Skotare

Rottne rapid 1986

7 inlägg 1812 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne rapid 1986

Kula85  
#842764 Hej vi har lite problem med våran Rottne rapid skotare från 1986 att hydrauloljan blir varm så kommer man åt någon bult eller sånt på tanken så bränner man sig. Har kollat strypventiler och sånt in i hydraul paketet vet någon om det sitter en oljekylare för hydrauloljan eller tips på vad som kan vara tokigt ? Tacksam för svar



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 1986

Kula85  
#844040 Någon som vet vart man får tag på ett hydraul schema och om det ska sitta någon hydraulolje kylare på en sådan maskin ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 1986

AKKAMAAN  
#844150 Här ett hydraulschema för en Rottne Rapid 1989. Visst kn vissa små detaljer skilja men jag är ganska säker på att även en 1986a har avlastat konstanttryck system. På en 1989aså är det en hydrauloljekylare men den kan ju ha tillkommit efter 1986. Se Position #49 i högra kanten
Det schemat fick jag tag på genom att kontakta Rottne. Det var mycket hjälpsamma.

Berätta gärna vilka hydraulproblem du har

1715870243_rottnerapidr20719_hydraulschema_25%_med_positionsfoerteckning_78%.jpg

Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 1986

Kula85  
#844400 Tack kontakta rottne jag med och fick ett till maskinen det som blir när man har kört ett tag är att hydrauloljan blir jätte varm så man bränner sig på bultar som sitter på hydraul tanken. Börja misstänka styrorbitrolen då den låter lite när maskinen är igång. Men när hydrauloljan blir varm så slutar rotatorn och gå åt ena håller och stickan på kranen går sakta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 1986

AKKAMAAN  
#844449 Om du tar en knivskarp bild på det hydraulshema du fick för din maskin så är det lättare att försöka analysera vart dina värmeproblem uppstår.
Att du "bränner" dig när du tar på tanken är onormalt, men det beror kanske på att du är "värmekänslig"?!

Har dessa problem varit sedan du skaffade maskinen?

Normal driftstempertur i ett hydraulsystem är 40-60 grader C.

Det bästa felsökningsverktyget för värmeproblem är en IR temp mätare.

För mig är det oklart om din maskin har rundpumpningshydraulik OC CF med fast pump-deplacement eller om det är ett hydraulsystem med tryckkompenserad variabel pump, CC VF.

Det krävs flöde och "tryckfall" för att värmeutveckling ska kunna uppstå.

Om du har OC CF system så kan värmeutvecklingen ske även om du inte kör nån hydraulfunktion genom att oljan cirkulerar hela tiden. Anslut en tryckmätare och mät pumptrycket på tomgång och 1500-1800 rpm när maskinen körs utan att du använder nån hydraulfunktion inklusive ramstyrningen.

Om du har CC VF system så kan det bara ske värmeutveckling om du aktiverar någon/några hydraulfumktioner.

Om vi tar din vippfunktion som går långsamt åt ena hållet när oljan blir varm kan bero på att kolvtätningen är trasig. Mät med IR temp mätare på kolven medan du belastar i ändläge i den riktning vippen går långsamt. Du kan behöva hjälp av en annan person för dettta.

Att rotatorn går långsamt åt ena hållet när oljan blir varm låter mera som att det är nån styrventil som krånglar/kärvar pga värmen.

Har du EHC/IPS styrsystem med kattskallar?

Vad är det för typ av transmissionssytem, dvs hydrostat eller converter/power-shift?

Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 1986

Kula85  
#857148 Har nog kommit fram till att det kanske är orbitrolen som ligger och drar hela tiden då man hör att den "morrar" eller hur ni skulle beskriva ljudet när som låter när man rör ratten. någon som vet hur man går till väga för att plugga den så man kan provköra och sen om oljan blir så varm igen. har 5st slangar till den 1st styrledning tunn slang.(vad jag fattar är signalledning i "smart" system som rottne kallar det. 1st som går till ventilpaketet 1st som är retur till hydrauloljetanken 2st som går till ett fördelningsblock för styrningen. Orbitrolen är även fuktig utvändigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 1986

AKKAMAAN  
#857157 Om det är Orbitrolen som läcker olja så kan det vara så att själva riktningsventilen i Orbitrolen ha hängt sig. Den riktningsventilen ska gå i neutralläge när man inte rör ratten.
Det första som ska hända när man rör ratten är att signalledningens fria genomlopp i ritningsventilen blockeras och därmed ställer om pumpen till högtryck. Så om detta är fallet så borde hydraulpumpen stå på högtryck.

Lossa signalledningens slang på hydraulpumpen och se om symptomet försvinner. Observera att nu kan inte pumpen gå i högtryck utan förblir i stand-by tryck runt 25 bar-30 bar oavsett vad du påverkar i hydraulikens styrsystem

Om du tvättar ren orbitrolens hus och när maskinen startas KALL och går på tomgång använd en IR tenperaturmätare och kolla hur Orbitrolhuset ökar i temperatur. Normalt ska den förbli kall tills man börjar använda styrningen. Efter tvättningen så kan du också se Orbitrolens typskylt med fabrikat och en modellkod

Detta med att orbitrolen är så pass fuktig och smutsig är helt onormalt och är i sig en anledning att se över Orbitrolen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).