Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14624 inlägg 3861006 visningar 225 följer Svara, dela mm...   

Re: Dagens prestation

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862577 Om jag köper elbil, gud förbjude. Då ska jag ställa av den på vintern och ställa på min Suzuki med 4wd och dubbdäcken på jämt.

Elmia

Tralsmo  
#862579 Mitt hjulbytes scenario är på pricken likt Jannes med den enda skillnaden att mina knä är slut så de tar säkert närmare 1 minut å bara komma upp å ner från röven per hjul.

Nu formulerade ja mig lite dumt förut så man kan tro att ja alltid lejer bort hjulbyten.
På den tiden ja var resandes så körde ja alltid på friktionsdäck å de blev nya varje höst å vår å då passades de ju på å göras diverse service samtidigt. På den tiden skruvade ja aldrig me bilar.

Nu bytte ja ju strategi för några år sen å håller 3 dåliga bilar på 2 chaufförer istället för 2 "redigare nya" bilar.
Det förutsätter ju (för att funka) att man får skruva en hel del själv å då finns ju tiden för de.

Ja är ju uppväxt under samma förhållande som Isteskog , Jens å förmodligen som Janne.
Ska man göra nåt så är de bästa å göra de själv har ju alltid varit min filosofi.

Senare i livet kom ju ja på att det handlar egentligen om en kompromiss mellan intäkter, utgifter å sparad tid.

Det finns så mycke roliga saker å göra i livet så man måste prioritera stenhårt på vad man vill syssla med.
Sen är de ju så att vad man än väljer å syssla med så finns de ju alltid nåt chitjobb å de får man bara svälja.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#862585 Det här skitjobbet hade jag gärna lejt bort om det funnits någon villig att åta sig uppdraget.
Jag trodde i går att nedkapning av hytten var det sista jag behövde göra innan den i morgon skulle ha transporterats till återvinningen. Men det blev det inget av med då jag upptäckte att den var struken med blymönja som först måste bort för att inte åka på en straffavgift om minst 20,000:-..😖

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#862593 Så du måste plucka den isär i små bitar och leverera som specialavfall, @anersimyra?
Nye tider så absolut, när jag kommer i håg hur vi nästan badade
i blymönja när vi gick över båtarna varje vår 🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
JensSkoog skrev:Så du måste plucka den isär i små bitar och leverera som specialavfall, @anersimyra?
Nye tider så absolut, när jag kommer i håg hur vi nästan badade
i blymönja när vi gick över båtarna varje vår 🤣

Jag kunde ha kapat ner båten i bitar och beställt borttransport med kranbil och då fått betala drygt 1300 kronor per ton i tippavgift. Det hade alltså inte blivit tal om att båten innehåller blymönja. Det finns nämligen inget generellt krav på sanering av blymönja.
Nu får jag i stället med hjälp av kofot och motorsåg avlägsna den lilla mängden mönja det är frågan om och sen köra båten skrovhel till stenas återvinningsanläggning. Jag kunde även ha kapat upp den i ännu mindre bitar och själv kört den till en mindre återvinningsanläggning där ingen ens hade reflekterat över om resterna innehållit blymönja..🤔

tallen100  
anersimyra skrev:Det här skitjobbet hade jag gärna lejt bort om det funnits någon villig att åta sig uppdraget.
Jag trodde i går att nedkapning av hytten var det sista jag behövde göra innan den i morgon skulle ha transporterats till återvinningen. Men det blev det inget av med då jag upptäckte att den var struken med blymönja som först måste bort för att inte åka på en straffavgift om minst 20,000:-..😖
1732178655_img_6592.jpeg
1732178655_img_6593.jpeg
1732178655_img_6594.jpeg
1732178655_img_6595.jpeg

Tänk så enkelt och smidigt allt är nuförtiden 😮

Gissar att det är många båtar som aldrig kommer till återvinningen tack vare det, utan blir liggande och skräpa...
Dom biter sej själva i röven som vanligt.

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Det här skitjobbet hade jag gärna lejt bort om det funnits någon villig att åta sig uppdraget.
1732178655_img_6592.jpeg
1732178655_img_6593.jpeg
1732178655_img_6594.jpeg
1732178655_img_6595.jpeg

Tänk så enkelt och smidigt allt är nuförtiden 😮

Gissar att det är många båtar som aldrig kommer till återvinningen tack vare det, utan blir liggande och skräpa...
Dom biter sej själva i röven som vanligt.

Tanken bakom bidragen från Havs och vattenmyndigheten är att man på ett enkelt och billigt sätt ska kunna skrota sin båt. Men med facit i hand hade jag om båten legat i sjön först strippat den på allt värdefullt, tömt den på olja och glykol och sedan dragit ut den till sjöss och sänkt den..🙂

jannee  
#862614 Exakt så har vi människor gjort i alla tider.
Ut med det i skogen, lägg det i första bästa håla eller släng det i sjön.
Bjälmen, en sjö i Eksjö, där dumpades en massa ammunition efter 2;a världskriget.
Frågan återstår då, vad gör man med gamla husvagnar eller alla plastbåtar som finns lite varstans.
Är det deponi = sak samma som med vingarna på vindkraftverken.

Användarvisningsbild

machonisti  
#862652 Med billyft finns möjlighet, men inte med domkraft på gården å speciellt inte med de lite nyare bilarna med väl dolda lyftpunkter.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Fräst bort blymönja och brutit bort målat virke där detta fungerade så nu luktar jag båt trots ett långt varmt bad..😀

tallen100  
anersimyra skrev:
1732294824_img_6602.jpeg
1732294823_img_6603.jpeg
1732294824_img_6599.jpeg
1732294825_img_6598.jpeg
1732294820_img_6594.jpeg
Fräst bort blymönja och brutit bort målat virke där detta fungerade så nu luktar jag båt trots ett långt varmt bad..😀

Så luktar en riktig sjöman 😉
Nu får du inta ett riktigt skrovmål innan det är dags att krypa till kojs och däcka 🤭

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#862731 Vilket skitjobb, "anersimyra"!
Är det glasfiber på ytsidan av den?
Många som gjorde det på ön där hemma. Det svåra var ju bara
att båtarna ruttnade sönder bakom glasfiberen.
Bästa sättet att bli av med skiten är att anlita en pyroman 🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
JensSkoog skrev:Vilket skitjobb, "anersimyra"!
Är det glasfiber på ytsidan av den?
Många som gjorde det på ön där hemma. Det svåra var ju bara
att båtarna ruttnade sönder bakom glasfiberen.
Bästa sättet att bli av med skiten är att anlita en pyroman 🤣

Ja det är plast uppå trä. Halvvägs in i jobbet så ställde jag ifrån mig sågen och funderade allvarligt på att gå till bilen och hämta en tändare..🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
1732294824_img_6602.jpeg
1732294823_img_6603.jpeg
1732294824_img_6599.jpeg
1732294825_img_6598.jpeg
1732294820_img_6594.jpeg

Så luktar en riktig sjöman 😉
Nu får du inta ett riktigt skrovmål innan det är dags att krypa till kojs och däcka 🤭

Jädrar, där fick du till det..🤣🤣🤣🤣

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).