Skotare

Digistick som ersättning

8 inlägg 1182 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Digistick som ersättning

gripskopa  
#849851 Hej en fråga. Har någon erfarenhet av manöversystemet Digistick - då en av mina spakar av typ Monsun Tison krånglar och jag misstänker att jag förstört en utbytesspak då kopplingen på gamla spaken inte alls följde jord- minus koppling som det normalt skall vara. Kan systemet med Digistick vara ett bra alternativ att byta ut ena sidan-halva ventilpaketets manövrering

TS
Rottne skotare

Re: Digistick som ersättning

AKKAMAAN  
#849864 Först och främst, vad har du för styrsystem idag? IPS 302 eller VCU?

Tror inte du kan "förstöra" en ICL spak pga av nåt "jordfel". Det problemet kan säkert fixas billeigare än ett DigiStick system för 25000+ SEK

Digistick är ett bra system som många framgångsrikt köpt för att ersätta Monsun&Tison/VOAC systemen.
Men att bara byta ena spaken till Digistick är inte vidare väl använda pengar, speciellt inte om du i framtiden vill avyttra maskinen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#849923 Kört med digistick sen 2012 till en lite större traktormonterad kran och tycker dom fungerar bra.
Sen att bara byta den ena tror jag inte på då känslan måste bli väldigt olika mellan spakarna

gripskopa  
#849927 Tack för svar. Jag har VOAC monsun Tison typ den sk. ståpicken med vippan uppepå. Det som skrämmer är ju att det står att + skall till no 1 och - skall till no 5. På gamla spaken så var det nog kabelbrott eller liknande under microbrytaren i spaken. Nu var det så med att på gamla så satt överhuvudtaget ingen tråd på nr 5. Jag mätte efter + men kanske misslyckades för det enda som funkade var att huvudboken gick åt ett håll med vippan på spaken. Det jag oroar mig för är att det på spaken står att man måste koppla + och - rätt annars kommer dioder i spaken att förstöras. Dock kanske typ skogtekniska i Alfta eller annan kanske fixa trasiga dioder. Orsaken till att bara byta en var att friska sidan har terrängstyrning och torntiltning i pedal.

TS

AKKAMAAN  
#849932 Du svarade inte på frågan om vilket styrsystem för spakarna du har på maskinen?!

Här en bild med kopplingsschema på spaken men det kopplas lite olika beroende på vilket styrsystem du har....
1720991819_icl_301_0.jpg

1720991818_icl_301.jpg

gripskopa  
#849934 Jag har den 301 an. Bilderna vara ar ju även dem för att koppla fel- rädd jag lyckats med det och troligen sabbat spaken. Men som ni skrev billigast och bäst om någon kan fixa det man ev förstört.

TS

AKKAMAAN  
#849938 Jag för står nu att du är en nybörjare.
Vilket STYRSYSTEM har du?
IPS
1721000717_ips.jpg

eller

VCU?
1721000717_vcu.jpg

gripskopa  
#849952 IPS

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).