Traktorn i skogen

Mb trac

7 inlägg 893 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mb trac

soffroad  
#836559 Hej!
Hur är en Mb trac i skogen för er som har testat?
Blir dom klumpiga?
Jag har ganska stenigt och backig terräng....

Ha det så gott!
Jonas



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mb trac

JohannesG  
#836583 Finns både för och nackdelar som med allt.

Håller man sig till de små 4-cylindriga skulle jag inte vilja påstå att de är klumpiga. Visst svänger de sämre än motsvarande konventionell traktor, men inte så att det blir ett problem. De minsta 6-cyllindriga funka om man verkligen vill, men svänger klart sämre än de små och upplevs gärna lite klumpiga. De större modellerna 1300 - 1800 som har den stora hytten skulle inte jag rekommendera för skogen Om man är ute efter smidighet.

Många har en ganska smal spårvidd med fasta fälgar, men framfälgar till bland annat Valtra 6000 serien passar både fram och bak om man skulle vilja ändra spårvidden. Ökar man spårvidden bör det även vara möjligt att öka styrvinkeln något.

Angående hytten så finns ingen egentlig möjlighet till att snurra stolen original på de mindre. Men det finns många löningar. Det viktiga är att om man vill göra en förlängning av hytten så får man absolut inte hindra möjligheten till att fortsatt kunna tippa denna. Det är ungefär lika korkat som att svetsa fast motorhuven. Men vet flera som gjort detta i okunskap.

En sak som kan vara avgörande i stenig terräng jämfört med exempelvis Valtra är att MB trac som standard har riktiga differentialspärrar med klokoppling i båda axlarna. Inga lammelpaket som slirar när framaxeln pendlar ut fullt och traktorn väger på två hjul. Full kraft är alltid tillgänglig på alla hjul.

Personligen anser jag ergonomin i hytten vara sämre än motsvarande Valtra. Främst handlar det om geometrin kring placering av pedaler och reglage.

Det bästa är att du provkör en maskin.

Användarvisningsbild

Re: Mb trac

soffroad  
#836665 En stor fördel borde väl vara portalaxlarna och frigången under dessa.
Sedan tå de axlarna ordentligt mycke stryck. Har erfarenhet frän unimog....
Hur är motorerna och hydraulik, tryckluft?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mb trac

JohannesG  
#836692 Frigångshöjden under draget är samma eller lägre än motsvarande Valtra. I och med att hitchen är en efterkonstruktion bygger den ner en del från ursprunglig lägsta höjd. Dock är höjden under draget inte ensamt avgörande då det i praktiken ofta är mitt under som marken kommer närmast traktorn, exempelvis när du kör över ett krön. Men djupa spår så kommer draget definitivt bli lägsta punkten.

Att axlarna skulle tåla mycket stryk vet jag inte. Lilla och mellanserien är det som har portalaxlar och de är klassade för 4ton respektive 4,9ton axelbelastning. Motsvarande Valtra är klassad för 8ton. I Tyskland är det en del som monterar en förstärkning mellan de bakre portalerna för att dessa inte skall böjas utåt.

Motorerna har en tendens att med åren dra en del olja. Annars sägs de vara slitstarka. Men min OM364A skar ihop efter bara drygt 10000h utan att hitta någon tydlig orsak mer än ålder och slitage. Då blev det att leta lite delar i Tyskland. Sparade en bit över 30000kr +moms bara på kolvarna.
Jag kan tycka att Merca-motorerna har lite dåligt vridmoment på låga varv, men det beror ju på vad man jämför med också.

Hydrauliken är inget märkvärdigt, kugghjulspump som ger ca 40l/min vid fullvarv. De större serierna ger närmare 60l/min.

Tryckluften sköter (beroende på årsmodell) handbroms, 4WD, diffspärr, frikoppling av PTO, upplåsning av drag, bromsförstärkare med tryckluft, växling av split-växel. Gäller att det sköts med frostskydd på vintern annars kan man få många skumma problem. Ventilerna till handbroms och PTO vill gärna läcka luft, men de går att renovera. Oftast är det bara smuts i som gör att de läcker.

Användarvisningsbild

Re: Mb trac

soffroad  
#836698 Jag har endel erfarenhet från Monsterrace där axlar från både unimog och mb trac används. Där verkar det tåla både tuffa hopp och effekt uppåt 800 hk.
Den enda som jag vet har brutit av en axel är Jonas Ryrfält med ulken ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mb trac

JohannesG  
#836714 Erfarenhet från Unimog är guld värd, finns många delar som är samma. Jag har tyvärr bara erfarenhet av MB trac.

Det var ju roligt att det hållit för dom.
Utan att ha erfarenhet av dylika leksaker är min respons att de är relativt lätta (en hastig googling säger 3ton). Förvisso ger hoppen en hög dynamisk belastning. Men tillsammans med fjädringen så blir slagen mjuka.

De MB trac som Werner Forst i Tyskland utrustat med vinschar, bukplåtar, kran osv väger omkring 7ton. När dessa drar helstam hamnar många gånger all vikt på bakhjulen tillsammans med höga vridmoment. Visst håller det, men inte obegränsat. Axlarnas klassning är säkert för 80kmh så att de därför i praktiken tål något mer vid lägre hastighet.

Lite om växellådor:
Växellådan är en Unimogväxellåda UG2/27 eller UG2/30 beroende på årsmodell, den senare är att föredra. Lättväxlade lådor med bra synkronisering. Dock är det inte helt ovanlig med problem där växlar hoppar ur. Ofta på hög, låg, back. Även om samtliga växlar är synkroniserade är det mycket viktigt att stå helt still vid växling av fram/back för att maximera lådans livslängd. Egentligen självklart, men en lättväxlad låda inbjuder gärna till dumheter.

Användarvisningsbild

Re: Mb trac

JohannesG  
#836768 På min Youtubekanal finns en del film på min Merca i skogen. https://youtube.com/JohannesGustavssons

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).