Skotare

Löner?

8 inlägg 2958 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Löner?

forest.  
#743256 Vad tjänar ni timmen när ni kör maskin som anställd?
Har 150kr/tim på både skördare och skotare vad är en normal timlön?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Löner?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743283 Eg synes det høyres lite ut, no er eg i Norge men allikevel. Det er jo under 270 000 i året. Går det ann og leva av det så dyrt som alt er blitt? Ikkje meininga og vera negativ eller hovmodig men stussa litt på det der men lønninger og kostnader er vel litt lavere i Sverige men er det så mykje lavare?

Användarvisningsbild

Re: Löner?

skogsjan695xl  
#743310 Allt mellan 150-180 är nog rätt normalt i det stora hela.

Användarvisningsbild

Re: Löner?

Skogen123496  
#848436 Man får vad man är värd! Genom att vi är en bransch som går på 95% ackord så beror lönen på hur duktig man är på att producera utan att köra sönder konstant. Vi har ingen anställd under 200kr timmen + väldigt bra förmåner, väldigt många entreprenörer som är dåliga arbetsgivare i denna bransch tyvärr

Avatar Fallback

Re: Löner?

Tralsmo  
#848439 Just nu är lönen för en nyutexaminerad från skogs gymnasiet på skotning 154kr per timme.
+ Diverse tillägg för ob , öv å färdsträcka till jobbet om de förekommer.

Att betala 200kr - diverse lönetillägg för en erfaren maskinist är rena förtjänsten om ja ska sticka ut hakan.

Ja håller me föregående talare.
De är många entreprenörer som inte sköter sig mot sina anställda.
En av anledningarna till att tappet är så stort.

Användarvisningsbild

Re: Löner?

Skogen123496  
#848441
Tralsmo skrev:Just nu är lönen för en nyutexaminerad från skogs gymnasiet på skotning 154kr per timme.
+ Diverse tillägg för ob , öv å färdsträcka till jobbet om de förekommer.

Att betala 200kr - diverse lönetillägg för en erfaren maskinist är rena förtjänsten om ja ska sticka ut hakan.

Ja håller me föregående talare.
De är många entreprenörer som inte sköter sig mot sina anställda.
En av anledningarna till att tappet är så stort.


Precis det är det enda jag konstant är på bolaget när vi förhandlar vi måste kunna konkurrera med entreprenads branschen annars kommer vi enbart få folk som inte ens kan sitta i grävmaskin, jag är halvt skeptisk mot framtiden. Men tycker mest synd om transport branschen som konstant kör nästintill på plus minus noll då det finns alldeles för många som är villiga att köra nästintill gratis

Avatar Fallback

Re: Löner?

AKKAMAAN  
#848446 10% vinst är vad man vill ha i ett företag. I en kostnadskalkyl bör det ingå som en kostnads del. Och kör man efter en sån kalkyl så är ju plus/minus/noll ett bra rsultat

Avatar Fallback

Re: Löner?

jannee  
#848497 Vilja är en sak verkligheten blir oftast en helt annan.
Jag känner endast till transportbranschen och där kan man i bästa fall HOPPAS på 3 till 4 % i vinst, oftast hamnar den betydligt lägre.
Sak samma med att bedriva ett skog eller jordbruk, skulle DU som arbetar ta ut full avtalsenlig lön för ALL tid du lägger ned på att driva din fastighet skulle det endast bli illröda siffror.
Visserligen skulle siffrorna bli betydligt bättre när du avyttrar din fastighet - det är därför man säger att en bonde lever fattigt men dör rik.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).