Socialt (mer om oss)

Aktivitetsparadoxen

35 inlägg 3169 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsparadoxen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792879 Hur upplever ni arbetsdagen efter ett hårdare träningspass?

Själv så orkar jag inte jobba lika fysiskt hårt i skogen som normalt. Däremot känner jag mig oftare mer skärpt de dagar jag sitter inne på kontoret.
/Niklas

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

jannee  
#792881 Efter att jag börjat med (sjuk)gymnastik 2/vecka känner jag mig mycket mer alert, klarar ungefär dubbelt så långa arbetspass som innan jag började - har nu gjort så i snart 2 år.
Kör i princip så hårt jag kan i två timmar.
Tränat upp muskler i rygg, axlar, höftleder och runt knäleder.
Ansåg innan att jag var i bra form, men icke, fanns enormt mycket att träna/förbättra.

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792889 Det låter riktigt bra @jannee! 👍 Vad är det för gympa du kör?

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsparadoxen

anersimyra  
#792890
Hema skrev:
anersimyra skrev:Vid slutet av sjuttiotalet så undersökte man vilken yrkesgrupp som hade bäst fysik vilket visade sig vara skogsarbetare. Själv har jag länge hävdat att jag inte behöver någon mer motion utöver det som arbetet ger. Men efter att i stort sett inte ha brosslat någonting de senaste tio tolv åren så visade sig den föreställningen vara helt fel..😮. Jag har kört igång vattengymnastik två ggr vecka och det är inte särskilt ansträngande. Däremot så är träning som kan liknas vid den ansträngning man utför vid brossling ”rena döden”..😵‍💫😵

Är inte vattengymnastik som streckning. Det är helt upp till utövaren hur jobbigt man gör det för sig?

Det är som du säger till stor del upp till utövaren hur ansträngande träningen blir, vilket egentligen gäller samtliga träningsformer. Det bästa med vattengympan är att man mjukar upp sina ”spaljestela” muskler och leder men att man lätt kan välja ansträngningsnivå. Efter gårdagens arbete som var arbetsdag tre efter en ledighet som varat sen i julas, tänkte jag hoppa över träningen då jag var tämligen mör efter en heldag med lätt skogsarbete. Men efter en timmas vattengympa så kändes kroppen 30 år yngre..🙂 I kväll blir det ”kronblomläge” i soffan och i morgon blir det till att svinga lite vikter i källarlokalen..💪🙂

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792896 Eit vanligt nybegynnarprogram som starting Strength, stronglift eller a workout routine, har de trua på dei?

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsparadoxen

Alex Strömberg  
#792907
anersimyra skrev:Vid slutet av sjuttiotalet så undersökte man vilken yrkesgrupp som hade bäst fysik vilket visade sig vara skogsarbetare. Själv har jag länge hävdat att jag inte behöver någon mer motion utöver det som arbetet ger. Men efter att i stort sett inte ha brosslat någonting de senaste tio tolv åren så visade sig den föreställningen vara helt fel..😮. Jag har kört igång vattengymnastik två ggr vecka och det är inte särskilt ansträngande. Däremot så är träning som kan liknas vid den ansträngning man utför vid brossling ”rena döden”..😵‍💫😵

Väldigt många huggare som kommer in på jobbet är inte vad man kallar bra form alls. Öl mage och säger nog inte nej till lite hamburgare till lunch. 70 talet var också 50 år sen.

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

jannee  
#792914 Jag börjar med att cykla 1 timme (motionscykel) därefter övningar som stärker axlar skuldror, vidare som stärker knäleder (benmuskulaturen) vidare roddmaskinen o.s.v. varannan övning armar/rygg/axlar varannan som stärker ben/höfter.
jag började med sjukgymnastik och där visade de hur jag tränar olika grupper och hur mycket eller lite för att rätt ansträngning skulle uppstå.
Upprepar varje övning 3 ggr.
Ex 3 ggr 15 med samma belastning.
Har i princip ökat belastningen med knappt 100 % sedan första träningspasset - skiljer något från maskin till maskin.
Första gången jag cyklade var jag skitslut efter 20 min med 3 kg belastning, nu är jag visserligen genomsvett men fortfarande förhållandevis pigg efter 1 tim med samma belastning.
Cyklingen är till för att träna benmuskulaturen runt framförallt knäna.

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsparadoxen

anersimyra  
#792919
Alex Strömberg skrev:
anersimyra skrev:Vid slutet av sjuttiotalet så undersökte man vilken yrkesgrupp som hade bäst fysik vilket visade sig vara skogsarbetare. Själv har jag länge hävdat att jag inte behöver någon mer motion utöver det som arbetet ger. Men efter att i stort sett inte ha brosslat någonting de senaste tio tolv åren så visade sig den föreställningen vara helt fel..😮. Jag har kört igång vattengymnastik två ggr vecka och det är inte särskilt ansträngande. Däremot så är träning som kan liknas vid den ansträngning man utför vid brossling ”rena döden”..😵‍💫😵

Väldigt många huggare som kommer in på jobbet är inte vad man kallar bra form alls. Öl mage och säger nog inte nej till lite hamburgare till lunch. 70 talet var också 50 år sen.

Jag talar alltså om de manuellhuggare som var verksamma fram till en bit in på åttiotalet och inte några halvfeta trädfällare..🤤 Yrkesgruppen hade signifikant bättre testvärden än den grupp som följde vilket var brandmän tätt följd av poliser. 👨🏻‍🚒🧑‍✈️

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

tallen100  
#792924 Skillnaden är väl att när det var huggning på ackord i skogen så fick huggarna ligga i.

De som hugger I dag ska ju mest stå å fundera och dra i och ur kastskyddet hela tiden, dessutom ska sågen vara så lätt som möjligt.
Det borde knappast vara några problem att få upp pulsen för de som hugger/arbetar manuellt I skogen, om de vill. 😉
Senast redigerad av tallen100 fre 17 feb 2023, 19:28, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

enbhen  
#792925 Jag har kört ett antal eftermiddagar i skogen i vinter (kontorsjobb fram till lunch). Tränar en hel del utöver skogen och anser mig vara i god form. Nedan ser ni lite data från ett av dessa pass (loggat med Garmin Fenix 6). Helt suverän träning om ni frågar mig. Passet är en blandning av fällning och kvistning av större granar samt en del winchning/traktorkörning. Kör så pass hårt så jag är mer eller mindre dyngsur i svett efteråt.

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792929 Jag skall se om jag kommer ihåg pulsbandet imorgon då... 👍

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792938 Dra greiner i flisaren er og bra trening, berre husk når ein høgg at det er fyrst og fremst jobb. Ikkje trening. Fort gjort at det skjer skade dersom det går allfor fort

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsparadoxen

anersimyra  
#792940
tallen100 skrev:Skillnaden är väl att när det var huggning på ackord i skogen så fick huggarna ligga i.

De som hugger I dag ska ju mest stå å fundera och dra i och ur kastskyddet hela tiden, dessutom ska sågen vara så lätt som möjligt.
Det borde knappast vara några problem att få upp pulsen för de som hugger/arbetar manuellt I skogen, om de vill. 😉

Det räcker med att dra en stöddig tre meters björkmassabit en meter så är pulsen numera uppe i 180 så det överlåter jag med varm hand till arbetsgruppens ungtuppar som inte ens orkar rubba biten..🥵😂

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsparadoxen

Williamm  
#792970
tallen100 skrev:Skillnaden är väl att när det var huggning på ackord i skogen så fick huggarna ligga i.

De som hugger I dag ska ju mest stå å fundera och dra i och ur kastskyddet hela tiden, dessutom ska sågen vara så lätt som möjligt.
Det borde knappast vara några problem att få upp pulsen för de som hugger/arbetar manuellt I skogen, om de vill. 😉

Ja, är ju skillnad på huggning och huggning.

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsparadoxen

isteskog  
#792972
tallen100 skrev:Skillnaden är väl att när det var huggning på ackord i skogen så fick huggarna ligga i.

De som hugger I dag ska ju mest stå å fundera och dra i och ur kastskyddet hela tiden, dessutom ska sågen vara så lätt som möjligt.
Det borde knappast vara några problem att få upp pulsen för de som hugger/arbetar manuellt I skogen, om de vill. 😉

Här funderas det inte i onödan, full fart i två tankar sen får det vara bra! Hur hugger man utan att bli andfådd och svettig? 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).