fre 12 aug 2022, 18:37#766964
En kort presentation
Vi håller till i östra Blekinge och har lite skogsfastigheter från kustbandet och nästan upp till Norrland ( Smålandsgränsen) All skog är inköpt de senaste ca 40 åren av min far och jag har börjat som delägare i den senaste inköpta.
Skogen är en hobby, ett intresse . På sikt skulle det vara roligt att köpa mer skog och spendera mer tid med skötseln och kanske bara ha något styrelseuppdrag vid sidan. Än är jag inte där, men man har förhoppningsvis några decennier på sig än…
Driver företag och är lite för engagerad i olika företagsföreningar och liknande.
Favoritredskapen är den ihopfällbara grensågen och teleskopsågen
Jag har som många växt upp i det förhoppningsvis borttynande ”granöverallt-paradigmet”. Men under den tiden jag aktivt har deltagit i skötseln så har vi mer och mer gått över till att plantera efter förutsättningarna plus en del experimenterande med sortval.
Numera inser vi att det är förkastligt att försöka tvinga upp något som inte är lämpligt istället för det som kommer jättefint själv. Det leder till att vi har mer och mer björk och lite annat löv som kommer. Tidigare tumregeln med 2 meters förband har luckrats upp och vi är mycket mer flexibla för att få mer blandbestånd. Varför plantera dyra plantor bara för att röja bort dessa?
Vi har allt från torr tallmark till riktigt fin växtlig mark.
Vi har alltid satt stor barrot och aldrig markberett, planteringssäsongen 2022 var första gången någonsin som planteringsrör och små plantor använts.
Jag stamkvistar ganska mycket, tall, björk och ek framförallt. Förhoppningsvis kan det vara lönsamt på sikt, annars är det frisk luft och skapande av vacker skog det ger.
När man läser på Skogsforum inser hur olika förutsättningar vi har i olika delar av landet. När andra talar om tjälskador och snöbrott så har vi barkborre och torka. Det börjar bli så att vi knappast har sommar och vinter, vi har mer torrperiod och regnperiod. Snö och sammanhängande kyla som dödar skadeinsekter och ger lämpliga förhållanden att köra i skogen är sällsynta.
Vi har mycket problem med ormbunke och hallonris, inte mycket älg men annat klövvilt. Och nog tusan kan vildsvinen ställa till skada i planteringar också.
Varför måste man göra på detta sättet?