Själv så orkar jag inte jobba lika fysiskt hårt i skogen som normalt. Däremot känner jag mig oftare mer skärpt de dagar jag sitter inne på kontoret.
/Niklas
Hema skrev:anersimyra skrev:Vid slutet av sjuttiotalet så undersökte man vilken yrkesgrupp som hade bäst fysik vilket visade sig vara skogsarbetare. Själv har jag länge hävdat att jag inte behöver någon mer motion utöver det som arbetet ger. Men efter att i stort sett inte ha brosslat någonting de senaste tio tolv åren så visade sig den föreställningen vara helt fel..😮. Jag har kört igång vattengymnastik två ggr vecka och det är inte särskilt ansträngande. Däremot så är träning som kan liknas vid den ansträngning man utför vid brossling ”rena döden”..😵💫😵
Är inte vattengymnastik som streckning. Det är helt upp till utövaren hur jobbigt man gör det för sig?
anersimyra skrev:Vid slutet av sjuttiotalet så undersökte man vilken yrkesgrupp som hade bäst fysik vilket visade sig vara skogsarbetare. Själv har jag länge hävdat att jag inte behöver någon mer motion utöver det som arbetet ger. Men efter att i stort sett inte ha brosslat någonting de senaste tio tolv åren så visade sig den föreställningen vara helt fel..😮. Jag har kört igång vattengymnastik två ggr vecka och det är inte särskilt ansträngande. Däremot så är träning som kan liknas vid den ansträngning man utför vid brossling ”rena döden”..😵💫😵
Alex Strömberg skrev:anersimyra skrev:Vid slutet av sjuttiotalet så undersökte man vilken yrkesgrupp som hade bäst fysik vilket visade sig vara skogsarbetare. Själv har jag länge hävdat att jag inte behöver någon mer motion utöver det som arbetet ger. Men efter att i stort sett inte ha brosslat någonting de senaste tio tolv åren så visade sig den föreställningen vara helt fel..😮. Jag har kört igång vattengymnastik två ggr vecka och det är inte särskilt ansträngande. Däremot så är träning som kan liknas vid den ansträngning man utför vid brossling ”rena döden”..😵💫😵
Väldigt många huggare som kommer in på jobbet är inte vad man kallar bra form alls. Öl mage och säger nog inte nej till lite hamburgare till lunch. 70 talet var också 50 år sen.
tallen100 skrev:Skillnaden är väl att när det var huggning på ackord i skogen så fick huggarna ligga i.
De som hugger I dag ska ju mest stå å fundera och dra i och ur kastskyddet hela tiden, dessutom ska sågen vara så lätt som möjligt.
Det borde knappast vara några problem att få upp pulsen för de som hugger/arbetar manuellt I skogen, om de vill. 😉
tallen100 skrev:Skillnaden är väl att när det var huggning på ackord i skogen så fick huggarna ligga i.
De som hugger I dag ska ju mest stå å fundera och dra i och ur kastskyddet hela tiden, dessutom ska sågen vara så lätt som möjligt.
Det borde knappast vara några problem att få upp pulsen för de som hugger/arbetar manuellt I skogen, om de vill. 😉