Traktorn i skogen

Förvaring skogstraktorn

29 inlägg 8424 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förvaring skogstraktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739955 Är inte jättenöjd med min låda jag har på traktorn. Den sitter i fronten, vilket gör att traktorn blir längre och svårare att svänga runt. Sitter även lågt, så den tar i om det lutar lite (eller en stubba är i vägen).

Funderar lite var jag skall ha grejerna utan att det är vägen och utan att det skymmer sikten. Kan inte ha det på trepunkten där sitter kranen.

Så, jag vill veta var ni har satt det på er traktor, så kanske man kan få lite inspiration! 👍

Ovanför bakhjulen? Bra placering, men svårt att nå från marken. På sidan av huven? Svårt att se framåt, samt kan skymma ljusen. Inne i hytten? Lite dåligt med plats, vill inte slå huvudet i grejerna när det riser till.

Plats för två sågar, en skogskompis, lite små reservdelar/krokar, bensin o olja och fika.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Förvaring skogstraktorn

JohannesG  
#739963 Jag har en trälåda i fronten som bara är påhängd i viktfästet. När det blir trångt i skogen lyfter jag av den.

Användarvisningsbild

Re: Förvaring skogstraktorn

Camaro1969  
#739965 Jag har lastarn på.
Köpte en smal jordskopa som rymmer det som behövs, lastarn går höja om det blir trångt, går även skotta bort plogkanter (kom ihåg att plocka bort prylarna bara)
Sen håller skopan om man kör in i nåt.

Ja har man ändå lastare så funkar detta skapligt:)

Avatar Fallback

Re: Förvaring skogstraktorn

jannee  
#739966 Jorå, väldigt bra att ha prylar i frontlastarens skopa.................... tills det skakar till ordentligt och man kör över något riktigt värdefullt.
Egen erfarenhet :oops: :oops: :oops:

Betydligt bättre att ha en låda hängande i hydralarmarna, ramlar något av ligger det i så fall BAKOM och man kör inte över det själv :-bd

Användarvisningsbild

Re: Förvaring skogstraktorn

Williamm  
#739967
jannee skrev:Betydligt bättre att ha en låda hängande i hydralarmarna, ramlar något av ligger det i så fall BAKOM och man kör inte över det själv :-bd

Om man inte backar...

Användarvisningsbild

Re: Förvaring skogstraktorn

Camaro1969  
#739968
jannee skrev:Jorå, väldigt bra att ha prylar i frontlastarens skopa.................... tills det skakar till ordentligt och man kör över något riktigt värdefullt.
Egen erfarenhet :oops: :oops: :oops:

Betydligt bättre att ha en låda hängande i hydralarmarna, ramlar något av ligger det i så fall BAKOM och man kör inte över det själv :-bd


Där har man ju skogsvagnen..

Man får köra med förstånd, som alltid.
Gå väl spänna fast saker i skopan med om man vill.

Grannen körde över sin nya röjsåg han hade i skopan, men jag tänkte försöka undvika det…. Peppar peppar

Användarvisningsbild

Re: Förvaring skogstraktorn

T Landström  
#739969
Mangan skrev:Är inte jättenöjd med min låda jag har på traktorn. Den sitter i fronten, vilket gör att traktorn blir längre och svårare att svänga runt. Sitter även lågt, så den tar i om det lutar lite (eller en stubba är i vägen).

Funderar lite var jag skall ha grejerna utan att det är vägen och utan att det skymmer sikten. Kan inte ha det på trepunkten där sitter kranen.

Så, jag vill veta var ni har satt det på er traktor, så kanske man kan få lite inspiration! 👍

Ovanför bakhjulen? Bra placering, men svårt att nå från marken. På sidan av huven? Svårt att se framåt, samt kan skymma ljusen. Inne i hytten? Lite dåligt med plats, vill inte slå huvudet i grejerna när det riser till.

Plats för två sågar, en skogskompis, lite små reservdelar/krokar, bensin o olja och fika.


Vad har du för traktor?

Avatar Fallback

Re: Förvaring skogstraktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739976 Mf-135 första modellen med en enkel hytt (utan dörrar...)

Hittade en ok bild, man ser lådan hur den sitter nu.

blog/Mangan/finhuggning_b-8444.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förvaring skogstraktorn

Bax  
#739979 Går det inte att modda fästet så lådan hamnar högre upp?

Användarvisningsbild

Re: Förvaring skogstraktorn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739981 Hur vore det att snickra ihop en låda och ha den på taket??

Användarvisningsbild

Re: Förvaring skogstraktorn

T Landström  
#739982
Mangan skrev:Mf-135 första modellen med en enkel hytt (utan dörrar...)

Hittade en ok bild, man ser lådan hur den sitter nu.

blog/Mangan/finhuggning_b-8444.html


Kan försöka ta en bild på hur vi löst det på våran MF-35

Avatar Fallback

Re: Förvaring skogstraktorn

tallen100  
#739991
Zixten skrev:Hur vore det att snickra ihop en låda och ha den på taket??

Tror jag vore en höjdare😅

Användarvisningsbild

Re: Förvaring skogstraktorn

JohannesG  
#740002
Zixten skrev:Hur vore det att snickra ihop en låda och ha den på taket??

Bra ur de flesta aspekter förutom när man skall ta något från lådan.

Avatar Fallback

Re: Förvaring skogstraktorn

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740013 Sprid ut grejerna. Liten låda fram för dunk och verktyg och sätt två såghållare på kranen. Hyttstolparna är också bra ställen att fästa saker.

Avatar Fallback

Re: Förvaring skogstraktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740023 Mmm, vill inte ha kranen med mig alltid.

Dessutom ett ganska utsatt ställe, i och med att jag inte har någon grind.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).