett t-kors, för att sedan gå in i begränsningsventilen.
Där detta t-kors ansluts till begränsningsventilen så sitter det en fjäderbelastad ventil på insidan som öppnas vid ett visst tryck.
När den väl öppnas leds hydrauloljan genom begränsningsventilen och ut genom den slangen som går till pumpen (pumpsignal?)

Sitter det ett tryckuttag på T-kopplingen

-Det kommer en slang inifrån hytten (Okänd funktion) som går in i begränsningsventilen och ut genom slangen som går till pumpen (pumpsignal?)

Snarae en slang som går TILL hyttem. Skulle kunna gå till en tryckmätare men tror mera på ett tryckuttag. Osäkert om detta är original. Slangen till hytten går väl att följa?!

Användarvisningsbild

Daniel.  
#849914 Lite osäker på vilken som är till för terrängstyrningen. Men bifogar lite bilder så kanske du kan se om det är något du känner igen.

På T-korset sitter det inget tryckuttag. Se bild nedan.

Den slangen som det satt skit i var det inga mängder av olja direkt. Borde varit tycker jag.
Det satt en lång tratt/hylsa in i ventilpaketet (på kortsidan) som jag hade loss och gjorde rent också, men det var egentligen ingen nämnvärd skit på den. Till den tratten/hylsan var slangen med skit i ansluten.

TS
Användarvisningsbild

Daniel.  
#850531 Det går ut två slangar från vardera långsida av kranpaketet och går till en schyttelventil/T-kors somgår in i begränsningsventilen. Sitter en backventil som är fjäderbelastad får den oljan går in i begränsningsventilen. Så det får vara lite tryck för att den skall öppnas.
Problemet är att det knappt kommer ut någon olja från dom slangarna som går ut från ventilpaketet. Det "sipprar" långsamt ut. Känns inte helt rätt i min mening.

TS
Användarvisningsbild

Daniel.  
#851125 Problemet löst!
I och med min bristande kunskap när det kommer till hur hydrauliksystemet hänger ihop så tog detektivarbetet längre tid.
Den slangen som kom från hytten (från ratten) var felkopplade. Så all tryck i begränsningsventilen hade fritt flöde ut genom den istället för att skicka signalen till pumpen.

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).