sön 19 maj 2024, 16:18#844449
Om du tar en knivskarp bild på det hydraulshema du fick för din maskin så är det lättare att försöka analysera vart dina värmeproblem uppstår.
Att du "bränner" dig när du tar på tanken är onormalt, men det beror kanske på att du är "värmekänslig"?!
Har dessa problem varit sedan du skaffade maskinen?
Normal driftstempertur i ett hydraulsystem är 40-60 grader C.
Det bästa felsökningsverktyget för värmeproblem är en IR temp mätare.
För mig är det oklart om din maskin har rundpumpningshydraulik OC CF med fast pump-deplacement eller om det är ett hydraulsystem med tryckkompenserad variabel pump, CC VF.
Det krävs flöde och "tryckfall" för att värmeutveckling ska kunna uppstå.
Om du har OC CF system så kan värmeutvecklingen ske även om du inte kör nån hydraulfunktion genom att oljan cirkulerar hela tiden. Anslut en tryckmätare och mät pumptrycket på tomgång och 1500-1800 rpm när maskinen körs utan att du använder nån hydraulfunktion inklusive ramstyrningen.
Om du har CC VF system så kan det bara ske värmeutveckling om du aktiverar någon/några hydraulfumktioner.
Om vi tar din vippfunktion som går långsamt åt ena hållet när oljan blir varm kan bero på att kolvtätningen är trasig. Mät med IR temp mätare på kolven medan du belastar i ändläge i den riktning vippen går långsamt. Du kan behöva hjälp av en annan person för dettta.
Att rotatorn går långsamt åt ena hållet när oljan blir varm låter mera som att det är nån styrventil som krånglar/kärvar pga värmen.
Har du EHC/IPS styrsystem med kattskallar?
Vad är det för typ av transmissionssytem, dvs hydrostat eller converter/power-shift?
Man lär så länge man undervisar...
//Per A